Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CT 200h Hybrid Business Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 6.600 km |
Snel geleverd
- 6.600 km
Begin december aan een nieuwe baan begonnen. Eén ding stond al vast: 25% bijtelling was geen optie meer. Waarom? Omdat we ook nog een Lexus thuis hebben staan, een 6 cilinder automaat, zo’n mikken en gasgeven auto die toch wat anders rijdt dan een Skoda stationcar. En die dus in het weekend de voorkeur kreeg. En ik ken mezelf, het bijhouden van een administratie over de zakelijke kilometers zou mij niet gaan lukken.
Wat is er dan te leasen wat wel een automaat heeft, een mooi interieur en een niet te hoge leaseprijs? Omdat ik nu werk bij een Japans bedrijf in de technische sfeer lag een Lexus CT200h wel voor de hand, mede door de goede ervaring die we eerder hadden met Louwman Arnhem. De horrorverhalen over de lange levertijden bleken niet meer van kracht: ik zou eind maart kunnen rijden. Na een proefrit snel tot mijn keuze gekomen: een business line moest het worden. Geen Pro omdat ik het donkere glas echt te donker vind. Mijn vorige twee auto’s hadden het wel, maar dat was een donker soort groen. Dit is echt zwart. Ook de 17”wielen leken me teveel van het goede, met 16” vind ik de CT200h al stug genoeg. Gekozen voor de nieuwe 2012 kleur Mercury Gray, het is de kleur van de omlijsting van de achterlichten. Die passen nu mooi in het plaatje. Hoewel het begrip mooi in combinatie met een CT200h altijd een discussie waard is. Wat ik belangrijk vind: het interieur. Daar zit ik tenslotte in. Met de voorziene 50.000 km per jaar ook wel meerdere uren per dag. En dat zit super in elkaar. Alles goed te bedienen en fraai afgewerkt.
Verrassing
In december werd al duidelijk dat ik al in januari zou kunnen rijden! Een aangename verrassing, de voorloopauto was geen automaat en daar was ik na jaren DSG gereden te hebben wel aan gewend geraakt.
Uitvoering
Als optie heb ik de navigatie en achteraf leer met blauwe stiksels. Je krijgt er dan ook stoelverwarming bij. Die lijkt te werken met 4 vermogensstanden (0 1 2 en 3), ik heb niet het idee dat het thermostatisch geregeld is. Soms is stand 1 te warm, soms stand 3 niet warm genoeg. Het is niet de originele stoelverwarming maar het is wel netjes ingebouwd. Even had ik de angst dat door het ombouwen van de bekleding ik een beschadigde auto terug zou krijgen (wat ik wel eens meegemaakt heb ). Maar DKSchweitzer heeft dit heel keurig gedaan.
Als extra heb ik er zelf een set 16” lichtmetalen velgen bijgekocht voor de winterbanden. Zo is de auto ook afgeleverd. Misschien dat als binnenkort de zomerwielen erop kunnen de auto nog iets stiller en soepeler rijdt. Jammer alleen dat ik de LED koplampverlichting niet als optie kon kiezen bij deze uitvoering, en dat de voorstoelen geen kantelbare zitting hebben. Wat in de praktijk gelukkig geen probleem blijkt.
Rustig
De auto nodigt uit tot rustig rijden. Ik haal nu een steeds hoger gemiddelde snelheid (thans 70 km/h) bij een steeds lager gemiddeld verbruik (nu 5,7 l/100km) ondanks dat ik daar een aantal keren mee naar en door Duitsland heb gereden. Het lage geluidsniveau, het gemak van de automatische lichtschakelaar en ruitenwisser en de prima zitpositie maken dat ik heel rustig wordt in deze auto. Het is ook een sport om te kijken wat je verbruik is en te proberen dat laag te houden.
Sportstand
Altijd weer leuk om de auto in de sportstand te zetten. Juist dan zie je ook op je toerentellen wat een immens verzet de versnellingsbak kan creëren : 1300 toeren per minuut bij 80 km/h is heel normaal voor de CT. Je voelt ook duidelijk verschil met oppakken en inhalen, dat gaat in de sportstand net wat vlotter.
Eigenaardigheden
USB
Ik heb een superkleine USB stick gekocht waardoor het klepje dicht kan blijven. Helaas hapert de audio soms met deze stick, en ik kan er geen pijl op trekken wanneer dat is. Je verwacht een telefoontje want het geluid valt stil… maar er gebeurt vervolgens niets. Ik heb een ander exemplaar van een zelfde soort stick geprobeerd en het effect is ook hetzelfde. Misschien is 8 GB gewoon te veel.
De regensensor kan ik niet de baas, ook niet door de gevoeligheid af te stellen. Het ding heeft echt een eigen wil.
Het licht blijft branden totdat je de deur open doet. Niet tot je bij je voordeur bent. Nu heb ik heel wat instellingsmogelijkheden gevonden maar “coming home “ nog niet.
Voor de LHD versie is er een speciale bekleding van de middenconsole op de markt. Maar die is in spiegelbeeld met mijn versie en dus heb ik daar niets aan. Nu is het een beetje vreemd dat je onderarm soms op de middenarmsteun rust, soms net op die harde rand naast die twee enorme gaten die als bekerhouder doorgaan. Daar moet ik nog wat op verzinnen, ik vind ze lelijk en ze zijn aan mij ook niet besteed.
Navigatie
De navigatie valt me tegen, het eerste adres dat ik wilde invoeren was onbekend en voor de route naar mijn huis wordt ook steevast een verkeerd straat gekozen terwijl dit al 3 jaar geleden veranderd is. Je kiest voor een stukje netheid en gebruiksgemak door geen los apparaat te gebruiken. Maar ik weet niet of ik die keuze zo nog eens zou maken. Daarentegen is de energiemonitor, de achteruitrijcamera en ook de aansturing van diverse telefoons helemaal top met dit systeem. Zowel een Blackberry, een Android als een Symbian toestel heb ik zonder problemen gekoppeld.
Tank
Ik krijg maar 36 liter in de tank als de range op 0 km staat en het lampje al een tijdje brandt. Tot dacht ik ooit gelezen te hebben dat er 46 liter in de tank kan. Waar blijft die 10 liter dan?
Achterzijde
Die vervuilt heel snel, en dat hele kleine wissertje helpt ook niet echt om een goed vlak schoon te houden op wat er achter je gebeurt. Typisch Lexus, een lang dak zoals de verkoper me uitlegde. De voordelen kan ik er niet helemaal van inzien.
Tip
De beste man gaf me nog wel een tip: sterk op de motor remmen kan door tijdens het rijden de pook in de B stand te zetten. Werkt prima voor die momenten dat je niet meteen paniek wilt zaaien met je remlichten. Bovendien laadt je dan ook de accu’s nog eens sterker op
Accu
Ik heb sterk het idee dat de accu’s ook tijdens normaal rijden opgeladen worden als het systeem merkt dat ze te leeg zijn. Net nadat je uit de file komt en lekker optrekt. Het is te voelen, de auto loopt dan wat zwaarder. Alsof je fiets met een dynamo aan. Wat in principe op hetzelfde neerkomt…
Eén knop
Afsluiten van je rit (het lijkt wel Windows) gebeurt met de startknop. Maar meteen wel heel makkelijk: motor stopt, de monitor klapt in, het licht gaat uit, de deuren gaan van het slot en de handrem gaat er op. Ik vind dit een geweldige vondst.
Wordt vervolgd
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.