Lexus CT 200h Hybrid Business Edition (2012) #2

autoreview

Lexus CT 200h Hybrid Business Edition (2012)

Signalement

UitvoeringCT 200h Hybrid Business Edition
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf128.161 km
KM-stand laatst138.128 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Oriëntatie en eerste indruk

  • 128.260 km

Gisteren was het zover: we haalden de opvolger op voor onze 2e generatie Toyota Prius die ons de afgelopen 6 jaar trouwe dienst heeft bewezen. We waren dusdanig tevreden over de Prius en de hybride techniek, uiteraard in combinatie met bijkomstige lage kosten in de vorm van brandstof, onderhoud en (in het verleden) het niet hoeven te betalen van MRB, dat Toyota's hybridetechniek sowieso wel onze eerste keuze was.

Toch wou ik niet over een nacht ijs gaan en ook wou ik mijn oogkleppen even afzetten. Niet omdat ik bang ben anders een verkeerde keuze te maken, maar omdat ik een bewust overwogen keuze gemaakt wil hebben. Ik had via mijn werkgever ook de keuze om een lease-auto uit te kiezen in dezelfde klassen (of hoger met flinke eigen bijdrage) als de auto's hieronder, maar na berekening bleek dit totaal niet interessant. Zeker niet als je net als ik niet per se een splinternieuwe auto hoeft te hebben.

De shortlist bestond in eerste instantie uit onderstaande auto's, waarbij ik in alle gevallen voor een automaat zou gaan (wat bij hybride natuurlijk sowieso het geval is) en ook benzine:
- Citroen DS4
- Lexus CT 200h (2011-2014)
- Mazda 3 (2013+)
- Mini Countryman
- Seat Leon TSI met DSG (2013+)
- Toyota Auris TS (2013-2015)
- Toyota Prius (2012-2015)
- Volvo V40 (2012+)

Als outsiders nog:
- Citroen C4 Cactus
- Fiat 500L
- Renault Zoe

Ik zal ze allemaal kort bespreken, wie hier niet in geïnteresseerd is en alleen over de Lexus wil lezen, raad ik aan een stukje naar beneden te scrollen.

Citroen DS4
Sprak mij aan vanwege de luxe uitstraling, ondanks dat de hoog-op-de-poten uitstraling niet helemaal klopt bij een auto van dit formaat en design. Tweedehands prijzen zijn naar mijn mening wat te hoog voor een niet-premium merk (al kan je beargumenteren dat DS tegenwoordig wel zo gepositioneerd wordt). Daarnaast viel het verbruik mij tegen en vond ik de THP motor niet de meest geweldige.
Overall dus een fijn rijdende auto, met een luxe interieur, maar verder kon het in mijn optiek geen potten breken.

Mazda 3
Een van de best geslaagde designs van de afgelopen 5 jaar van alles in het A t/m D segment als je het mij vraagt. Men zegt dat de SkyActiv techniek de hybride techniek weet te benaderen qua zuinigheid en dat het met de betrouwbaarheid wel snor zit, wist ik van tevoren wel. Echter is deze 3 pas sinds 2013 op de markt en omdat het geen Volkswagen of Toyota is, is het geen verkooptopper en daarom nog best pittig geprijsd. Wel de prijs waard, maar net buiten mijn budget en daarom ook geen proefrit gemaakt.

Mini Countryman
Leuk, bijzonder design, met name van binnen. Lijkt ook nog best praktisch vanwege de best hoekige globale vorm. Echter kwam ik er al snel achter dat Mini's (net als BMW's) helemaal niet zo betrouwbaar zijn als je zou denken van Duitse techniek en het verbruik was ook al niet om over naar huis te schrijven, combineer dat met de toch ook erg hoge prijzen voor zelfs de 2011 modellen (tenzij je een hoge km-stand accepteert) en het was al snel een om door te strepen van mijn lijstje.

