Lexus CT 200h Hybrid Business Line Pro (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CT 200h Hybrid Business Line Pro |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 3.000 km |
eerste ervaringen
- 3.000 km
Ik had de prius III nog maar een jaar toen bekend werd dat de CT200h zou komen. ik heb hem in oktober meteen besteld en 11 maart werd hij opgeleverd.
De Prius was een uitstekende auto maar ik vond dat in het interieur te veel hard plastic is gebruikt, niet mooi, krast makkelijk en kraakt. De geluidsinstallatie matig en de geluidsisolatie niet geweldig.
De Lexus ct200h is in deze opzichten een grote verbetering.
Het is eigenlijk een totaal andere auto, alleen de motor is gelijk.
De zit is lager, de wegligging een stuk strakker, stuurt beter, kort om veel meer rijplezier (Freude am Fahren, jawel).
Ik heb de business line pro met als opties zwart leer en het navigatiesysteem. Eerlijk gezegd vind ik de prijs (36K) nog erg meevallen ten opzichte van een Prius dynamic (32K zonder leer).
De eerste rijervaring was meteen een rit naar Zwitserland. Nu moet ik zeggen dat een Prius en een CT perfecte auto's zijn voor de NL situatie, veel stedelijke omgeving en netjes 120 op de snelweg. Dan zijn de auto's stil en zeer zuinig. Op de Duitse snelwegen en in bergachtige omgeving is de cvt automaat soms wat minder prettig omdat de motor veel toeren maakt en niet schakelt maar loeit bij variabele toeren, vooral in de sportstand (die ik overigens zelden gebruik).
Toch is de CT200h een stuk prettiger dat de Prius op de Autobahn vanwege de goede geluidsisolatie, bij 150km nog steeds redelijk stil, maar ik denk dat een diesel van 150pk in die situatie net iets fijner is. In de praktijk rij ik het merendeel in NL en daarom geef ik voor het comfort 5 sterren.
Als je dit eenmaal gewend bent is elke andere auto in technische zin hopeloos ouderwets.
De kwaliteit en afwerking is natuurlijk uitstekend. De stoelen zitten zeer goed, al valt het me tegen dat er geen verstelbare lendesteun op zit. De ruimte achterin en de kofferruimte zijn iets kleiner dan de Prius, maar ruim voldoende. De auto is ook opvallend lager en vergelijkbaar met een BMW 1serie.
De optionele navigatie heeft ook een betere geluidsinstallatie (nog niet de Mark Levinson uit de Luxury) die prima bevalt. Je kan een usb stick gebruiken zodat de 6cd wisselaar eigenlijk overbodig is. Tip: koop een Lacie Moskeyto usb stick, die is zo klein dat het dekseltje dicht kan, dat is wel zo netjes.
Het gebruik kan ik nog niet goed beoordelen omdat ik veel op de Autobahn heb gereden, maar de 5,2 liter die in de Prius haalde moet met de CT hier in NL ook mogelijk zijn.
Problemen heb ik natuurlijk nog niet gehad, minpuntjes zijn ook haast niet te vinden. Oh ja, raar dat er geen tipstand op de richtingaanwijzer zit, dat had ik wel verwacht.
Conclusie: De CT is in zijn klasse een hele goede keuze. Ik denk dat door de lage bijtelling, geen wegenbelasting en laag verbruik dit in deze klasse niet alleen een hele goede maar ook een relatief goedkope auto is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.