Lancia Thema 2.0 i.e. Turbo 16V (1990) #2

autoreview

Lancia Thema 2.0 i.e. Turbo 16V (1990)
Lancia Thema 2.0 i.e. Turbo 16V (1990)Lancia Thema 2.0 i.e. Turbo 16V (1990)Lancia Thema 2.0 i.e. Turbo 16V (1990)Lancia Thema 2.0 i.e. Turbo 16V (1990)Lancia Thema 2.0 i.e. Turbo 16V (1990)

Signalement

UitvoeringThema 2.0 i.e. Turbo 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf158.000 km
KM-stand laatst180.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

8 Jaar bezit in een review

  • 180.000 km

Na lange tijd geen reviews te hebben geschreven is dit wel de eerste auto die ik in de afgelopen ~ 15 jaar heb gehad die een uitgebreide review verdient. Ik heb deze mooie Thema van 2012 tot 2020 in bezit gehad en heb er als 2e-/hobby auto erg veel plezier van gehad.

Nadat ik mijn Maserati 420 Biturbo (na ook 8 jaar bezit) had verkocht ivm trouwen/koophuis/eerste kind aanstaande kreeg ik toch vrij snel erg veel spijt dat ik geen leuke Italiaanse auto meer had om mee naar evenementen te gaan. Deze Thema kocht ik als rijdend project waarmee ik vanaf de aankoop (zo bleek later) maar net de specialist had bereikt waar ik de auto direct naartoe had gereden voor een beurt! Onderweg was de v-snaar en namelijk af gelopen (had ik niet gemerkt, omdat er geen waarschuwingslampje ging branden ofzo) en die had zich net niet in de distributieriem verstrengeld! Dat was dus gelukkig net goed gegaan...! ;D

Tijdens die eerste beurt zijn oa de distributie met toebehoren, de dynamo (die ik nog als reserve had voor de Maserati) en de v-snaar vervangen, zodat ik er weer met een gerust gevoel de weg mee op kon. Ook is er van midden tot achter een nieuwe uitlaat onder gekomen en zijn er wat raam- en slotmechanismen vervangen. Eenmaal thuis heb ik de auto grondig schoongemaakt en heb ik het stuur en de pookknop vervangen door originele Nardi's. Op kenteken betrof dit namelijk een 'Nardi' versie van de Thema, al was er niets 'Nardi's' meer terug te vinden in de auto. Dat was op deze manier mooi opgelost natuurlijk.

De donkerrode/aubergine kleur is volgens mij geen originele Thema kleur, op het kenteken stond enkel 'rood'. De auto is ooit heel zorgvuldig gespoten, want er was maar weinig meer zichtbaar van de eventuele originele kleur, die waarschijnlijk metallic donkerrood is geweest. Het interieur was vooral speciaal, omdat alle kunststof delen niet zwart, maar heel donker bruin waren. Dit was eigenlijk pas echt zichtbaar als je er een zwart deel naast hield, maar dus echt wel bijzonder. Dat maakte het natuurlijk ook niet makkelijk om vervangende delen te vinden, wat gelukkig niet nodig was op een enkel knopje na dat ik uit Italie haalde. Het bruine Poltrona Frau interieur was verder in erg nette staat en uiterst comfortabel. De voorstelen van een Thema zijn echt fijne zetels voor iemand met mijn postuur (1.96 m en 100+ kg).

Door de jaren heen heb ik nog veel besteed aan het verbeteren van de auto, denk aan oa nieuwe banden, schokbrekers/veren/rubbers, remschijven/-klauwen/-blokken, een nieuwe accu, na 4 jaar nog weer een nieuwe distributieset en jaarlijks een beurtje. Verdeeld over 8 jaar moet je denken aan een euro of 500 aan onderhoudskosten per jaar. Ik gebruikte de auto niet in de winter en de rest van het jaar als 2e auto. Jaarlijks maakte de auto niet veel meer dan 2000 tot 3000 km. Vanaf het moment dat ik deze Thema kocht ben ik ook lid geworden van de LCN, voorheen was ik vooral actief op het Thema forum. Vooral de evenementen op het TT Circuit Assen vond ik altijd mooi omdat je eigenlijk altijd ook wel (op recreatief tempo) een sessie op de baan kon doen met de club. Tegenwoordig is dat helaas niet meer zo en moet je extra betalen voor een parade sessie die vaak uitmondt in file rijden achter een pacecar...

Een Thema turbo is echt een wolf in schaapskleren. Het ziet er niet per se erg snel uit, maar met een een bescheiden vermogen (tegen huidige maatstaven) is het wel echt een rappe auto. Zeker tussenacceleraties gaan met het grootste gemak en vanaf stilstand was ik na wat gewenning (en goede banden) toch vaak ook wel de snelste bij het stoplicht (op de momenten dat ik daar zin in had). Ik heb ooit een collega in de auto mee gehad die zich af vroeg of hij elektrisch aangedreven was, zo moeiteloos was de versnelling vooral op de snelweg. Zoals het een luxe limo betaamt maakt de Thema er ook maar weinig lawaai bij natuurlijk. Sturen is licht bekrachtigd, maar vrij zwaar naar moderne smaak (lekker dus). Schakelen gaat nooit heel precies in een Thema, maar met wat gewenning kan het zeker wel soepel. Het onderstel was door alle vernieuwingen iets stugger dan standaard, maar nog steeds vooral comfortabel. Daarbij helpt het formaat van de banden (de hoogte van de wanden) natuurlijk ook.

Na 8 jaar deze Thema verkocht omdat er inmiddels drie kids waren en een nog wat groter huis. ;D Uiteindelijk heb ik hier (net als de Biturbo overigens) nog best geregeld spijt van, omdat het een erg goede, mooie en zeldzame auto was. De eigenaar na mij heeft de auto na een jaar alweer verkocht en daarna heeft de auto bij een volgende eigenaar wel een jaar of drie te koop gestaan. Helaas had ik op dat moment niet de mogelijkheid om hem terug te kopen. Geen idee wat er daarna van terecht is gekomen, hopelijk is hij nu weer bij een eigenaar die de auto de aandacht geeft die hij verdient.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.