Lexus CT 200h Hybrid Business Line Pro (2011) #3

autoreview

Lexus CT 200h Hybrid Business Line Pro (2011)

Signalement

UitvoeringCT 200h Hybrid Business Line Pro
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst52.898 km
Lezerswaardering: 27%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een heerlijke auto

  • 10.088 km

Na zeer tevreden kilometers te hebben gereden in een Bravo was het tijd voor iets anders. Graag wilde ik een auto uit het C-segment met veel koppel bij lage toeren en als het kon een automaat. Er van uitgaande dat de volgende auto weer een diesel ging worden. Een goede standaarduitrusting was een pre en het moest iets bijzonders zijn zoals de Bravo die qua design en looks elke dag weer complimenten kreeg.

Gek genoeg voor mijn keuze voor de Bravo keek ik naar de bekende duitse en franse modellen. Die vielen toen allemaal af en deze keer heb ik er niet eens aandacht aan geschonken. Er was alleen aandacht voor de Mini Countryman de Alfa Romeo Guilietta en de Lexus CT200h.

De keuze:

Niet eens vanwege de gunstige fiscale bijtelling is de keuze gevallen op de Lexus. Als er een merk is dat aandacht aan een klant schenkt dan is het Lexus wel. Ik werd meteen uitgenodigd voor een sneak preview om de auto eens nader te bekijken. De preview werd gehouden in het Louwman Museum te Den Haag. Eerlijk gezegd waren ik en mijn partner meteen verkocht. We kwamen aan en moesten onze auto parkeren op een parkeerterrein in de buurt en werden met een Lexus RX opgehaald en weer gebracht. Kijk dan voel je je al koning natuurlijk. Bij binnenkomst stond er een Lexus CT200h in pearl white. Dat was meteen ook onze keuze. De stoelen zaten perfect en een goede rijpositie instellen was kinderspel. De gebruikte materialen zagen er goed uit en alles voelde goed. De algehele indruk die het interieur achterliet was chique.

De aflevering:

Zeven maanden later was het zover. De bestelde Business Line Pro uitvoering kon worden opgehaald op een vrijdag. Heerlijk voor het weekend! De goede indruk die ik nog steeds heb van de auto werd nu alleen maar versterkt bij het zien van de auto. Ik vind het een mooie auto met een nette chique uitstraling.

De eerste rijervaring:

Na 10000km te hebben gereden zijn dit mijn ervaringen. Wat opvalt als je instapt is de rustgevende sfeer die de auto uitstraalt. Heerlijk gewoon. Je waant je echt in een auto van grote klasse. Bij het wegrijden is de auto fluiterstil doordat je volledig elektrisch rijd tot zo'n 30km/u als je niet al te abrupt gas geeft. Daarna neemt de motor het over maar daar merk je totaal niks van. Alleen s'ochtends slaat de motor even kort aan.

Hybride had ik nog nooit gereden maar in tegenstelling tot veel mensen ga ik van mijn eigen ervaring uit en die is positief. Wat ik als erg positief ervaar is het verbruik. 1 op 21,7 is echt een mooi resultaat voor een auto op benzine. Natuurlijk als je gaat planken kan dat zo maar 1 op 14 zijn. Maar dat doe je toch echt zelf!

De auto kun je in drie standen rijden. Eco, Normal en Sport. Daar wil ik even verder op in gaan. De standen hebben betrekking tot gasresponse, besturing en in de Eco stand ook het ventilatiesysteem (airco).

In Sport reageert het gaspedaal heerlijk direct en word de besturing lekker zwaar. De kunst is je gaspedaal maar voor 75% in te trappen en die stand aan te houden. Dan vliegt de auto echt uit de startblokken. Je word dan echt je stoel ingedrukt doordat de motor steeds meer kracht ontwikkeld. Zodra je voelt dat de kracht en versnelling iets afneemt dan druk je hem door tot het zo geheten plankgas. Maar geloof me dan rij je al dik over de 120km/u. De motor produceert tijdens deze acceleratie vanaf stilstand een mooie donkere roffel wat uiteindelijk uitmond in een soort fluittoon zoals bij de oude turbomotoren van Saab(900 turbo). Naar mate je de auto dagelijks rijd leer je omgaan met het gaspedaal.