Seat Leon
Een collega rijdt er een uit 2014 en hoewel het voor 90% natuurlijk gewoon een Golf is, bevalt de Seat styling mij veel beter. Ziet er gewoon net wat speelser en sportiever uit, waar ik de Golf (let op: mijn mening!) echt gigantisch saai en oubollig vind. Ondanks de slechte verhalen die je soms hoort over de TSI motoren, sprak met name de combinatie met een DSG bak mij wel aan, ik had nog keuze tussen hatchback of station en ze rijden gewoon echt goed. Niks op aan te merken dus en daarom een om in het achterhoofd te houden.

Toyota Auris (TS)
Op uitnodiging van Toyota HQ heb ik eind vorig jaar al eens in de nieuwste Auris TS gereden, modeljaar 2015 en later, wat me erg beviel. Enorm stil en weer zuiniger dan mijn 2e generatie Prius. Ook vond ik het een flinke verbetering qua navigatie/entertainment systeem. Daarom voor mij dé reden om naar de voor mij betaalbare variant te kijken. Echter bleek de 2013 uitvoering nog vrij duur, blijkbaar worden de auto's pas écht betaalbaar als ze na 4 jaar met bosjes uit de lease komen vallen. Daar komt bij dat de 2013 versie een stuk minder verfijnd bleek. Duidelijk een klasse onder de 2015 versie en de Prius van 2012-2015. Het interieur zag er vrij goedkoop uit en ook het motorgeluid drong vrij hard door. Daarom werd het dus niet de 2013 variant en wachten tot de 2015 variant tweedehands betaalbaar is, vond ik geen optie.

Toyota Prius (3e gen facelift)
De meest logische opvolger van mijn 2e generatie facelift Prius (2006-2009 model). Rijdt gewoon net weer iets beter, zuiniger en is iets luxer. Bewust voor de uitvoering vanaf 2012 gekozen om op te focussen, omdat die gewoon goed betaalbaar zijn, zelfs in rijk uitgeruste uitvoeringen en net wat beter eruit ziet. Persoonlijk vind ik voor deze generatie Prius de witte parelmoer lak met zwarte velgen en privacy glass hem erg goed staan, zeker i.c.m. Xenon koplampen. In perspectief gezien: ook ik vind de Prius nog steeds geen mooie auto, maar binnen wat er mogelijk is, is dit nog een best leuke uitvoering.
Hoe dan ook, ik had al een aantal keer in deze auto gereden (leenauto bij onderhoud bijv.) en daarom heb ik ook niet afzonderlijk nog een proefrit gemaakt.

Volvo V40
In mijn optiek een van de mooiste hatchbacks samen met de Mazda 3. Met name het interieur vind ik een verademing ten opzichte van de rest. Rijdt goed, comfortabel en toch strak op de weg, waarin hij een tikkeltje beter is dan de Lexus CT (om vooruit te lopen op die indruk). De kofferruimte verbaasde mij echter in negatieve zin qua formaat en bleek ook nog eens bijzonder onpraktisch gevormd. Daarnaast kwam ik toevallig (of niet, je gaat er toch meer op letten) wat berichten van Nederlandse en internationale tests tegen waarbij Volvo er enerzijds nog beter uitkwam dan Toyota als het op betrouwbaarheid aankwam, maar slechter dan BMW qua onderhoudskosten. De zin "met een premiummerk als Volvo ben je duidelijk gegarandeerd van premium onderhoudsprijzen" is mij daarin nog het meest bijgebleven.
Nu vind ik premium onderhoudsprijzen an sich geen probleem wanneer je dit combineert met vermoedelijk de beste betrouwbaarheid van alle automerken, maar het feit dat de benzinemotoren niet de zuinigste zijn en het geen praktische auto is, waren voor mij genoeg redenen om toch niet voor de V40 te kiezen.

