Lexus CT 200h Hybrid Business Line Pro (2012) #10
autoreview
Signalement
Uitvoering | CT 200h Hybrid Business Line Pro |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 145.000 km |
Onderschat ondanks twee gezichten
- 145.000 km
Na lange tijd heb ik weer eens de tijd genomen om twee reviews (de eerste van mijn Lexus CT, de tweede van mijn huidige BMW X1 volgt nog) te schrijven. Mijn laatste update is van september 2007 https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/toyota-avensis-wagon-22-d-4d-linea-luna-2005/ (ik krijg deze review niet gekoppeld aan m’n account). Dit betrof mijn auto, een Toyota Avensis Diesel, uit die tijd. Uiteindelijk heb ik drie-en-een-halve ton op de teller gezet. Ruime en zuinige reisauto maar enorm veel mankementen aan gehad. Binnen de eerste 100.000 km. had ik er de derde motor in zitten (wet van de remmende voorsprong in 2005 met krachtige, zuinige en schone diesels ?). Gelukkig onder garantie anders was ik er compleet op leeggelopen. Door de jaren heen is er noodzakelijkerwijs enorm veel vervangen en dan bedoel ik niet slechts normale slijtageonderdelen. Terugkijkend heb ik er al met al toch jaren veel plezierige kilometers mee afgelegd. Het heerlijke Diesel-koppel en de ruimte zijn me vooral positief bijgebleven. Dan nu over naar de Lexus.
Aangezien al langere tijd een diesel niet meer rendabel voor me was en de Avensis, voor mijn gevoel, op z’n laatste benen liep, heb ik de overstap gemaakt naar een andere auto. Een Hybrid in dit geval. Na het lezen van meerdere testen, reviews en het bekijken van YouTube-content, bleef vooral de kwalificatie “Bullit-proof” bij me hangen. Daar was ik wel aan toe na mijn Avensis-avonturen. Nou Bullit-proof is de CT200H zeker. Ik kocht ‘m toen hij zes jaar jong was en een kleine ton had gelopen. De auto voelde aan als nieuw en van binnen en buiten waren er geen gebruiks- of slijtagesporen waar te nemen.
Hoe rijdt dat dan na jaren verkleefd te zijn geweest aan een Avensis ?
Heerlijk ! Zalige stoelen, prachtige afwerking, sterk onderstel (multi-link achter), rust aan boord, formidabele geluidsinstallatie met 13 speakers (!), fraai model en zeer zuinig. Best even wennen dat Hybrid rijden. Vanuit een automatisme maakte ik er een sport van om zo zuinig mogelijk te rijden. Dat ging vrij eenvoudig. Tip om de cruise-control vaak te gebruiken. Ook in de stad daar waar mogelijk. Ik was bij het tanken vaak echt verbaasd. Tussen 30 – 40 liter bijgevuld en dan stond er minimaal 700 km. op de dagteller. Wel een behoorlijk verschil tussen de zomer en de winter maar dat is gebruikelijk.
Met twee volwassenen en twee pubers op vakantie is wat behelpen. Vooral voor de achterpassagiers. Maar niet dramatisch (ik zat toch achter het stuur ;-). Bagageruimte houdt niet over. Dat is echt wel wat beperkt door de hoge laadvloer.
Wat maar niet wilde wennen is het gebrek aan vermogen. De auto is door het accupakket best zwaar. In de Sport-stand kom je echter wel rap uit stilstand. Maar inhaalacties op de snelweg hield ik op een zeker moment maar uit m’n hoofd. Veel toeren-kabaal (CVT) maar van versnelling was nauwelijks sprake. Vanaf de eerste dag had ik ook echt de indruk dat het mooie onderstel veel meer vermogen aankon. Maar door de aandrijflijn, die weliswaar zuinig is, haalde ik weinig plezier uit een ritje in de CT. Een extra blokje om deed ik uitsluitend als ik genoot van de geluidsinstallatie. Onovertroffen !!
Bij de aanschaf van een CT moet je er goed rekening mee houden dat de auto je weinig bij het rijden betrekt. Ik kreeg al snel het gevoel dat veel voor me werd bedacht en gedaan en dat je zonder enige vorm van rijervaring je hier zo mee richting de Côte d’Azur kan “toeren”. Fool-proof maar niet iets wat mij enorm aanspreekt. Ik wil minimaal graag meedoen.
Samenvattend : Twee jaar overwegend met plezier in de CT gereden ondanks de minpuntjes. Er is helemaal niets stukgegaan. Ik heb de CT ingeleverd zoals ik ‘m in ’18 kocht ondanks zo’n 40 dkm bijgeplust te hebben. Gevoelsmatig kon hij nog jaren/tonnen mee.
Niet te vergeten, Lexus-service (Lexus Den Haag) is op alle fronten echt heel erg Okay. Daar kunnen andere autobedrijven een bak van leren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Lexus CT 200h Luxury Line | Crème leder | Mark Levinson | Geheugen stoel bestuurder | Schuif/kantel dak | Afneembare trekhaak |
- 2012
- 235.200 km

Lexus CT 200h Hybrid NL AUTO | STOELVERW | VELGEN |
- 2012
- 236.839 km

Lexus CT 200h Business Line Pro Navigatiesysteem | Parkeersensoren voor- en achter | Regensensor | Climate Control | Elektrische ramen voor- en achter | Automaat | 12 maanden BOVAG garantie
- 2012
- 186.010 km