Lancia Lybra 1.9 JTD LX (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Lybra 1.9 JTD LX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 3.000 km |
KM-stand laatst | 243.000 km |
ERVARINGEN
- 228.000 km
Wat een heerlijke wagen om in te vertoeven! Een interieur om van te snoepen en een mooie lijn. Daarbij komt nog een fenomenale wegligging, een prettig schakelende bak en een precies stuur. Het verbruik is amper 5,8l per 100 km en hij verbruikt geen olie.
Het GPS-systeem is perfect en het Bose hifi-systeem is een absolute aanrader.
Het gaspedaal is gevoelig, je geeft snel teveel gas bij het wegrijden. Parkeren is ook wel moeilijk met de hoge bolle koffer.
Eens je hem gewoon bent, is het een fijne wagen om in te reizen en krijg je ook veel bekijks.
update 40000 km:
Ik heb nog alle dagen spijt, spijt dat die ritten niet langer duren, want het is nog steeds heerlijk autorijden.
Viva Lancia!
100.000km:
De laatste 15000 km is de motor pas echt los, hij klimt gretig in de toeren en trekt beter in lage regionen. Zo kan ik bij 55 km/h in 4de blijven rijden zonder dat hij grommelt. Ook het verbruik blijft mooi steken rond de 6 l/100km. De auto voelt aan alsof hij gemaakt is uit 1 blok.
De stille motor en interieur vallen op in de Lybra en de prestaties zijn ok.
Spijtig dat de Lybra geen echte opvolger kreeg. De Delta zit ook wel stevig in elkaar maar biedt niet het dynamische rijplezier van de Lybra, dus blijven we zo lang mogelijk trouw aan de Lybra.
120.000km:
Auto rijdt nog altijd als nieuw, geen rammeltjes of piepjes!
Verbruik zit nog steeds rond de 6l/100km.
129.000km:
De eerste rammeltjes in het dashboard zijn een feit. Het kan waarschijnlijk opgelost worden door het ICS (radionav-systeem)uit te bouwen en weer in, maar laat het zo maar. Maar alle auto's die we ooit gehad hebben rammelden wel eens. Alleen vind ik het niet kunnen op premiumniveau. Onze slechte met drempels bezaaide Belgische wegen zitten daar ook voor iets tussen natuurlijk.
De motor wordt steeds krachtiger onderin en verbruikt steeds minder, 5.8l/100km is een normaal gemiddelde. Naar het schijnt zijn de 1.9jtd blokken pas na een 150.000km goed ingereden!
Ja die blokken kunnen 500.000km aan, maar of de rest nog werkt is nog maar de vraag??? Een klassieker in wording.
Betrouwbaar is ie ook als je op tijd de BDP-sensor vervangt bij plots slecht starten bijv. anders kun je wel eens aan de kant van de weg staan.
Het interieur nl. de "echte" alcantara is snel versleten en het dashboard wordt plakkerig met de jaren door de softlack. Maar daar heeft VW ook last van.
Het is wel zo dat je om de haverklap (+/-4000km) in de garage staat voor een dingetje.
problemen
- 231.000 km
update 77000km:
raamgeleider links voor vervangen (200€)
nieuw koplampje links voor (6€)
nieuwe batterij (175€)
nieuwe ruitewissers (20€)
geen problemen
update 80000km:
versnellingsbakmechanisme gesmeerd (haakte soms van 2 naar 3)
beurt gehad (enkel olie en filters)
Rijdt als nieuw zei de garagehouder.
update 87000 km
De motor presteert zeer goed de laatste tijd, lijkt wel of het vermogen is toegenomen en het verbruik is een
beetje gezakt (van 6.1 l/100km naar 6.0 l/100km).
Als het fel regent stijgt het verbruik op de boordcomputer wel fors naar 7,0 l, natte luchtfilter??
De versnellingsbak schakelt weer probleemloos na een tweetal keer het schakelmechanisme gesmeerd te hebben en vooral veel gereden te hebben.
Ik vraag me af waar ze het halen dat een Lancia onbetrouwbaar is.
update 90000 km:
de lens van mijn navigatie CD-lezer is vuil, de CD wordt niet meer gevonden.
Ik zal hem naar een electronica hobbyist brengen.
update 92000km:
ik heb met een cd lenscleaner en wat isopropanol de lens gereinigd en we kunnen weer verder (9€).
