Land Rover Range Rover Td6 HSE (2003) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Range Rover Td6 HSE |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 242.000 km |
KM-stand laatst | 325.000 km |
Problemen of Plezier?
- 243.000 km
Eergisteren een FFRR (Full Fat Range Rover) gekocht. Het gaat over een TD6 met de bmw 3.0 6 in lijn diesel motor.
Waarom deze?
Als prive auto rijden we met een Volvo XC60 D4, deze wordt buiten het woon-werk van mijn vrouw gebruikt om de paardentrailer/caravan te trekken. Aangezien we op deze volle mep MRB betalen is het een vrij dure auto om op de weg te houden. Deze in de zaak inbrengen is ook een dure aangelegenheid (bijtelling 22%). Zakelijk rij ik al een Tesla Model3. Daarom beslist om een Youngtimer op grijs kenteken aan te schaffen.
Mijn keuze viel op een Disco 2- facelift, met de TD5 motor. Echter stelde mijn vrouw hier haar veto, zij moet er mee rijden als de paarden mee moeten, en ze wou wat meer luxe dan. Dus dan maar wat verder zoeken en lezen en opzoeken. Er kwamen wat Land Cruisers en Patrols voorbij, maar die zien er hopeloos gedateerd uit en vragen ze de hoofdprijs voor (jaja betrouwbaar). De Disco 3 viel ook af door de assymetrische achterruit (alweer, moeder de vrouw).
Dan kwam de FFRR in zicht, ze zijn niet het meest betrouwbaar, maar ze zijn wel tijdloos klassiek van uiterlijk. Na het raadplegen van het alwetende internet, en zowel de horror als succesverhalen gelezen te hebben een lijstje opgemaakt van zaken waar ze moest aan voldoen.
- Onderhoudshistorie
- gereviseerde versnellingsbak
- luchtvering moest in orde zijn.
- grijs kenteken
Na een aantal dagen het internet af te schuimen, twee mogelijke kandidaten gevonden. Een grijze HSE en een British Racing Green Vogue. De groene stond in België als lichte vracht ingeschreven, dus hier moesten nog wat werken aan gebeuren. Maar had 100.000 km minder gelopen en was goedkoper.
Zaterdag bij allebei gaan kijken. De belgische zag er nog goed uit, maar bij inspectie gingen er tal van alarmbelletjes rinkelen. Zijnde: lage koelvloeistofstand (eigenaar zag de melding in het frans, maar wist niet wat het betekende?), Airco gaf koude lucht, maar de aanjager deed raar (blijkbaar een gekend probleem), maar wuifde dit weg met "ik gebruik die nooit". En rondom zaten de goedkoopste banden die je kon vinden. Dus tenzij ik nog heel wat van de prijs kon doen, ging dit hem niet worden.
De tweede dan maar gaan bekijken, 242000 km, gedegen onderhoudshistorie (boekjes, facturen, enz), pas geleden de bak gereviseerd en de luchtvering was 2 jaar geleden vernieuwd. Ook de banden zijn praktisch nieuw. Na een testritje was ik overtuigd dat dit hem ging worden. Akkoord heel wat meer km's maar wel een gestaafde historie.
Een dagje over nagedacht en dan maandag samen met een bevriende mekanieker de auto gaan halen.
Bij ophalen heeft mijn kameraad hem nog eens goed bekeken en bevestiging gegeven dat de wagen nog in een goede staat verkeerd voor haar leeftijd.
Eerste Rit:
De terugweg aangevat en man wat rijdt dit comfortabel! Snel is ze zeker niet, maar aan 100km/u hoor je niets in het interieur. Zeker in vergelijking met de elektrische Tesla. Je voelt je echt "King of the road".
Maar zoals bij oudere auto's wel vaker het geval is zijn er een aantal zaken die verbetering vragen. Die worden dan ook aangepakt. Dit gaat over zowel technische zaken als optische zaken. Allemaal kleine zaken.
Ik zal hier een eerlijk verslag proberen bijhouden. Daarom heb ik ook een neutrale waardering gegeven.
+2 maand verder
- 250.000 km
De eerste twee maanden zijn een feit, en dik 7000km gedaan. Waarvan er ongeveer 3000 met aanhanger zijn gemaakt.