Dan de outsiders nog even:
Omdat hybride rijden ons ontzettend is bevallen, heb ik even kort gekeken naar een volledig elektrische auto en een proefrit in de Renault Zoe gemaakt. Buiten het feit dat je gelijk merkt dat je voor de elektra betaalt en niet voor de luxe (het is immers gewoon een Clio in de basis), is het met name het gigantische verschil in reikwijdte tussen zomer en winter. Van de theoretische 210km haal je in de prakijk in de zomer 150-160km, wat perfect is voor mij, dat betekent dat ik niet afhankelijk ben van een laadpaal op het werk of bij een klant. Echter bleek in de winter 120km al een uitdaging en moet je echt 100km/u op de rechterbaan gaan hangen om dat te halen, anders ben je eerder 100km verder alweer toe aan een nieuwe lading. Ook de tijd om op te laden (bij Fastned 30 min voor 80% lading) vind ik net te lang. Als het 10-15 minuten zou zijn, dan zou het prima zijn, maar we hebben te maken met 2 koters en dan is een half uur pauzeren gewoon niet altijd praktisch haalbaar. Ok, dat is voor woon-werkverkeer niet van toepassing, maar dan moet ik wel weer op tijd terug zijn om ze op te halen, ook dan heb ik dus niet de luxe om een half uur bij een laadpaal te gaan koffie drinken.
Op papier leken de Fiat 500L en Citroen C4 Cactus mij interessante auto's. 1-2 jaar oud met een erg lage km-stand binnen mijn budget. Tot ik ze in het echt zag en reed, althans, de Citroen dan. Het is veel bang for your buck, maar het is daanaast ook echt gewoon budget. Beter dan een Dacia, maar niet wat ik gewend ben en zeker niet iets waar ik weer 4-6 jaar mee kan leven. Ook bleek de C4 Cactus ondanks de naam op het platform van de C3 te staan, wat gezien de prijs wel klopt, maar dat komt toch een beetje over als je klanten willen bedonderen.

Dan de Lexus!
Voor de lezers wel duidelijk dat de keuze op de Lexus CT 200h gevallen is, in Business Edition uitvoering (een actiemodel uit 2012) in parelmoer wit met 17-inch lichtmetalen velgen. Het enige wat hij t.o.v. de Business Line Pro mist, zijn de regensensor (die dingen doen toch nooit wat je doet) en keyless entry. Keyless entry dacht ik serieus tot de dag van ophalen (gisteren) dat het erop zat, ik had namelijk een prijslijst uit 2011-2012 weten te vinden en daar stond elk model behalve het basic instapmodel met keyless entry in vermeld. Lexus Amersfoort wist mij echter uit te leggen hoe het precies zat, waar ik eigenlijk ook alleen maar blij mee ben gezien de perikelen rondom keyless entry diefstallen waar collega's mij al voor gingen waarschuwen.

Het scheelde overigens niet veel of ik had de Lexus CT afgeschreven. Mijn eerste proefrit was namelijk in een vroege 2011 uitvoering en die reed zo snoeihard, oncomfortabel en stuiterend, dat ik vol onbegrip uitstapte en ook niet snapte dat men zoiets als dit lekker kan vinden rijden. Een van de effecten van deze weglegging was ook nog eens dat ik bijna ondersturend de bocht (oprit naar de snelweg bij mij in de wijk) uitgleed, terwijl ik met dezelfde snelheid als in de Prius deze bocht nam! De voorbanden gleden ietwat piepend gewoon weg. Gegeven, het is een oneffen hobbelig stuk, dus het zal niet aan de grip van de banden hebben gelegen, maar aan de afstelling van het onderstel. Maar toch...

Tot een collega en wat info op een Lexus forum mij toch op gedachte bracht om de auto nog een kans te geven, maar dan wel een van 2012. Mijn collega zei dat het weleens iets van die uitvoering kan zijn geweest, misschien heeft de vorige eigenaar zelf iets aangepast of was het gewoon iets van die specifiek auto wat niet goed zit. In mijn zoektoch naar info over te hard afgeveerde 2011 Lexus CT's, kwam ik ook al snel een (ooit intern) document tegen op een Lexus forum waarin stond dat vanwege de vele klachten op de 2011 uitvoering en dan specifiek de afstelling en vering/demping, er in het modeljaar 2012 een wijziging is doorgevoerd waarbij al die onderdelen compleet opnieuw zijn afgesteld, met succes.

