Lexus CT 200h Hybrid Business Line Pro (2011) #5

autoreview

Lexus CT 200h
Lexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200h Lexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT200hLexus CT200hLexus CT 200h Lexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200h

Signalement

UitvoeringCT 200h Hybrid Business Line Pro
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst30.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn CT200h review

  • 30.000 km

De aanschaf:

In juni 2010 begon ik aan mijn nieuwe functie als consultant. Bij deze functie werd me tijdens de sollicitatie al 40.000 km per jaar gegarandeerd. Ik reed op dat moment een citroen saxo vts en kreeg al direct een Prius als voorloop auto. Na 6 maanden werd m'n contract al omgezet naar een vast contract en dus mocht ik een leaseauto uitzoeken. Tja, waar begin je dan? Omdat ik altijd heerlijk heb gereden in m'n Saxo kwam als eerste in me op de DS3. De Mito van alfa leek me ook een leuke wagen en ook de volvo C30 zag ik mezelf wel in rijden. Even in vogelvlucht:

DS3 1.6thp: Heerlijke proefrit gehad. Ding ging als de brandweer! Zat er lekker in en voelde prima aan. Maar wel 25%.

Alfa Mito: Belachelijk ontvangst in de showroom in Doetinchem. Moest aandringen om een proefrit te krijgen en werd niet serieus genomen. Heb ze vriendelijk bedankt uiteindelijk.

Volvo C30: Prima auto, niks op aan te merken. Maar geen klik.

Bmw 1 serie (116i): Wegligging was heerlijk maar de aankleding was karig. Bovendien had ik meer power verwacht. Ook nog eens 25% bijtelling.

Toen m'n baas ineens zelf met de lexus ct200h als tip kwam ben ik de auto eens gaan bestuderen. Bestuderen ja, want rijden was nog onmogelijk omdat de auto alleen nog al kartonnen model in de showroom stond. Maar het onthaal bij de lexus dealer was een verademing! Na flink wat youtube-en en rekenen heb ik besloten de lexus te nemen. De motor en aandrijflijn kende ik immers al want ik reed op dat moment een prius en daar was ik tevreden over.

Ophalen van de auto:
Na +/-6 maanden (toen leek het overigen 4 jaar haha) kreeg ik eindelijk het verlossende telefoontje dat ik m'n lexus kon ophalen! Jonge, wat was ik zenuwachtig. Nimmer had ik hem nog in het echt gezien, ik kende de auto enkel van filmpjes en foto's. Eenmaal bij de dealer moest ik eerst nog even de wijn in ontvangst nemen, hoort erbij hè. En daar stond hij dan! Chique wit, glanzend, ramen mooi getint, led-lampen en dikke 17" velgen. Ik voel(de) me de koning te rijk en voelde gelijk een klik!

Na een korte uitleg en het aansluiten van de telefoon op de bluetooth was ik ready to go! De eerste ritten heb ik als een opa gereden, bang om de auto te beschadigen. Maar met de tijd komt ook het besef dat een gebruiksvoorwerp is en dat je steenslag, vuil en krassen niet kunt voorkomen.

Eerste indruk:

De aandrijflijn is hetzelfde als in de Prius maar daar houdt ook wel gelijk elke gelijkenis op. De cockpit is een genot om je in te begeven. Bovendien is het allemaal bijzonder intuïtief (de handleiding zit nog steeds in de verpakking! ). De rust die je voelt (mede doordat de motor niet loopt bij lage snelheden) is heerlijk.
Als je dan wat gas geeft is het eerst wat je hoort de beruchte CVT. Persoonlijk heb ik geen moeite met het soort geluid dat deze produceert. Ten opzichte van de Prius is het volume van het geluid al een stuk minder trouwens. En als je een muziekje op het staan (tiesto, band of horses, whitest boy alive, death cab for a cutie,etc) dan wordt het toch al overstemt. Geef je vol gas, ja dan hoor je hem wel. Maar welke auto hoor je niet als die flink in de toeren loopt?

Ik kan niet anders dan zeggen dat ik heel blij ben met de (proefritloze) keuze die ik heb gemaakt. Het was natuurlijk een kleine gok maar ken de gezegde: wie geen risico neemt, drinkt geen champagne.

Na 30.000 km's:

Alles nog koek en ei. Geen problemen gehad, nog steeds 100% tevreden. Ik hieronder nog even wat voor en nadelen opgesomt!

Voordelen:
• Automaat rijden. Man man, dat schakelen is achteraf gezien echt niet meer van deze tijd.Kan nu brood eten, Wordfeuden en filerijden tegelijk....bijwijze van spreken.
• Handige bakjes en (opberg)vakjes.
• Geluidsniveau bij electrisch rijden! Heerlijk, wat een rust. Bovendien komt de muziek dan nog beter tot zijn recht.
• Het omgaan met de elektrische energie wordt een spelletje.
• Power mode/Normal mode. Veel harder gaat het niet in de powermode maar toch het gevoel dat je hem in een power-mode kunt zetten blijft leuk. Beetje plasebo effect misschien.
• Stuureigenschappen & gevoel met de weg. Hij stuurt heerlijk strak, is redelijk stug geveerd, en je voelt de grip/ongrip goed in het stuur (Voor de opa's onder ons kan dit eventueel ook geplaats worden bij de nadelen).
• Automatische ruitewissers.

Nadelen/Opvallendheden:
• Je kunt niet terugspoelen in een liedje via de knoppen aan het stuur.
• De bluetooth kon regelmatig niet "pairen" met mijn Samsung Galaxy Mini (android). Inmiddels heb ik Windows Phone en nu heb ik gelukkig nergens geen last meer van.
• De sloten sluiten zich automatisch na een aantal seconden. Opzich handig maar als je vervolgens bij de achterbank wilt (om laptop te pakken bijvoorbeeld) dan moet je eerst de sloten openen (via de sleutel of via een knopje). Ik kon er maar niet aan wennen en gelukkig kon de dealer het via een setting uit zetten. Nu blijven de sloten dus altijd open! Veilig voor als je met de auto in de sloot rijdt, onveilig als je in de amsterdamse bijlmer rijdt. Het is maar waar je meer denkt te rijden ;)
• Achteruitkijk-camera is snel smerig. De gehele achterkant is sowieso snel smerig.
• Auto zou iets sneller mogen zijn. 0-50 gaat heel rap maar er gaat veel tijd verloren bij 50-100. Stoplichtsprints doe ik dus alleen op 50km weggetjes :) Laatst kreeg ik het nog aan de broek van een Seat Altea XL bij een 0-100 sprint (had gelukkig een muts op)!
• Zicht rondom is soms lastig bij het parkeren maar tenopzichte van de Prius is het al een hele vooruitgang.
• Een voetrem is bij sneeuw minder leuk.
• Banken overvallen gaat niet meer, de led-dagrijverlichting kan niet uit. Je bent dus altijd te zien.

Mocht ik nog meer opvallendheidjes vinden dan zal ik deze hier weer posten!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.