Lexus CT 200h Hybrid (2011) #4

autoreview

Lexus CT 200h Hybrid (2011)

Signalement

UitvoeringCT 200h Hybrid
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf192.488 km
KM-stand laatst270.400 km
Lezerswaardering: 76%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fantastische upgrade

  • 192.850 km

De vorige auto, een Opel Astra diesel, was qua maandelijkse lasten echt niet meer rendabel dus was ik al een tijdje op zoek naar een nieuwe auto. Zeker gezien het aantal kilometers (met de auto) de komende tijd aanzienlijk minder zal worden.

Kijkend naar een opvolger waren we eigenlijk snel overtuigd van een Renault Zoe. De accuhuur stond me echter tegen als ik keek naar de lange termijn en de kosten van een Zoe met afgekocht accupakket waren dusdanig dat we hier toch van af hebben gezien. Ondertussen een proefrit gemaakt in een Yaris wat voor mij de eerste hybride ervaring was en we waren eigenlijk snel overtuigd. Alleen de afwerking stond ons een beetje tegen. Bij de Louwman in Noordwijk stond er nog een heel rijk aangeklede Toyota Auris en deze Lexus. De Auris reed lekker maar irriteerde me op meerdere punten, waaronder vooral alle geluidssignalen. Ook speelde mee dat ik met mijn 1,90 m en een relatief lang bovenlichaam maar net aan in de Auris kon zitten en constant gebukt onder de speigel door moest kijken.

Op deze Lexus waren zowel in als mijn vriendin echter meteen verliefd. Heerlijk rijdende auto, zeer luxe, comfortabele stoelen, fantastisch materiaalgebruik (ALLES voelt aangenaam zacht!), stuurt heerlijk direct, lekker vlot en het gemis van een scherm (jazeker, deze is zonder GPS) is eigenlijk de meest onverwachte verbetering die ik kon bedenken. Vooral 's nachts maakt dit rijden veel relaxter op de ogen. Proefzitten in een rijker aangeklede Lexus toonde aan dat ik de meeste opties absoluut niet zou missen. Stoelverwarming gebruikte ik in de Astra al nooit, alleen stuurverwarming zal ik misschien op de koudste dagen wel missen, alleen op het gemis van DAB+ zal ik iets moeten verzinnen. De auto had meer dan 190.000 km bij aankoop, maar getuige de hoge kilometerstanden die Priussen halen en de goede onderhoudshistorie die bij deze auto zit heb ik er vertrouwen in dat deze ook de 300.000 makkelijk moet kunnen halen.

Ik heb de auto nu een week en er zo'n 400 km opzitten en ben nog steeds dik te vreden. Bluetooth werkt zonder enig probleem met Spotify op mijn telefoon, elektrisch rijden doet de auto vreemd genoeg ook als ik stabiel tot rond de 70 rij (ik dacht dat die automatisch overging op de motor bij 45 km/u?) en alleen de kleinere laadruimte is nog even wennen. De auto is merkbaar harder afgesteld dan de Astra, maar het comfort binnenin de auto maakt dat ruimschoots goed. Mijn snel wagenzieke vriendin vindt het in de Lexus in elk geval al een stuk fijner.

Het eerste euveltje ook al gehad: een lege 12V accu. Mijn fout, bij het spelen met de instellingen vergeten de binnenverlichting uit te zetten...
Heerlijke auto verder, hopelijk goed voor nog vele kilometers!

22,500 km verder

  • 215.072 km

Inmiddels heb ik de Lexus alweer een tijdje en heb ik de eerste grote reis (Duitsland - Zweden - Estland - Finland) ermee gehad. De Lexus bevalt nog steeds erg goed! Het blijft een erg fijne auto op de lange ritten, de bagageruimte is met ons tweeën meer dan genoeg. Kleding, tassen, opblaasbare kajaks (toch 2 flinke pakketten) en de lokale inkopen konden makkelijk mee met nog voldoende ruimte voor flinke souvenirs ook.

Met het verbruik ben ik ook erg tevreden. Met alle 100 kilometerwegen van tegenwoordig haal ik makkelijk de 1:20, gaat het daarentegen wat harder of zijn er veel heuvels dan

Ook het gedrag op grind- en onverharde wegen verrast me nog steeds zeer positief. Ik heb flinke afstanden zonder asfalt gemaakt met de Lexus; Het mag iets comfortabeler maar qua rijgedrag doet de Lexus het subliem. Zeer stabiel, zonder al te veel te slippen en correcties komen altijd mooi door. Dat is iets wat me met de sneeuw en ijzel begin dit jaar ook al opviel.
Grappig detail: vrijwel direct na het tanken heb ik er zo'n 40 km onverhard mee gereden. Het aangegeven verbruik was daarna 1:26,7. Zuinige offroader.