De stand Normal is de stand waarin je deze Lexus het meest zult rijden. De besturing is iets lichter dan in sport en je gasresponse is zoals de stand al aangeeft normaal. De elektromotor zal dan ook veel sneller de motor overnemen bij gas los. Je kunt dus veel harder dan die 50 km/u volledig elektrisch rijden. De kunst is bij ongeveer 70km/u je gaspedaal even te liften. Dan zie je ook meteen de elektromotor de motor overnemen en je rij je dan ook 70km/u volledig elektrisch.

De stand Eco lijkt veel op de stand Normal maar neemt je ventilatiesysteem in kracht af. Je gasresponse word ook een stuk minder. Dit allemaal om je te herinneren aan het feit dat je in de stand Eco rijd. De elektromotor wordt dan veel vaker gebruikt dan in de andere standen. Maar vergis je niet in deze stand. Als je plankgas geeft sprint hij nog steeds weg vanaf stilstand. Men verteld veel onzin over deze stand dus ga zelf ervaren. In deze stand heb ik wel mijn beste resultaat qua verbruik tot nu toe gehaald. Namelijk die 1 op 21.7. Als je eenmaal het hybride concept door hebt valt er veel winst te halen qua verbruik. Vooral in de stad/file. Maar ook op de snelweg (A12 Utrecht- Gouda) rij je bij 130km/u nog steeds 1 op 18 op de cruisecontrol.

De auto vind ik qua rijcomfort goed in balans. Hij is stevig afgeveerd maar ik en inzittenden ervaren dit niet als storend. De auto blijft in een prettige sfeer comfortabel. Natuurlijk komt dit ook door de stilte aan boord en de gebruikte materialen de goede geluidsisolatie en niet vergeten de stoelen.

De opties en standaard uitrusting:

Zelf heb ik een aantal opties toegevoegd namelijk:

- Lerenbekleding (Venaro Grey) incl. stoelverwarming
- HDD Navigatie(Upgrade naar 10 speakers incl. subwoofer!)
- LED koplampen
- Parkeersensoren voor en achter

Tot de standaard uitrusting behoort nog:

- Keyless entry!
- Achteruitrijdcamera!
- Automatisch dimmende spiegels
- Licht en regensensor
- Cruisecontrol
- Dagrijverlichting dmv LED
- Volautomatisch Airco/Climate control
- Privacy Glass
- 17inch LM-velgen

Toch wilde ik kleine kanttekeningen plaatsen op de uitrusting van de CT.

- Follow me/leaving home
- Automatisch inklapbare spiegels

Zijn twee zaken die niet te bestellen zijn of niet tot de standaard uitrusting behoren van de Business Line Pro. Dat kan anno 2011 niet meer Lexus! Hier had de importeur (Louwman) vanuit NL wel een meer adviserende rol in mogen spelen. Zelf heb ik er geen last van maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dit als een gemis ervaren. Met dit soort opties is het zo gemakkelijk scoren bij het grote publiek. Maar het staat gelukkig het succes van de CT niet in de weg voor Lexus. En terecht.

Ga de navigatie eens uitproberen want er is best veel mogelijk. Je kunt bv met je cursor ook straten aangeven als bestemming die nog niet in de lijst staan maar wel op de navi-kaart worden aangegeven. Je geeft ze vervolgens een naam en slaat ze op in het geheugen. Erg makkelijk en zeer handig als je op vakantie gaat naar het buitenland met de auto. Er is zoveel mogelijk maar daar kom ik nog wel achter.

De eerste indruk is goed en ik ben super tevreden over mijn keuze voor Lexus. Zodra er meer te vertellen valt zal ik mijn review uitbreiden.

04/06/2011
Foto's toegevoegd!

Vakantie en eerste beurt

  • 19.886 km

Intussen zijn we op vakantie geweest naar Z- Frankrijk. Tot nu toe heeft de Lexus zich bewezen als een heerlijke reiswagen. Mijn partner was voor de reis nog sceptisch vanwege de stevige vering maar daar hebben we totaal geen last van gehad. Sterker nog, de auto rijdt steeds comfortabeler.

De bagageruimte is voor twee volwassen en een kind groot genoeg. Alleen het afdekzeil heb ik thuis gelaten. Wel was de bagageruimte tot aan het plafond gevuld. Maar dan kom je erachter dat een achteruitrijdcamera geen overbodige luxe is. Waarom wordt zo'n camera niet verplicht in elke auto geplaatst? Volgens mij kun je hier ongelukken mee voorkomen.