Positieve ervaring:
Comfort - Zoals in het begin gemeld, het comfort met grote C. Voor een wagen van 17 jaar oud is dit echt super. Elke rit leg je in alle kalmte en rust af .
Trekkracht - De TD6 is zeker niet de sterkste motor maar komt (eenmaal op temp. en goed aangejaagd) toch vrij vlot van zijn plaats. De echte sterkte ligt echter als je er iets aan hangt. Nooit het gevoel dat je wat paarden tekortkomt. Ook blijft alles lekker stabiel.
Uitzicht - Ze ziet er echt nog geen 17 uit, mensen geloven het soms niet. Het ontwerp blijft in mijn ogen ook bijdetijds.
Verbruik - gemiddeld 10.5l/100km (moet ik nog aanvullen in de monitor). 2400 kg in gang houden met vaak nog extra gewicht eraan dat kost natuurlijk wat brandstof. Maar ik had meer verwacht.
Minder positieve ervaring:
Door een lekje aan de servopomp komt er olie in de alternator. Met als gevolg dat deze vervuild geraakt en uiteindelijk niet meer oplaadt. Dit heb ik aan de lijve mogen ondervinden. Dus de alternator maar gedemonteerd en uitgekuist. Daarna laadde de auto terug mooi op.
Dan maar een bestelling gedaan op internet: nieuwe ringen voor de servopomp en een nieuwe regulator voor de alternator.(borstels zijn versleten)
Gemaakte kosten tot nu toe:
Zelf toch eens alle motorfilters en sapjes vervangen (180 euro)
Remblokken voor en achter vervangen (160 euro)
Regulator en O ringen (65 euro)
Ik doe alle werk zelf, dit niet om gierig te zijn maar omdat ik graag sleutel.
My best 4by4byFar
- 260.000 km
Ondertussen heb ik "the Beast'al 7 maanden in bezit.
Hij kachelt rustig verder aan een gemiddeld verbruik van 11.46l/100km.
Ik zal hier een droge opsomming geven van de puntjes van afgelopen maand, ik zou heel lyrisch kunnen worden maar dan geloven jullie mij mss niet.
Kosten:
- 250€ : In de 10.000km die ik er ondertussen heb bijgedaan nog geen mechanische kosten gehad. De auto laat me nooit in de steek, alles doet wat het moet doen. Die 250€ komt door het aanschaffen van een Android headunit, de vorige liet het afweten.
Geplande Kosten:
- Onderhoud binnen 2000km. + klaarmaken APK. Ik verwacht geen grote problemen. Het enige dat ik wat merk is dat er wat rubbers aan de ophanging een licht kloppend geluid maken. Maar ja is ergens normale slijtage voor een auto van deze leeftijd/km-stand. Eerst eens een bevriende sleutelaar laten naar kijken en diagnostikeren en deze zal ik dan ook vervangen.
Dus we gaan hout vasthouden en proberen op dit elan verder te gaan.
Na de APK kom ik hier terug.
Weer wat verder
- 270.000 km
Hup, drie maand en 10.000 km verder, wat is er ondertussen gebeurd:
- De klopjes vanonder kwamen van de stabilisatorstangen, 5 tientjes en probleem opgelost
- Een onderhoud (zelf uitgevoerd)
- Flens van een koelwaterslang had het begeven, door de garage laten vervangen en gelijk de APK laten doen.
- APK met vlag en wimpel doorstaan.
- Zelf de deur overgeduwd door achterwaarts met open deur een betonnen paal mee te nemen, één gevonden op de sloop (zelfde kleur) en alles zelf overgebouwd.
Kostprijs onderhoud van deze 10.000:
- Stabilisatorstang : 50€
- Onderhoud: 130€
- APK + Koelwaterslang : 240€
- Deur: 270€
Totaal 590€
Verder geen problemen, en de auto wordt goed gebruikt. Trekken van de trailer, caravan etc... ook af en toe wat terreinwerk.
Nog altijd een tevreden Range Rover eigenaar.
Blijven gaan
- 280.000 km
Ondertussen heb ik de FFRR al een jaar en twee maand in bezit, we zijn weer 10.000 km verder.
Wat is er in tussentijd gebeurd?