Qua betrouwbaarheid heb ik nog steeds het volste vertrouwen in de Lexus.
De enige manco's ik er tot nu toe mee heb gehad zijn een paar versleten koppelingen in de aircoslangen (opgemerkt door de dealer tijdens onderhoud, de airco blaast nu ook weer een stuk kouder), een setje versleten ruitenwissers en 2 keer een lege 12V accu (wat beide keren mijn eigen fout was).

Vooralsnog hou ik het onderhoud bij de Lexus dealer in Den Haag, de prijs is naar mijn idee redelijk (800 euro voor grote beurt, diagnose/reparatie/bijvullen airco, APK, inclusief leenauto; Dat kan veel erger) en de communicatie met zowel de receptie als de werkplaats vind ik echt top.

Al met al: Topauto! Lekker zuinig, ruim genoeg voor ons en nog lekker comfortabel ook.

50,000 km verder

  • 246.500 km

Een korte update, want zo veel bijzonders is er eigenlijk niet. Alleen de 12V accu is vervangen nadat die met de kou 2 keer leeg was na meerdere dagen stilstand. De banden hebben nog iets meer dan 3,5 mm profiel over, dus die mogen binnenkort vervangen worden.

Dankzij de grote velgen wordt dat een stevige prijs per band (wat mensen toch zien in die grote velgen: geen idee), maar ik ben toch onder de indruk hoe lang de banden (Kleber) het vol hebben gehouden. Ze zaten er al op toen ik de auto kocht en zelfs met de ijzel/lichte sneeuw vorige maand boden ze nog meer dan voldoende grip.

Nog steeds dik tevreden met de Lexus! Eens zien hoe het de komende 25.000 km gaat.

78,000 km verder

  • 270.400 km

Een iets uitgebreidere update: Er is alweer een kwart ton extra op de teller gezet. Zowaar heb ik iets te melden! De lager van de ventilator piept heel indringend. Soms. Blijkt een bekend euvel te zijn waarbij de ventilator moet worden vervangen. Zo heel veel last heb ik er niet van, dus die staat op het langetermijn lijstje.

Qua onderhoud niet zo heel veel bijzonders gebeurd behalve dat de led-lampen werden afgekeurd bij een apk-keuring. Die waren er door een vorige eigenaar ingezet en gaven een verkeerd lichtbeeld. Die zijn vervangen voor normale halogeenlampen. Zelf niet doorgehad, maar laten we het maar positief zien: de weg is een *** *** met ledlampen armer (al zou ik zweren dat ze goed op de weg stonden afgesteld). Een jaar daarop liep ik aan tegen een verlopen apk, maar dat was mijn eigen schuld. Bij de keuring kwam die er weer fluitend doorheen.

Qua banden: Die waren aan vervanging toe en er zitten er inmiddels Kleber Quadraxer 3's op die ik 1 maatje hoger heb besteld. Dat was een goede zet! Het comfort is aanzienlijk beter en al is het maar 1-2 cm hoogteverschil hoor ik aanzienlijk minder aarde en planten tegen de onderkant aantikken. Je komt overal net even wat beter overeen. Het verbruik is wel merkbaar hoger, maar volgens mij ligt dat meer aan het nieuwe type Quadraxer dan aan het formaat. Al zal ik dat nooit zeker weten. Verder was het vooral even wennen dat de kilometerteller nu EXACT de juiste gps-snelheid aangeeft.

Ik moet wel zeggen dat ik qua weggedrag en geluid het verschil tussen de Quadraxer 2 en 3 niet merk. Had ik me toch aardig wat geld mee kunnen besparen.

Ook heb ik lang lopen spelen met het idee van een lift-kit van Lifted Prius, maar zoals ik er nu naar kijk zou dat 100% voor de leuk zijn zonder praktisch nut.
Misschien ooit nog, maar kleine kans. Eerst die ventilator vervangen en de hybride accu zal vast nog wel een keer vervangen moeten worden (voor een gereviseerd pakket natuurlijk en ik kijk wel uit naar dat klusje), die is ook alweer 13 jaar oud.

Vooralsnog: op naar de 300,000 km! Als ik de dealer moet geloven redt die dat makkelijk.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.