Nu had ik mijn oog laten vallen op een 2012 Luxury Line met letterlijk alle opties die je nog op de Luxury Line kon gooien, met een goede km-stand (108.000 km) en tegen een prima prijs, bij Lexus Breda. Dat is voor mij echter ruim een uur rijden en ik was bang dat het weer tegen zou vallen en ik voor niks 2,5 uur heen en weer gereden had. Dus besloot ik een proefrit bij mij in de buurt te maken, de genoemde 2012 Business Edition. Dat beviel enorm, maar vervolgens bleek de Luxury Line in Breda al verkocht te zijn. Helaas, maar dat was de verwachten voor de prijs waarvoor deze aangeboden werd. Het was immers € 3.000 lager dan de goedkoopste die ik op zowel AutoWeek als Autoscout24 heb kunnen vinden. En die zat al boven mijn eigenlijke budget, dus moest ik me maar beperken tot een uitvoering eronder.

Het werd dus de parelmoer witte 2012 Business Edition waarin ik de proefrit had gereden bij LeasePlan Occasions. 1 lease-eigenaar gehad, prima km-stand (128.000 km) en zowel van buiten als van binnen nagenoeg in perfecte staat. Met name de 17-inch velgen zijn slechts op een paar minimale plekjes langs de rand beschadigd, maar daar moet je echt voor zoeken. Het interieur en de lak zien er net zo piekfijn uit, wat in mijn ogen aangeeft dat de vorige eigenaar er echt netjes mee om is gegaan.

Gisteren na het ophalen gelijk een aankoopkeuring incl. Hybrid Health Check bij Lexus Amersfoort laten uitvoeren. De auto is immers met 6 maanden garantie geleverd. Hoewel mijn eigen ervaring met de hybride techniek én de occasion adviesvideo van Autoblog aangeven dat je deze Lexus bijna blind kan kopen, vind ik de kosten voor zo'n aankoopkeuring in het niet vallen bij het aanschafbedrag van de auto, dus een no-brainer. Deze keuring bevestigde ook mijn verwachting: er is zeer netjes met de auto omgegaan en er is geen enkel aandachtspuntje gevonden. Ja, de achterbanden zitten op 3,7mm en zijn dus over niet al te lange tijd aan vervanging toe. Daar ben ik gek genoeg alleen ook maar blij om, dat zijn immers standaard Yokohama's, terwijl er voor zo goed als nieuwe Michelin Primacy 3 (#1 bij o.a. ANWB en ADAC) banden onder liggen. Bij het volgende onderhoud laat ik die naar achteren verplaatsen en komen er 2 nieuwe bij, zodat hij rondom weer op deze banden rijdt. Ook met de Prius heb ik mijn beste ervaringen gehad met Michelin's, al ging het daar wel om een andere bandenmaat. Daar begon ik met Yokohama's, vervolgens rondom Michelin en als laatste (met het oog op verkoop/inruil al) een jaar geleden Goodyear's voor.

Eerste indruk
Op deze eerste dag heb ik gelijk al iets meer dan 100 km afgelegd en zodoende kan ik gelijk een goed eerste oordeel vellen en vergelijken met de Prius (uit 2006) die inmiddels verkocht is. Het eerste wat mij opviel, was de vering/demping. Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik niet dusdanig technisch van aard ben op autogebied dat ik exact kan pinpointen waar de verschillen door komen, wat ik echter merk is dat met name bij heftige drempels die je met 20 km/u moet nemen, de Lexus erg solide en comfortabel aanvoelt. Als ik het goed zeg, vangen de dempers de eerste klap goed op, waar de Prius de eerste klap juist vrij hard maakt en daarna comfortabel terugveert. De Lexus is dus bij de eerste impact een stuk volwassener en wat sportiever in het uitveren daarna. Overall dus beter, comfortabeler en toch ook strakker. Je beweegt minder op en neer in de auto.

Klein nadeeltje is dat je flinke putjes in het wegdek dan wel weer beter voelt dan bij de Prius, al zal dit voor een deel ook wel te wijten zijn aan de 17-inch banden t.o.v. 16-inch op de Prius.