Toch blijkt de CT ook op de snelweg(Autoroute du soleil)een zuinige auto. Bij Hazeldonk volgetankt en net voor Lyon moesten we weer tanken. Dat is toch ruim 750km op een 45 liter tank. We reden voor 95% in de stand Eco en we zijn ongeveer 4x gestopt. We reden berg op en af 140 km/u op de snelheidsmeter met de cruisecontrole aan. De buitentemperatuur was 33 graden dus de airco draaide overuren.

Alleen de laatste 100 meter voor het pompstation moest ik volledig elektrisch rijden want ik had de tank leeg gereden. Wel even schrikken zo’n moment. Een lichte schok ging er door de Lexus heen ik voelde dat het gaspedaal totaal geen tegendruk meer gaf en het EV lampje sprong aan. Gelukkig was het pompstation al in zicht en zijn we via de vluchtstrook met een gangetje van ongeveer 45 km/u het pompstation ingereden. Dat ging dus maar net goed! Natuurlijk stom om niet te gaan tanken wanneer het lampje al een tijdje brand. Aan de andere kant. Toch wel handig zo'n elektromotor! Tanken en weer door.

Voor de rest een heerlijke vakantie gehad met veel zon. Onze Lexus kreeg ook genoeg aandacht! Elke dag stonden we met wild vreemden over de CT te praten. We kwamen zelfs een duitse Lexus fan tegen! Toch best leuk al die positieve aandacht.

Eerste beurt:

Een dag na onze thuiskomst werd de Lexus zoals afgesproken s’ochtends opgehaald voor zijn eerste beurt. Volgens het schema moet dat om de 15000km. De volgende dag kon ik hem ophalen. Moest in Amsterdam zijn dus ik dacht dat scheelt de dealer weer een ritje. Natuurlijk was er niks aan de hand. Maar dat mag je ook verwachten na slechts 15000km.

Als minpunt noteer ik de kleine tank (45 liter). Een auto in het C segment dient op zijn minst een tank van ongeveer 60 liter aan boord te hebben.

Op naar de volgende beurt.

30000km beurt Lexus IS250

  • 33.266 km

Bij Lexus is het altijd weer spannend als je hebt afgesproken voor regulier onderhoud. Ze komen namelijk je auto halen en je weet nooit wat je als vervangende auto krijgt.

Deze keer hebben ze me blij gemaakt als een kind. Ik kreeg een IS250 mee. Nu weet ik dat dit een review is voor de CT200h maar wat heb ik genoten van de IS250. De IS was voorzien van een automaat met 6 versnellingen en zes cilinders. Met een vermogen van 184pk kom je natuurlijk niks te kort. Eerlijk is eerlijk de rijeigenschappen van de IS zijn beter dan die van de CT. Misschien komt het ook door de langere wielbasis maar wat een auto zeg. De auto is comfortabel maar voelt even lichtvoetig aan als de CT. Een knap stukje engineering van Lexus.

Terug naar "mijn" CT. Dan merk je wel dat die toch weer moderner is dan de IS. Vooral het design van het dashboard en de hoogwaardiger uitziende materialen geven de doorslag. Na een dagje genieten in de IS was ik toch wel weer blij met de CT.Er waren gelukkig geen bijzonderheden boven tafel gekomen en hij was weer schoongemaakt.

De besturing:

Naar mijn gevoel rijdt de CT toch strakker dan de IS. Dat komt ook door de directe besturing en het lekker in de hand liggend sportstuur. De stuurbekrachtiging doet zijn werk prima. Sommige mensen zullen het misschien als kunstmatig ervaren maar door de directheid van de besturing kun je de auto met veel gevoel plaatsen. De 17" Yokohama's zijn daar natuurlijk ook verantwoordelijk voor. Deze hebben zelfs in de regen een fenomenale grip.

