Land Rover Range Rover TDV8 Vogue (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Range Rover TDV8 Vogue |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 50.000 km |
KM-stand laatst | 60.000 km |
Relaas van een Range Rover liefhebber
- 60.000 km
Dit is niet echt een review van één model maar een uitgebreid relaas van een Range Rover liefhebber.
Het eerste model Range Rover waarmee ik vele kilometers heb gemaakt was een P38 2.5 DSE. Ondanks de talloze gebreken van deze wagen (3X vervangen boordcomputer) heb ik toch met veel plezier in deze wagen gereden. Een verkeersongeval in 2006 heeft echter een einde gemaakt aan de P38. De volgende stap was een Range Rover TD6 vogue uit 2003 gekocht in 2008 met 160.000 km op de teller.
Dit model was een wereld van verschil met de P38. Het motorblok blonk nog niet uit in souplesse en kracht maar in vergelijking met de miserabele 136 pk uit de P38 was dit zeker een verbetering. Het interieur was ook heel wat luxueuzer geworden : zetelverwarming voor en achter, op alle mogelijke manieren elektrisch verstelbare stoelen, een werkende airco, veel leer en een veel kortere draaicirkel.
Het model uit 2003 is nog gebouwd onder BMW. Vandaar ik dat volgens mij geen (erge) elektronische problemen heb gehad. Een euvel waar Range Rover berucht om was.
In tegenstelling tot veel Range Rover rijders, die verbaasd opkijken wanneer ze de term 'low gear' horen, ben ik wel ettelijke keren gaan offroaden. Uit ondervinding weet ik dat een Range Rover gerust meekan met (standaard) Defenders. Alleen de bodemvrijheid is iets minder en de hoeken van de carrosserie zijn iets te voluptueus wat de kans op schade op smalle wegen vergroot. Met straatbanden kom je wel niet zo ver dus all-terrain banden zijn gemonteerd en een extra bodemplaat vooraan voor extra bescherming(stoelhoezen ter bescherming van het lichte interieur)
Tot zover de lofzang van het 2003 model. Er zijn natuurlijk ook minpunten. In volgorde van (persoonlijke) belangrijkheid:
De onderhoudskosten kunnen pijnlijk hoog oplopen. Bij aankoop had de wagen al wel 160.000 km gereden dus het was geen enorme verrassing dat er kosten gingen aankomen. De grootste kosten waren de versnellingsbak en de turbo die vervangen moesten worden. Daarnaast nog allemaal kleine mankementjes omwille van slijtage.
Bij snelheden vanaf 120 km/h komt er vrij veel lawaai door in het interieur : windgeruis en motorgeluid (slechts 5 versnellingen). Op lange ritten wordt dit wel vermoeiend na verloop van tijd. De geluidisolatie is niet je van het op het 2003 model.
Misschien dat voor sommigen het verbruik als minpunt kan beschouwd worden maar dat weet je op voorhand als je een auto koopt van 2500 kg met de stroomlijn van een baksteen. Op de autosnelweg kan ik net onder de 10 liter per 100 km blijven.
Met 266.000 km op de teller werd het tijd om eens rond te kijken naar een vervanger. Deze werd uiteindelijk redelijk snel gevonden. Geen lange zoektocht op internet maar gewoon gekeken bij het aanbod tweedehands modellen op de site van Land Rover. Toevallig stond daar een mooie tweedehands te koop met 50.000 km op te teller. Een 2010 model met 3.6 TDV8 motor.
Niet lang getwijfeld en beslist om tot de aankoop over te gaan.
Vooral de kleurencombinatie heeft meegeholpen om deze wagen te kopen. Een heel donkerbruin koetswerk (beter dan macho zwart of lelijk grijs) met binnenin lichtkleurig leder en pianolak hout. Zeer stijlvol. Wel oppassen voor zwarte vegen en vette vingers.
Op het eerste zicht lijkt er niet veel verschil te zijn tussen 2003 en 2010 model maar dit is slechts schijn.
Eerst en vooral de motor. Eindelijk voldoende kracht en souplesse. 640 nm koppel vanaf 1800 tpm zorgt voor een vlotte versnelling. Natuurlijk is de eerste beste stevig gemotoriseerde VW golf een pak sneller maar stoplichtsprintjes trekken met een Range is nu niet de bedoeling.
