Kia Venga 1.4 CVVT X-tra (2010)

autoreview

Kia Venga
Kia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia VengaKia Venga

Signalement

UitvoeringVenga 1.4 CVVT X-tra
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst10.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onverwacht ruim en stil

  • 750 km

Voor de Daihatsu kregen we in Poeldijk een mooie inruilprijs en aangezien we de Venga uit de showroom kochten was er een levertijd mogelijk van één week. Hij is donkergrijs metallic en er zit een comfort pack op d.w.z. PDC, stuurbediening radio, cruisecontrol en nog enkele kleinere zaken. Praten we over een afleverprijs compleet van ruim 19.000. Geen verdere afleveringsverrassingen, deze prijs is inclusief. Geloof me, zo'n prijs en zo'n uitrusting vind je in vergelijking met de concurrenten in NL momenteel niet.
Als je de Venga zo ziet staan lijkt hij compact, maar zet je hem op straat naast de gemiddelde A/B klasser, dat steekt hij er 10/15 cm bovenuit en hij komt onverwacht breed over. Nou, dat merk je bij het instappen ook; dit gaat super makkelijk. In mijn andere 4WD Honda stoor je eerder je hoofd dan hier. Hoe rijdt deze 1.4 eigenlijk: soepel en stil. Het is geen scheurijzer, maar dat hoeft ook niet; met dit concept kom je uitstekend mee met het overige drukke verkeer in de randstad. Voorlopig verbruik 1:14 bij overwegend stadswerk en buitenweg, waarbij de buitentemperatuur nog vaak onder de 2gr C was, dus de ecostop niet werkte. Ik heb goede hoop, dat dit in de lente/zomer beter wordt. Voorlopig blijft het hierbij; updates volgen.

Update

  • 2.000 km

Bijna 2 maanden zonder noemenswaardige problemen rondgereden. Het gemiddeld verbruik is 1:14, waarbij 70% stadskilometers. Opmerkelijk: je hoort de electrische stuurbekrachtiging bij scherpere bochten. Het sturen is verder relatief snel reagerend, doch wel met wat minder feed-back, dus corrigeer je iets vaker dan gebruikelijk.
De wegligging is gemiddeld stevig gedempt, waarbij de onderstelbewegingen weinig luidruchtig overkomen. De stoelen vinden we heel goed; een rit vanuit omgeving westland op en neer naar Hengelo op één dag was absoluut te doen; 120 km/u bij even 3500 toeren rijdt heel relaxed. Hierbij bleek de cruisecontrol heel geleidelijk op te pikken, hetgeen ik positief vind bijdragen aan het comfort.
Tov de Daihatsu zijn we er een ruime klasse op vooruitgegaan.

Update #2

  • 6.500 km

Inmiddels zijn we een kwartaal verder, dus weer enige ervaringen rijker. We zijn omstreeks pinksteren naar Trier geweest met de Venga. Heen via Maastricht en terug over Brussel/Antwerpen. Een aardige rit dus, waarbij in de omgeving van de Moezel de nodige hellingen werden genomen met 4 personen aan boord. Hier heeft de Venga er goed voor moeten werken en dan zie je toch, dat de 1600cc wellicht wat beter geschikt zou zijn geweest. Hij sloeg zich erdoor, maar er waren hoge toerentallen nodig. We zijn al 2* terug geweest bij de dealer na een waarschuwing door de importeur, t.w. voor een veiligheidsgordel- en een radiateurslang controle. Verder technisch geen bemerkingen, alles houdt zich goed. De achterwielophanging is iets soepeler geworden, maar is nog steeds geen hoogvlieger op verkeersdrempels. De testers hebben het dan over sportief wegcontact, maar wat mij betreft zou het wat "vriendelijker" mogen veren.

Update #3

  • 10.500 km

We zijn inmiddels 4ooo km verder en er doen zich enige minpunten voor:
1. De bekende rammel in de voorwielophanging op klinkerwegen is iets luider geworden
2. Alweer de 3e terugroepactie, nu voor een koelwaterslang aansluiting
3. Spontane uitschakeling van zowel het versnellingsadvies als de ISG; reden onbekend
4. Sporadisch starten, waarbij de stuurbekrachtiging niet meer wil werken.
Adviezen om hierop te reageren:
1. Gelaten ondergaan; een check bij de garage leverde geen oorzaak op: alles zat netjes vast en er werd geen speling geconstateerd.
2. Hier blijkt onvoldoende testwerk en het opdoen van ervaringen door KIA ten koste van de "early adapters", een veel voorkomend fenomeen tegenwoordig bij meerdere automerken. Bij KIA vangt men dit weliswaar af met de garantie, maar ik ben hier niet zo blij mee.
3. Een intern KIA advies luidt hier, dat je meerdere stroomgebruikers juist moet aanzetten om de boordCPU te dwingen de ISG toe te passen; het lijkt erop, dat te hoge boordspanning a.g.v. bijladen door de generator de ISG tegenwerkt.
4. Een reset afdwingen door het contact af te zetten en opnieuw te starten heeft in alle (sporadische) gevallen geholpen. Schijnt een onhebbelijkheid van deze auto te zijn, dus opnieuw gelaten ondergaan.
Kortom, ik begin me een beetje zorgen te maken over de kwaliteit/betrouwbaarheid van deze auto op de langere termijn; ik houd jullie op de hoogte.....

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.