Het dagelijks gebruik:

De auto laat na 30000km nog steeds een zeer hoge kwaliteits indruk achter.
Vooral het navigeren door het menu met de muis ben ik als zeer prettig gaan ervaren. Je gaat super snel door het menu heen. De Iphone van mijn vriendin aansluiten samen met mijn blackberry gaat probleemloos. Als je niet met de muis wil werken heb je altijd nog de snel toetsen onder de bediening van het ventilatiesysteem. De automatische airco doet zijn werk perfect op de achtergrond. Je hoort hem niet en de auto blijft strak op temperatuur. De verwarming doet het goed maar die kan ik pas echt goed oordelen als het straks wat kouder wordt en de winter begint. Het is bekend dat de CT geen pakezel is. Daarentegen heeft niet elk huishouden een pakezel nodig. Echter wanneer je je verstand gebruikt is er veel mogelijk.

Verbruik:

Als je de CT regelmatig in de stand SPORT rijd word het moeilijk om de CT zuinig te rijden. Verwacht dan vooral niet een verbruik van 1 op 24. Dat zal snel 1 op 16 worden. In de stand NORMAL gaat het al een stuk beter en is 1 op 19 haalbaar. In de stand ECO reageert het gaspedaal veel minder direct waardoor je sneller op de elektromotor rijd en is een verbruik van 1 op 21 goed mogelijk. Maar let op zodra je de meter boven ECO laat komen schiet de motor aan. Laat bij snelheden tot 70km/h regelmatig je gaspedaal liften om zo alleen op de elektromotor te rijden. Laat de meter dan weer niet boven ECO komen want dan springt de motor weer aan. Blijft ondanks deze acties je motor lopen dan zal het systeem de accu's zo snel mogelijk weer laden. Maar dat kost benzine! De motor wil dan zo snel mogelijk de accu's laden dus dan merk je dat de motor even toeren maakt. Je kunt met het knopje op het stuur waar DISP op staat de gesteldheid van de accu's opzoeken.

Zelf kun je de accu's ook prima laden. Natuurlijk kun je dit volledig automatisch door het hybridesysteem laten uitvoeren maar zelf actie ondernemen is ook leuk! Dit kan bv door even gas te geven tot ongeveer een snelheid van 80km/u daarna je gas los te laten en de auto laten uitrollen. Bij ongeveer 70km/u op de teller springt het EV lampje aan. Laat de auto uitrollen zo lang het kan en de verkeersveiligheid niet in geding komt. Herhaal deze actie een paar keer en je ziet dat de accu's zich laden. Soms bij het remmen tijdens deze actie zie je ook dat de accu's zich vullen. Deze acties kun je ook uitvoeren wanneer je accu's voor de helft leeg zijn. Zo blijven de accu's op pijl voor het elektrisch rijden.

Op de snelweg laat je het opladen volledig aan het hybridesysteem over. Zo ben je wel intensief aan het autorijden maar haal je wel resultaten zoals 900 tot 950km op 1 tank. Je overal aan de maximum snelheid houden doet ook wonderen. Op de snelweg natuurlijk niet regelmatig lange stukken 120km/u rijden maar constant 100km/u zal je helpen aan een lager verbruik. Mijn CT staat nu op winterbanden. Ben benieuwd of de winterbanden een laag verbruik in de weg zullen staan.

Mediazaken:

Als je reviews en testverslagen op internet en in tijdschriften leest zijn er toch berijders die niet weten hoe je met een hybride auto om moet gaan. Laten zien hoe je zuinig kunt rijden is er ook niet bij. Dat lijkt me een niet geheel onbelangrijk sterke eigenschap van een hybride. Wel vergelijken met diesels die veel meer vermogen hebben maar niet met benzine auto's die ongeveer het zelfde vermogen hebben en uitrusting. Neem vooral niet de mening van Autoweek/Autoblog als graadmeter daar zijn hybride auto's al bij voorbaat kansloos. Spreek een proefrit af en probeer niet gelijk Sebastiaan Vettel na te doen. Het is gewoon geen BMW 1 serie of Ford Focus! Verwacht van de stand SPORT niet veel. Het is een hybride met CVT. Met een handbak zou het plaatje zo maar anders kunnen zijn. Verdiep je eens in de techniek. Ga eerst eens rijden zonder meteen de grenzen op te zoeken. Met andere woorden probeer de auto eens op 95% van zijn kunnen te rijden. Het zou zo maar kunnen dat de CT je positief verrast. Toch hoop ik dat Lexus snel met een een wat sterkere motor voor de CT komt. De concurrentie bied namelijk auto's aan die ondanks hun vermogen een lage uitstoot hebben. Ik zie niet in waarom Lexus dat niet zou kunnen.