- Als de auto langer dan een dag stilstaat (wat bijna nooit voorvalt) geeft hij bij het starten wat foutcodes, dit is een teken dat de batterij aan het doodgaan is. De meeste fouten zijn eruit na een hard reset (even de polen loskoppelen en tegen elkaar houden), echter heb ik een keer de garagist de foutcode moeten laten wissen. Binnenkort eens kijken voor een nieuwe batterij.
- Ik heb een kleine roadtrip naar Frankrijk gemaakt met daktent. Zalige reisauto. We hebben in een week ongeveer 2300km gedaan met de laatste dag een rit van Bourgondië tot in Hengelo, de auto heeft zich altijd goed gedragen. Enige puntje van kritiek is dan de "luie" automaat op heuvelachtig terrein. Dan moet je hem echt in sport of manuele stand zetten. Ook viel het verbruik (heuvelachtig, daktent en fietsrek, hogere snelheden in Duitsland) goed mee, een 11.3l/100km
- De airco heeft wat moeite als het warmer wordt.
Voor de rest geen klachten.
Wat staat er te gebeuren
- Morgen een beurt (deze keer doe ik het wegens tijdsgebrek niet zelf) en nazicht Airco (geeft weinig koude lucht). Ik heb tussen de eerste beurt een 22.000 km gelaten, echter wordt de auto veel gebruikt en heb ik beslist om het onderhoud om de 15.000km te houden.
- Eens rondluisteren om de automaat te spoelen. Alleszins olie en filter vervangen, hard flush is bij zo oude bakken niet altijd aan te raden.
Op naar de volgende 10.000km
Dus om af te ronden en een balans op te maken:
Ik ben heel tevreden van mijn keuze voor deze RR, ik bespaar ook niet op zijn onderhoud dus hoop op dit elan verder te kunnen. Al moet ik wel toegeven dat ik af en toe de autoscouts van deze wereld afschuim op zoek naar een iets zwaarder gemotoriseerd (niet omdat het moet, maar omdat het kan) exemplaar, het liefste één van de eerste Facelift met een 4.2 V8 Supercharged. Maar dan denk ik bij mezelf, gaat deze zo betrouwbaar zijn?
Helft van zijn leven?
- 300.560 km
Na een lange periode nog eens verder schrijven aan de review.
Eerst een aantal technische punten:
APK zit er weer op voor dit jaar.
* Enkele opmerkingen zijn hierbij naar boven gekomen. De bekende Final
stage resistor van de blazer heeft het opgegeven. Met als gevolg dat de
blazer alles of niets doet. Ik ben van plan dit te vervangen, enkel moet ik
daarvoor eens de tijd vinden (stuk goedkoop, veel werk). Ondertussen zet
ik de ramen wel open.
* Roest aan de wielkast rechts achter, gekend euvel, hier ga ik een stukje
laten tussen lassen
* Bij het draaien naar links bij +-1500 toeren een trilling, heb ik laten
herstellen.
* Dit is recent begonnen: bij koud start start de wagen vlot, als hij warm
staat kan het wel even duren, gelukkig heb ik een nieuwe batterij en
nieuwe alternator. Wss één van de twee brandstofpompen die het loodje
heeft gelegd. Even laten uitlezen en vervangen (staat op planning).
Voor de rest doet ons oudje het nog perfect. Ik heb zitten twijfelen om ze weg te doen en iets zuiniger te kopen (tanken is telkens huilen) omdat ik door verkoop paardentrailer en aankoop paardenwagen geen 3t meer moet kunnen trekken. Echter hebben we wel nog een caravan van 2t. Dit maakt de keuze in leuke youngtimers (want zakelijk) een pak kleiner. Bij deze keuze staan een aantal leuke wagens op de shortlist (oa BMW E60 530 Xdrive zowel benzine als diesel). Het nadeel is dan weer als ik zou dieselen het al een grijs kenteken zou moeten zijn (MRB he, ik ben niet gek) dus valt zoiets al af. Dan ga je toch weer richting suvs kijken en dat is niet direkt zuiniger. Hetzelfde verhaal voor een benzine. Dan ligt de MRB niet zo hoog maar dan is het verbuik er ook weer naar. Na een maandje rondklikken heb ik dan toch besloten dat ze mag blijven tot de kosten echt de pan uit swingen. De versnellingsbak en de vering werken nog perfect (ff afkloppen) en ik ga echt op tijd op onderhoud.