Lampje binnenverlichting van de leesspot vervangen (2€).
update 100.000km:
geen problemen, geen rammeltjes, niets. Alle riemen en spanrollen zijn vervangen alsook de voorste remblokjes. Alles samen 700€.
update 105.000km:
gloeikaars vervangen, voorgloeilampje bleef 30sec flikkeren na de start. GPS doet het weer goed bij dit warme, droge weer en na een reinigings-cd gedraaid te hebben.
update 112000 km:
weer een gloeikaars vervangen en de rechter silent block van de motorophanging beneden is ook vervangen. De wagen rammelde dikwijls en het rubber was rondom gescheurd. Ook staan er 4 nieuwe Michelin energy saver onder, een echte aanrader!
Alles samen zo'n 450€ kwijt.
update 120.000km
geen enkel probleem te melden. Zelf onderhoud gedaan en niks op te merken.
update 130000km
remvloeistofservice en achterste remblokken
update 135000km
al zo'n 5000km slipte mijn koppeling af en toe. Dat kwam door het dubbel massa vliegwiel dat vet lekte op de koppelingsplaat en ook de krukaskeerring was lek geraakt. De eerste grote herstelling is een feit (1460€).
update 138.600km:
aandrijfashoes rechts vervangen 50€
update 140.000km
groot onderhoud.
een week na het onderhoud begaf de nieuwe koppelingsplaat het. De middenring van de plaat was gelost, koppeling werd onder garantie vervangen.
Tijdens deze werken zag men ook dat de linker homokineet speling had, dus nieuwe erin (120€).
update 143000km:
de motor sjierpte aan de distributiezijde. Conclusie waterpomp naar de knoppen (250€). Effe balen want dit jaar heb ik toch serieuze kosten gehad.
update 149000km:
nieuwe aandrijfashoes linksvoor (50€)
update 160000km:
klein onderhoud gehad en geen problemen te melden.Wagen rijdt geweldig goed.
Op 163000km de voorruit vervangen (436€) na een flinke scheur veroorzaakt door steenslag.
update 167000km:
nieuwe batterij(150€) en ruitenwissers(20€)
update 177000km:
na koudstart tikken de ventilatiekleppen een 2-tal minuten voor de rest niks! (bij 183000 km was het tikken weer weg)
update 181000 km:
na een keer slecht starten de auto laten uitlezen en BDP-sensor vervangen.(50€)
Ook werd de thermostaat vervangen want de temp. kwam niet hoger meer dan 70°C.(267€!)
Vooraan weer 2 nieuwe Michelin energy saver.(150€)
De airco laten vullen. Er zat nog 575g van de 700g koelmiddel in en nog 4cc van de 5cc olie en dat na 13 jaar. Hervullen was eigenlijk niet nodig.(55€)
update 183300 km:
raammechanisme rechtsvoor stuk (lybra-kwaal)
centrale vergrendeling gaat niet meer met afstandsbediening want slot aan bestuurderskant wil niet automatisch sluiten, wel manueel met de sleutel in de gleuf.
update 183800 km
raammechanisme rechtsvoor zelf vervangen met origineel onderdeel (134€).
update 192000 km
wéér een nieuwe koppeling, het hart was weer uit de koppelingsplaat gebroken (596€).
Het is triestig dat je geen 10.000km kan rijden zonder kosten.
update 200000km
achterste banden vervangen (197000 km)
klein onderhoud en remvloeistofservice en géén problemen gemeld.
update 204.000km
schakelkabel van versnellingen weer gesmeerd wegens hakerig schakelen.
Na vorig onderhoud is gemiddeld verbruik gezakt van 5.7 naar 5.3 à 5.4 l/100km. Gebruikte olie is ardeca 5w40.
Ook is de linkse temperatuurregelklep van de kachel gesmeerd wegens tikgeluiden.
update 207.000km
gloeibougieke vervangen 4de cilinder
update 211.000km
lek aan koppeling tussen vaste remleiding en remslang linksvoor,
eens los en vast gedraaid en opgelost.
cardanhoes rechtsvoor lekt een beetje vet, moet weer vervangen worden.
update 217.000km
nog steeds met vlag en wimpel door de keuring, wel al meer dan 3 jaar een zwetende injectiepomp.
update 227000km
na groot onderhoud en een nieuwe keuring is gebleken dat de rechter fuseekogel minimale speling heeft dus nog geen afkeur. Voor de rest doet die het nog fantastisch.
Nieuwe batterij na panne thuis 175€ met depannagekosten en btw.
update 231000km
Auto begon luid te piepen linsachter, de remmen stonden gloeiend heet. Bijna omiddellijk geholpen door ex-Lancia dealer voor 345€. Remklauwen werden terug gangbaar gemaakt plus nieuwe blokken en schijven.
update 234000 km
- 234.000 km
Weer flitsend door de keuring. Hulde!
einde Lybra tijdperk
- 243.000 km
De wagen is ingeruild voor een Ford Tourneo Courier
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.