Lancia Lybra SW 1.9 JTD (2001)

autoreview

Lancia Lybra SW
Lancia Lybra SWLancia Lybra SWLancia Lybra SWLancia Lybra SWLancia Lybra SWLancia Lybra SWLancia Lybra - interieur

Signalement

UitvoeringLybra SW 1.9 JTD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf49.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Het is een zeer nette auto, die je niet zo vaak tegenkomt. Een zeer chique verschijning, vooral in de SW versie. De lijn van buiten wordt binnen doorgezet, met een zeer mooi interieur. Maar doordat de auto vrij torsiestijf is, hoor je wat kraakjes af en toe.

De auto rijdt erg strak al moet je in het begin wel erg wennen aan de koppeling. Als je optrekt moet je geen gas geven, dat kun je eigenlijk pas doen als je eenmaal rolt, anders dan schiet het krukastoerental ophoog, je komt geen meter vooruit, en als je dan de koppeling los laat dan bokt die even flink. Na een paar dagen met de auto te hebben gereden, dan is dit geen probleem meer.
Voor de rest is het koppelingspedaal wel vrij zwaar om in te trappen, maar dit went ook snel en het is niet hinderlijk. De versnellingen laten zich zeer soepeltjes inleggen al zit er niet echt veel gevoel in [vooral als je de 5 inschakelt].

Wat verder opvalt is dat de motor wel iets meer van toeren houdt, dus je moet niet te vroeg opschakelen. Als de motor onder de 1.500 TPM komt, dan bromt hij. Optrekken en doorschakelen bij 2.500 TPM gaat het beste. Dit in tegenstelling tot een TDi die je al meer kan gebruiken bij lagere toeren.

De besturing is licht, maar toch voldoende direct. En de remmen dat is echt een pluspunt bij deze auto. Als je er al over heen blaast dan grijpen ze al aan. Zeer direct, en met zeer veel gevoel te beroeren.

Een nadeel van de auto is echter de bolle zijkant, dus als je de auto langs een muur(tje) wil parkeren dan moet je zeer goed in je spiegels kijken.

Verder is het geen echte station dus de ruimte die je in de kofferbak hebt is voldoende, maar verwacht geen pakezel.

Standaard zit er al een BOSE hifi systeem in, prima kwaliteit, al is het ontvangst van radio zenders slecht.

Voor de rest is het een prima auto, al is het verbruik forser dan bij een VW TDi, daar lag het verbruik op 1:19.3 gemiddeld, en bij de Lancia ligt het 1:18.0, dit bij een rustige rijstijl.

PROBLEMEN

Het enige probleem dat er tot nu toe aan de auto is geweest, is het veertje in de zonneklep die het heeft begeven, zodat die naar beneden blijft hangen.

Verder is er nog een nadeel aan deze auto, namelijk de climate control. Als je in de winter de verwarming aan zet, dan wordt het eerst heel heet enkele minuten, en daarna wordt pas een lekker klimaat ontwikkeld.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.