De tweede reden waarom ik er ook nog niet direct afscheid van ga nemen is omdat ik het oprecht nog altijd een klassebak vind. Geen aandachtshoer zoals de meeste G-klasses, geen patserbak zoals een Q7 of een drugskartelwagen als een X5. Je kan er (als ze gepoetst is) geen leeftijd op plakken, tenzij je de model facelifts van RR kent. Zoals je in mijn autohistorie kunt zien heb ik de meeste wagens maar een jaar of twee jaar. Maar deze zal nog even blijven.
Het enige dat me zou kunnen overtuigen is als ik een voor mij perfecte 4.2SC vindt. Dit zou dan een vogue uitvoering moeten zijn, facelift model exterieur en geupdate interieur. Dus vanaf medio 2007. Land Rover heeft bij zijn updates een aantal rare sprongen gemaakt. Het exterieur heeft in 2005 de nieuwe neus gekregen, in 2007 is dan het interieur gevolgd. Het zijn kleine details maar ik wil ze wel. Van kleuropstelling zou ik dan liefst een donkerblauw of donkergroen lakwerk hebben en een beige interieur. En waarom de Vogue en geen mindere uitvoering zoals nu? Ik wil de verwarmde en gekoelde stoelen, verwarmde zetels achterin enz... Dus zolang deze niet op mijn pad komt blijft mijn oude dame bij mij.
Leuk weetje, HMTQ Elizabeth rijdt met de wagen die ik zou willen, google maar even op Queen Elizabeth Range Rover l322. En "if it is good enough for the Queen, it is good enough for me".
Op naar de 600000?
Wat gebreken
- 304.000 km
De leeftijd begint af te stralen op de mechaniek.
Zo gaf de sensor van de transferboxmotor (de elek. Motor die schakelt tussen high en low gearing) foutmelding. Hij dacht dat de transferbak in neutraal stond. Gevolg, om de 30 seconden een signaal op het dashboard gevolgd door een bong. Om gek van te worden.
Na het raadplegen van het internet kwam ik erachter dat die sensor niet apart te vervangen is maar enkel door de motor te vernieuwen. Nieuwprijs hiervan is 700€, dit is exclusief inbouw. 2de hands vind je ze aan 300€.
Ik heb mezelf even onder de auto gegooid en vastgesteld dat dat stuk gemakkelijk bereikbaar is. Drie bouten los en je hebt het in je hand. Na het loshalen merkte ik op dat je deze dan weer kon opengooien. Dus ik heb dat even gedaan, je ziet de sensor en een aantal overbrengingen plus motortje. Ik had zelf al gemerkt door er met een hamer op te tikken de foutmeldingen even wegbleven. Daarom dacht ik dat die sensor gewoon wat vast zat. En door de tik op de juiste plaats sprong. Omdat ik de stukken toch open had er maar eens goed ingespoten met een soort wd40 maar dan voor industrieel gebruik. Goed laten inwerken en dan nog wat bijgespoten. Omdat ik niet verloor indien het niet werkte alles terug aangesloten en een testrit gaan doen.
Ik gelukkig want de foutmelding is weg, nu zijn we 700 km verder en nog geen enkele keer de fout gehad. Dus probleem goedkoop opgelost.
Nadien nog wat verder gezocht op internet, blijkbaar durven die sensors vast komen te zitten indien je de schakelaar voor off road weinig gebruikt, dus zit er niets anders op dan af en toe van de begaanbare paden af te gaan.
Als ik op deze manier nog even voort kan ben ik blij, indien het toch einde verhaal wordt voor de sensor ga ik om het stuk en monteer het rap. Half uur werk dus dat is goed te doen.
Tweede zaak dat blijft terugkomen is het slechter starten bij warm start. Nu ben ik er al uit dat het de eerste brandstofpomp is bij de tank. Nu nog even een stuk vinden en dan maar weer de sleutels ter hand nemen.
De airco heb ik ook nog niet aangepakt. Druk op het werk en verbouwingen thuis, dat zal ik samen met de pomp doen.
