Kia Venga 1.4 CVVT Plus Pack (2014)

autoreview

Kia Venga 1.4 CVVT Plus Pack (2014)

Signalement

UitvoeringVenga 1.4 CVVT Plus Pack
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf56.000 km
KM-stand laatst66.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste ervaringen

  • 66.000 km

Inmiddels rijden wij sinds april 2017 in een Kia Venga 1.4 benzine. Onze vorige auto was een Renault Grand Espace 2.0 dci, voorzien van alle gemakken. Onze Kia heeft ook vele gemakken, zoals daar zijn: automatische airco, navigatie, schuifdak, hoge zit, automatische airco, navigatie met touchscreen, automatische verlichting.
De reden van overstap was de afweging van de kosten en de baten: wij rijden inmiddels nog maar weinig kilometers en de Renault, een zware diesel en een kleine 2000 kg, werd te duur. Daarom zijn we overgestapt naar een kleinere auto en op benzine rijdend.
De overstap was enorm: de huidige auto is vanzelfsprekend een stuk kleiner dan de vorige, een benzine, een laag koppel, het motorvolume de helft kleiner, etc.. Het verschil in diesel is ook groot. Maar goed, dat wisten we.
De Kia Venga, inmiddels door ons 10.000 km gereden. Het is een grappig model, binnen wordt de zee aan ruimte merkbaar die je aan de buitenkant niet zo snel ziet. De auto heeft een hoge zit en werkelijk heerlijke stoelen. De auto rijdt lekker vlot, het verbruik is prima (1:14/15). Vlot inhalen is wat lastiger, in vergelijking met de Renault, omdat de trekkracht vooral in de toeren zit, en dan lukt het prima. Zoals gezegd, rijden is lekker, hij is enigszins windgevoelig, maar geen probleem. De auto stuurt direct, het is geen lichte auto (meer dan 1100 kg.). Alle knopjes en handels zitten lekker dichtbij, het touchscreen scherm bevalt prima. Een onverwacht genoegen is het audiogeluid, werkelijk subliem, zo mooi heb ik het nog nergens in een auto gehoord! Ik geniet er enorm van. Ook fijn dat ik mijn ipod en/of telefoon kan aansluiten voor mijn eigen muziek. Dat gaat heel gemakkelijk met een bijgeleverd kabeltje.
Als ik dan toch een nadeel mag noemen, dan is dat het bandengeluid, bij snelheden boven de 110 km. Dat mag van mij wel minder, mogelijk andere banden, maar ik denk dat het niet zoveel zal opleveren. En, ik heb het "standaard" stuur, en dat voelt wat plastic aan en het glijdt in de handen (ja ik hoor al iedereen denken: Kia heeft altijd veel plastic in een auto, ook dat wist ik, maar vindt dat geen probleem). Ik heb de voorkeur voor een leren stuurwiel, dat ligt en voelt wat prettiger aan. Iets voor de volgende keer zal ik maar zeggen.
De eerste 10.000 voldoen prima en wij zijn tevreden Kia Venga rijders. Ook al op en neer naar Zuid Frankrijk gereden, dan gaat 140 km kruissnelheid zonder problemen. We gaan strakjes de winter in, daarvoor heb ik wel winterbanden aangeschaft. Daarna komt er een vervolg.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.