Voor het wegrijden had ik echt even de tijd genomen om de stoel, het stuur en de spiegels goed af te stellen. Een groot minpunt van de Prius (waar ik destijds met aanschaf niet op heb gelet) heb ik altijd gevonden dat het stuur niet in diepte verstelbaar was. Ik ben niet lang met 1,77m maar zit het comfortabelst als ik mijn benen een beetje kan strekken en niet mijn knieën onder een grote hoek moet houden. Dat was bij de Prius wel het geval, als ik mijn benen netjes kon strekken, zat ik met mijn armen gestrekt te sturen en als ik met mijn armen goed zat, zaten mijn knieën weer onder een te grote hoek. Een compromis werd gevonden in de rugleuning rechter op te zetten, de stoel iets hoger (want verder van de pedalen verwijderd), maar de Prius was qua zitpositie al bijna een MPV en zo voelde ik me net een opa. Echter alles beter dan na elke rit last krijgen van je knieën. Daarom moest mijn nieuwe auto ook echt een in diepte verstelbaar stuur hebben en gewoon een goede zitpositie bieden.

Na een half uur bleek al wat een geweldige zitpositie je in deze auto hebt! Ik durf met zekerheid te stellen dat dit het beste is wat de auto te bieden heeft. Heerlijk laag, comfortabel en betrokken bij het rijden. Combineer dat met de enorm luxe, zacht lederen en gevoerde afwerking van alle interieurpanelen en je zit duidelijk in een klasse hoger dan Toyota of Seat. Ook nog zoiets: de hoofdsteun, normaal gebruik ik dat niet omdat je alle trillingen voelt, maar man wat is de hoofdsteun van de Lexus zacht! Je voelt helemaal niks van trillingen tijdens het rijden en daarom verwacht ik dat het heerlijk zal zijn om dit op lange ritten te gebruiken.

De rest komt in een volgende ervaring, maar voor nu wil ik nog even aanstippen dat ik de stilte in deze auto enorm waardeer. Zelfs de door velen gewreekte CVT hoor je vele malen minder dan in de Prius. En wat mensen vergeten: ja de CVT schiet naar 4-5.000 rpm bij gasgeven, maar zelfs bij 130 km/u rijd je zo'n 1500rpm! Daar kan zelfs een 6-versnellingsbak van de BMW 1-serie niet tegenop, zo stil en comfortabel.

10.000km gereden: De twijfels slaan toe

  • 138.128 km

Hoewel de CT op veel punten een grote vooruitgang is t.o.v. onze vorige Prius, zijn er ook nadelen. Zo rijdt hij zelfs in het huidige lenteweer bij lange na niet zo zuinig als de Prius deed. Het gemiddelde over de eerste 10.000 km is 5,39 liter/100km oftewel 1 op 18,5. Dat is als je op zichzelf beoordeelt een net verbruik, maar zelfs met heel erg mijn best doen, is mijn beste tankbeurt 1op 18,9 geweest. En dan heb ik bewust in Eco Mode gereden, uit laten rollen, geen climate control aan, etc. Dat staat toch in schril contrast met de gemiddeld 1 op 21 over de gehele levensduur van de Prius, waar ik ook nog eens in lente en zomer makkelijk 1 op 23 mee haalde.

Daarnaast vinden wij de CT toch net iets te krap en zijn dus aan het kijken naar iets groters. Waar we ons met name op verkeken hebben is het gebrek aan ruimte op de achterbank, want de kofferbak valt nog wel mee voor zijn klasse en dat we hierop achteruit gingen hebben we wel rekening mee gehouden.

Verder rijdt de Lexus zoals je van het merk mag verwachten: rustgevend dankzij de goede isolatie in het interieur en ligt als een blok op de weg. In de eerste paar duizend km heb ik nog weleens het Lexus karakter aangesproken door wat vlotter te rijden en dan met name de bochten vlotter nemen, maar ik ben erachter gekomen dat ik daar op de langere termijn geen behoefte aan heb en net als in de Prius destijds gewoon van relaxed, comfortabel autorijden houd.

Kortom: de zoektocht naar een opvolger is losgebarsten, maar wat het wordt en wanneer dat weten we nog niet precies.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.