Al bij al valt het wel mee dus. Voor het uitzoeken van de fouten ben ik ook bij een onafhankelijke specialist land Rover geweest en die gaf complimenten over de overige zaken. De motor is overal mooi droog. De bak doet het nog bijzonder goed en de luchtvering geeft ook geen krimp.
We kachelen dus nog wel even door met ons oudje.
Eindejaarslijstje
- 311.000 km
We naderen het einde van het jaar. Tijd voor een update.
Zoals ik al eerder meldde begin je het wel te merken aan de auto.
- De fout in de low gearing is niet teruggekomen. Bush mechanica to the rescue.
- De final stage resistor heb ik dan ook vervangen, maar ondertussen had de poelie van de Airco het opgegeven. Gelukkig heeft deze een aparte riem en dus niet mee op de dynamo of waterpomp enz. . Ik heb er nog geen andere opgezet en ben dit ook niet direct van plan. De auto blaast nu in de winter lekker warme lucht en ik denk dat ik hem tegen de zomer toch ga vervangen (de auto dan)
- Het slechte starten is een tijdje opgelost geweest, de garage heeft de luchtmassameter vervangen en de plunjer van de hoge druk brandstofpomp. Hierna startte hij een aantal vlot. Daarna kwam het probleem terug en nus start hij ook slechter bij koudstart. Ik zal nog maar eens bij de garage langsgaan. De injectoren zijn het niet, die zijn getest. Ook draait hij mooi bij stationair toerental en onder belasting. Een maat van mij denkt dat het de sensor van de nokkenas is. Dit wil ik eens laten nakijken.
Dit zijn redenen waarom ik eraan denk de auto weg te doen. Ik heb ondertussen een prachtige 5.0 V8 op het oog met net wat minder km en een heel pak jonger. Ik rij deze auto toch bijna altijd zakelijk, dus naar de youngtimer regeling kijk ik niet meer.
Ik hou jullie op de hoogte!
Halfjaarlijkse update
- 320.000 km
Jaja, het is weer zover.
We hebben met onze onbetrouwbare Range Rover de 320.000 km aangetikt.
Een overzicht.
- Het startprobleem is nu echt opgelost. De sensor van de brandstofdruk in de commonrail was einde verhaal. Maar in de zoektocht hiernaar heb ik tegelijk nog andere sensoren vervangen.
- De auto is ook zonder één opmerking door de APK geraakt. Had ik ook wel verwacht maar toch. Na 20 jaar en die km's vrees je er soms toch voor.
- Ze blijft toch nog even bij mij. Ik rij ze op tot de kosten echt te hoog worden. Dus als er echt essentiele onderdelen het begeven (automaat, motorblok enz). De andere stukken zijn gemakkelijk te vinden en vrij budget vriendelijk op te lossen.
Deze zomer staat er een roadtrip naar Z-Frankrijk op de planning. Mss toch eens die airco bekijken.
Tot de volgende!!!
And now... The end is near...
- 325.000 km
Het is jammer genoeg niet gegaan zoals ik in mijn vorige update gehoopt had.
De beslissing is gevallen, hier stopt het verhaal van de L322.
Het startprobleem blijft terugkomen en ik ben het beu. De garage vind niets, ik ook niet.
Maar ze is in schoonheid geëindigd, half juli heb ik een roadtrip gemaakt naar Z-Frankrijk. En ondanks het moeilijke starten heb ik voor de rest geen problemen gehad onderweg. 3000 km in verstikkende hitte bergop en bergaf, soms wat luidruchtig maar nooit heeft ze het opgegeven.
Als ik zo terugkijk op de afgelopen drie jaar ben ik wel tevreden. Ik zal deze week eens een lijstje maken wat de auto mij gekost heeft aan onderhoud en herstellingen deze periode.
Maar niet getreurd, de opvolger mag ik wss zaterdag ophalen.
Door mijn goede ervaringen met deze auto is het terug een Range Rover geworden, nl een L405 van 2013 met de 4.4 SDV8.
Daar zal ik binnenkort dan ook een review van bijhouden.
Ps. Als laatste eerbetoon zet ik er nog een mooie foto bij.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.