Land Rover Freelander Station Wagon 2.5i V6 S (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Freelander Station Wagon 2.5i V6 S |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 43.000 km |
KM-stand laatst | 157.000 km |
ERVARINGEN
Heerlijk strakke besturing, prima wegligging. De meeste instrumenten en bedieningsknoppen, de versnellingspook etc. zitten precies onder handbereik. Niet altijd waar je ze verwacht (electrische raambediening in de middenconsole, motorkap-ontgrendeling bij de passagiersstoel). De zit is lekker hoog dus een goed uitzicht.
Op de snelweg komt de Freelander nét die paar PK’s te kort, zelfs met de V6. Het verbruik valt niet écht tegen (1:8.5 met gemengd stads/buitenweg-gebruik), maar gezien de grootte van de auto moet dit veel beter kunnen.
Erg beperkte bagage-ruimte, zeker in vergelijking met de concurrentie.
PROBLEMEN
Achterlicht defekt.
Electrische voorruit-verwarming defekt.
Luchtinlaat op motor losgeschoten.
Vibraties in de aandrijflijn.
Aanjager defekt.
Warmtewisselaar interieurverwarming lek.
Portier-handel blijft hangen.
Airconditioning defekt.
En dat allemaal bij aanschaf. Alles is onder garantie verholpen.
Update
- 150.000 km
Bij km-stand 150.000 kwam mijn garagehouder met een bleek-vertrokken gezicht me vertellen dat al mijn V-snaren (3 stuks) vervangen dienden te worden: ze stonden op afknappen. Hij wilde er niet aan beginnen: passend gereedschap zou €400 kosten, en hij schatte dat 't ruim 10 uur werk was.
De dealer gebeld: V-snaren worden standaard gedaan bij een 115.000 km beurt. Geschatte kosten: €2300
De dealer drukte me op 't hart de V-snaren zo snel mogelijk te vervangen: als één van de V-snaren breekt, is de kop naar z'n grootje. En British Leyland maakt de 2.5 V6 al jaren niet meer, dus ruil-motoren zijn absoluut niet te krijgen.
Geen worder dat Freelanders niet oud worden...
Alweer een reparatie...
- 156.000 km
Amper bekomen van de vorige kostenpost, ging ineens de bagage-deur niet meer open.
De locale garagehouder kreeg de bagage-deur niet eens open om te kunnen probleemzoeken, dus naar de dealer. Die vertelde me dat er geen nood-voorziening is om de deur te kunnen openen, 't binnenwerk van 't slot moest worden opengeknipt, en daarna vervangen. De oorzaak bleek een microschakelaartje te zijn van een paar euro, maar de door 't dure binnenwerk van 't slot waren de totale kosten meer als Eur 800.
De druppel...
- 157.000 km
Nét voordat de dealer de bagagedeur repareerde, ging één van de portierramen niet meer open/dicht met de schakelaar. Wel met de hand, maar dat beviel niet zo - te eenvoudig om mijn spulletjes uit de auto te halen.
Nieuw binnenwerkje voor de raam-motor. Ka-Tsjing: Eur 400
De dealer adviseerde me om, gezien de leeftijd (2003) en de kilometerstand (157.000) uit te kijken naar een andere auto.
Dat advies heb ik ondertussen opgevolgd. De dealer bood me Eur 1000, dus de volgende auto wordt geen Land Rover.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.