De wagen is nu ook véél stiller (veel betere geluidsisolatie) en iets zuiniger geworden, dankzij een 6de versnelling, in vergelijking met het 2003 model. En dat met een veel krachtigere motor.
Een ander groot verschil is dat de wijzerplaten nu volledig digitaal zijn. Vooral 's nachts is dit wel handig (beter leesbaar dan analoog).
Tenslotte is de luxegraad en afwerking nog een stap hoger (top geluidsinstallatie, touchscreen, verschillende offroadprogramma's, klimaatregeling achteraan, dode hoeksensor, achteruitrijcamera,...)
Zijn er dan helemaal geen minpunten ? Toch wel !
Wat mij het meeste stoort is het gebrek aan informatie van de boordcomputer. In het 2003 model was dit veel beter gedaan. Als ik bijvoorbeeld de GPS gebruikte (dus op het scherm in het midden zag ik een kaartje) en ik veranderde van radiopost dan zag ik op de boorcomputer voor mijn neus welke radiopost ik had geselecteerd. Niets van dat alles bij het 2010 model. Echt een gemiste kans vind ik. Zo veel potentieel dankzij een volledig TFT display en dan er niets mee doen. Bijvoorbeeld een extra kaartje afbeelden van de omgeving. Een ander minpunt is dat de brandstoftank verkleind is van 100 liter naar 80 liter. Omdat het verbruik slechts een beetje is verminderd heeft dit serieuze weerslag op de autonomie.
Tenslotte moet ik nog zeggen dat het voorlopig gedaan zal zijn met het offroaden. De wagen is daar op dit moment net iets te kostbaar voor. Ik heb ook de indruk dat Land Rover meer en meer zijn offroad roots verlaat (wat Range Rover betreft). Vind maar eens all-terrain banden in de maat 255/50/R20.
Ik heb trouwens ook al de gelegenheid gehad om met nieuwste model te rijden. Enkel oliesjeiks zullen daar mee gaan offroaden.
Tot zover mijn ervaringen van jaren Range Rover rijden.
UPDATE
11 maanden later en een dikke 9000 km verder
Na 6 maanden kwam er een vreemd geluid bij het draaien aan het wiel. Direct gebeld naar Land Rover. Er bleek een lek te zijn in het servo systeem. Gelukkig hersteld onder garantie.
Tegelijkertijd meldde de boordcomputer dat het tijd was voor een onderhoudsbeurt. Ik dacht dat dit een computerfout was want sinds de aankoop was er slechts iets meer dan 5000 km mee gereden. Niets was minder waar toen ik de factuur kreeg.
€ 500 werd er aangerekend voor klein onderhoud (olie,filter,..)
Dat vond ik nogal vreemd aangezien er slechts 5000 km mee was gereden en ik er van uitging dat de wagen volledig in orde zou zijn bij aankoop.
Tenslotte ben ik nog altijd niet te spreken over het navigatiesysteem. Na 11 maanden blijft het een onhandig systeem. Ik weet nog altijd niet hoe ik een POI kan instellen. BMW heeft dit zoveel beter voor elkaar.
UIteraard ook goed nieuws. De rijkwaliteit blijft subliem.
Stil, comfortabel, top geluidssysteem,...
En zoals ik al zei is het TDV8-blok een wereld van verschil met de TD6. Het verbruik zou ook iets lager moeten zijn. In de praktijk is dit niet het geval want je rijdt automatisch 'sportiever' dan met de TD6. Verbruik schommelt daardoor rond de 12 liter per 100 km. Terwijl ik de TD6 rond de 10 liter kan houden.
Het is tevens de perfecte stadsauto; het zicht rondom is perfect (mede dankzij dodehoeksensoren en camera's).
Hopelijk nog vele aangename kilometers te gaan.
(Uiteindelijk dan toch besloten om de TD6 bij te houden. Het is moeilijk om voor het bedrag dat men er nog voor wil geven een even goede offroader te vinden. Ik geef toe, de auto ziet er niet meer zo mooi uit wegens de talloze krassen en het interieur ziet er ook niet meer smetteloos uit. 270000 km and counting)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.