Lancia Kappa 2.4 Turbo DS LS (1997)

autoreview

Lancia Kappa

Signalement

UitvoeringKappa 2.4 Turbo DS LS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf370.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ik vond de Lancia Kappa altijd al een mooie auto. Chique maar niet saai en met een tijdloos design. Bovendien trekken Italiaanse auto's mij wel.

DE AANSCHAF
Deze Kappa kwam ik toevallig tegen op Marktplaats. De foto's van de advertentie verraadde al dat dit exemplaar heel wat kilometers gemaakt had. Ook de beschrijving voorspelde niet veel goeds: 370.000 op de teller, lichte schade aan de rechterzijde en problemen met het koelsysteem. De auto stond voor 1200 euro te koop en eigenlijk uit verveling een bod uitgebracht voor 400 euro. Verrassend genoeg werd ik bijna meteen gebeld met de vraag wanneer ik de auto op kwam halen....

Met de gedachte dat je voor 400 euro geen al te grote buil kunt vallen, toch maar een afspraak gemaakt met de verkopende partij om de volgende dag de auto te bekijken. Daar aangekomen zag de auto een stuk beter uit dan op de foto. De benodigde reparaties aan het koelsysteem leken mee te vallen en ook de schade stelde op het eerste gezicht niet al te veel voor. Maar was vooral onder de indruk van de klasse van de auto; wat zat ie heerlijk, prachtig interieur, veel knopjes, luxe (vooral na een Escort:)en comfort. Bovendien werkte alle elektronica en zelfs de Climate Control blies ijskoude lucht het Italiaanse interieur in.

De koop was snel gesloten. Ik kreeg zelfs nog een nieuwe thermostaat, waterpomp en distributieriem bij de auto. De volgende dag werd de K thuisbezorgd op een autoambulance en kon het klussen beginnen!

Ik had al wat ervaring met het hobby-en aan auto's. En ook bij mijn vorige auto had ik al eens de distributieriem en de waterpomp vervangen. Daarom had ik ook nu vertrouwen in de klussen die aan de Kappa moesten gebeuren. Om een lang verhaal kort te houden (en omdat dit tenslotte geen klus-forum is): na het vervangen van de waterpomp, distributieriem en thermostaat liep de temparatuur nog steeds hoog op, er bleek een scheur in de kop te zitten. Uiteindelijk een gereviceerde kop weten te bemachtigen en nadat ik deze gemonteerd had was het koelprobleem opgelost.

RIJDEN
pluspunten:
Ik rijd elke dag op en neer naar mijn werk met de Kappa. Dit is zo'n 170 kilometer in totaal, vooral snelweg. En juist daar merk je dat de auto vooral voor deze lange stukken gemaakt is. De auto is comfortabel en door een eerdere eigenaar is een aftermarket cruise control ingebouwd. De zit in de stoelen is uiterst relaxt en ook na 4 ton zijn ze nog niet doorgesleten.

De wegligging voor zo'n grote auto van 12 jaar oud is nog prima in orde. Snelle lange doordraaiers zijn heerlijk te nemen. Het onderstuur blijft lang uit en daar kan menig fabrikant nog iets van leren. Zo hebben naar mijn mening hebben auto's als de golf en de astra hier veel te veel last van, maar wordt dit vaak beschouwd als een soort van passief veiligheidsmiddel om chauffeurs te beschermen.

Het verbruik blijft met 1:14 gemiddeld aardig binnen de perken. De 70 liter tank zorgt voor een actieradus van +/- 1000 km.

Negatief:
Mindere punten aan de auto zijn er ook zeker. Zo vind ik de dode hoeken in de spiegels aan de grote kant. Ook roet de auto behoorlijk, vol gas acceleren van 50 naar 120 betekent dat je de auto achter je trakteert op een kleine mistbank. Ik vind het ook jammer dat Lancia niet gekozen heeft om een deze luxe limousine te voorzien van een 6-bak. Nu maakt de auto bij 120 km naar mening teveel toeren en dat past niet echt bij het karakter.

Een update over onderhoud en foto's volgt zsm

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.