Voorlopig laat ik het hier bij. Bewezen kwaliteit en klasse dat is de reden waarom ik voor Lexus gekozen heb. Dat deze keuze het hybride concept met zich meebrengt heb ik er wel voor over. Vooral die Red Carpet Service maakt het helemaal af.

Op naar de volgende beurt.

De eerste winter

  • 52.898 km

Eind november 2011 reed ik op winterbanden. Volgens de leasemaatschappij moest iedereen er vroeg bij zijn. Zo gezegd zo gedaan en direct een afspraak gemaakt. De wisseling verliep zonder problemen. Het is even wennen winterbanden. Het leken wel tractorbanden de eerste paar meters. U leest het al, ik had nog nooit op winterbanden gereden. Het waren 17” Bridgestone Blizzak winterbanden. Ik moet zeggen dat de CT er iets comfortabeler door reed. Bij temperaturen vanaf zo’n 2 graden in de sneeuw/regen rijden deze banden wel het prettigst. Het rubber is daar duidelijk op afgestemd. Bij droog en warmer weer vanaf zo’n 9 graden vond ik de grip bij deze banden minder goed. Om die reden heb ik mijn winterbanden weer gewisseld afgelopen februari.

De CT in -14:

Wat was het twee weken extreem koud afgelopen februari. Maar de CT heeft zijn eerste wintertest met vlag en wimpel doorstaan. De verwarming was erg snel op temperatuur en de stoelverwarming bleek ook geen overbodige luxe met lederen bekleding. Een klein smetje was dat mijn zitting opnieuw bekleed moest worden. Het leer toonde een rare slijtage plek. De dealer erkende dit en heeft dit netjes hersteld. Dit mag gewoon niet gebeuren en behoorde niet tot de kwaliteit die Lexus nastreeft zei de dealer en kreeg als vervangende auto een RX mee. Netjes opgelost toch? De elektronica had geen enkele moeite met de kou. Zelfs de parkeersensoren bleven functioneren. Die schijnen niet altijd kou bestendig te zijn. De achteruitrijdcamera moest wel vaak worden schoongemaakt maar bleef functioneren. De ruitensproeiers zijn nooit bevroren geweest. Volgens mij zijn deze niet eens verwarmd.

Het verbruik:

Aan het verbruik merkte je wel dat het koud was. 1 op 20 rijden i.c.m. winterbanden bleek een moeilijke opgave. Het werd vaker 1 op 17 soms met een uitschieter naar de 1 op 19 maar dat werd dan uiteindelijk een lage 18. Dit komt ook doordat bij de start de motor zo snel mogelijk op bedrijftemperatuur wil komen en dat kost brandstof. Maar ook alle systemen zoals stoel(verwarming) zorgen er voor dat je vaker op de motor rijd dan de elektromotor. Maar het is mooi om te zien nu het weer wat warmer wordt dat het verbruik omlaag gaat. De Yokohama banden zijn daar volgens mij ook debet aan. Op het moment rij ik 1 op 22.9. Mijn beste resultaat tot nu toe! Niet slecht voor een auto op benzine die ruim 1300kg weegt. Toch blijf ik met enige verbazing alle negatieve berichten over het verbruik lezen. Echt veel moeite om zuinig te rijden doe ik niet. Wat wel helpt is om de eerste 300km van je volle tank rustig aan te doen. Daarna merk je dat het verbruik zich stabiliseert rond de 1 op 22 a 21. Daarna kun je best het gas intrappen en het verbruik op 1 op 20 houden. Ga je dan door met het gas intrappen dan kom je op 1 op 18 uit. Nog steeds erg goed.

Comfort van de CT:

Maar ondanks alle kou blijft de CT een kwalitatief hoogstaande auto. Het comfort ligt echt op een hoog niveau. Geen moment heb ik een onbehagelijk of onveilig gevoel gehad in de CT. Hij stuurt lekker, remmen doet hij erg krachtig en op rare rammels heb ik hem ondanks de kou niet kunnen betrappen. De CT is ook na 50000km een heerlijke auto om dagelijks in te rijden. Bij de 60000km krijgt hij weer een beurt.

Tot dan.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (63)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.