Kia Venga 1.4 CRDi 90 X-tra (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Venga 1.4 CRDi 90 X-tra |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 13.450 km |
KM-stand laatst | 31.500 km |
De eerste 4.000 km
- 17.500 km
Dealer
De Venga is gekocht bij Autobedrijf Van Zessen in Lexmond, een voormalige Kia dealer.
Profiel eigenaar
Ik rijd woon-werkverkeer en verder privékilometers. In totaal rond de 22.000 km per jaar.
Auto
In september ben ik gaan rijden met de Kia Venga 1.4 CRDi 90 pk Diesel met handgeschakelde 6-versnellingsbak. De uitvoering van de auto is een X-tra met Comfort Pack, aangevuld met een glazen dak en het Kia navigatie- en audiosysteem.
Pluspunten
Er zijn vele pluspunten te noemen. Ik denk aan de ruimte in de auto. Hier draagt het prima werkende glazen dak ook aan mee. Dat is zeker een aanrader.
Het neerklappen van de achterbank gaat eenvoudig en levert een mooie vlakke laadvloer op.
De kwaliteit van de audio installatie is goed. USB- en Ipod-aansluiting werken prima. De bluetooth carkit werkt heel goed samen met de moderne generatie Android telefoons in mijn geval (ik gebruik een HTC Desire). Kwaliteit van telefoongesprekken is zeer goed. Zelf uitgaand bellen werkt prima vanwege de door het PBAP-systeem overgezette telefoonboek. De achteruitrij-sensoren werken prima, ook in combinatie met de ingebouwde achteruitrij-camera.
Minpunten
De demping van de schokdempers achter is zeker voldoende, maar met een volledige bezetting van de auto wordt de achterkant wat deinerig. Er is wel goed mee te leven.
Er is in het interieur veel gebruik gemaakt van harde kunststoffen en af en toe levert dat een kraakje op. Ben je daar zelf niet zo gevoelig voor dan is dat geen probleem; zelf ben ik er wel kritisch op en probeer ik de kraakjes tot een minimum terug te brengen.
Verbruik
Over de eerste 4.000 km heb ik gemiddeld rond de 1 op 19 gereden en gezien de combinatie van korte en lange ritten vind ik dat een positief verbruik.
Prestaties
Voor een 1.4 liter diesel zijn de prestaties voor mij goed genoeg. Er is ook bij lage toerentallen al aardig wat trekkracht (in vergelijking met een benzinemotor natuurlijk heel veel trekkracht) en vanaf zo'n 1.800 toeren wordt er echt gesleurd aan de auto. Al te ver doortrekken (boven 3.500 toeren) in de versnellingen heeft geen zin, maar is ook niet nodig. De 4e versnelling is een uitstekende versnelling om vlot in te kunnen voegen.
Eerste indruk
Een mooie, behoorlijk ruime auto met een puike dieselmotor.
Na 8.000 probleemloze kilometers
- 21.300 km
Een korte tussenstand na 8.000 kilometers gerekend vanaf de aanschaf.
Winterbanden
Net voor de eerste sneeuwval zijn de winterbanden gemonteerd. Ik heb er veel plezier van gehad. Moeiteloos wegrijden op gladde parkeerplaatsen; veel grip in de sneeuw. Uiteraard wel met aangepaste snelheid. ABS en ESP zijn uiteraard getest ;-) en functioneren naar behoren. Het is mijn eerste auto met ESP en ik zou niet meer zonder willen.
Verbruik
Het brandstofverbruik is ongeveer hetzelfde gebleven als in de eerste periode. De gemiddelde snelheden waren toch wat lager met het winterweer. Het Start-Stop systeem werkt overigens niet onder 3 graden C. Dat systeem zal in de zomer wel het meeste profijt brengen.
Geen bijzonderheden
Geen bijzonderheden, zo hoort het ook met een "jonge" auto. Ik krijg er steeds meer plezier in om met deze auto te rijden.
Ai, er beginnen problemen te ontstaan
- 27.750 km
Helaas, de probleemloze kilometers zijn bij mij ook voorbij. De laatste paar maanden zijn er nogal wat problemen ontstaan die me niet echt vrolijk stemmen.
(1) Er is een kraak ontstaan aan de rechterkant van het dashboard. Het lijkt er op dat de kunststof afwerkingspanelen van de (driehoekige) A-stijl met enige regelmaat elkaar weten te vinden en onder bepaalde omstandigheden langs elkaar heen schuren. Dat geeft een knisperend geluid, alsof je naar een knapperend haardvuurtje luistert. Ik probeer voorlopig zelf uit te zoeken waar het vandaan komt.
(2) Na het starten van de motor bleven een aantal controlelampjes in het instrumentenpaneel branden en werkte de stuurbekrachtiging niet meer. Dit is inmiddels bij Kia een bekend probleem en er is een nieuw kachelpaneel besteld. Het kachelpaneel en met name de schakeling van de handbediende airco schijnt een storing op de CAN-bus te kunnen veroorzaken. Ik heb het nu twee keer meegemaakt. Het heeft wel vier weken geduurd voor het kachelpaneel binnen was. Het wordt deze week gerepareerd.
(3) De afdekplaat in de bagageruimte is een eigen leven gaan lijden in benedenwaartse richting. Belast je de afdekplaat met b.v. een kratje bier of een tray met frisdrank dan valt na enkele hobbels of bochten de plaat naar beneden. Er is een modificatie en die wordt gelijk met het kachelpaneel gemonteerd.
(4) De mattenset is inmiddels versleten. Dat heb ik nog nooit zo snel meegemaakt. Ik ga bij mijn garage maar eens vragen wat er mogelijk is.
(5) Ernstig !!! De motor produceert sinds kort een flink nagelend geluid bij een koude start (en dat juist bij warm weer ...) en tijdens de eerste kilometers na het starten. Het vermogen lijkt wat weg te vallen en de auto rookt. Het lijkt er op dat er olie wordt verbrand in de motor (blauwe rook). Ik heb de auto gelijk naar de garage gebracht want het is natuurlijk niet de bedoeling dat de motor zich zou gaan opblazen, wat bij een diesel wel degelijk mogelijk is. Afwachten maar.
(6) De hoogteverstelling van de bestuurdersstoel heeft weinig zin: na een aantal kilometers zit ik weer "aan de grond". Ik ga dit later nog melden.
Dit alles stemt mij niet zo erg gerust. De bedoeling van 7 jaar garantie kan toch niet zijn dat je vrijwel nieuwe auto regelmatig in de garage staat. Ik zou aspirant kopers toch maar aanraden met de aanschaf van een Kia Venga te wachten tot er meer bekend is of dit aanloopproblemen betreft of er qua kwaliteit (kwaliteitscontrole) meer aan de hand is ...
Snelle service van de garage
- 27.850 km
Na een telefoontje kon ik vrijwel direct bij de garage terecht. Voor twee problemen had ik al een afspraak staan (probleem controlelampjes/stuurbekrachtiging en de bodemplaat van de kofferruimte, maar nu mocht ik direct komen in verband met de door de motor geproduceerde rook.
(1) Het kachelpaneel is vernieuwd. Als het goed is, is hiermee de storing op de CAN-bus verholpen.
(2) De nieuwe steunen voor de bodemplaat van de kofferruimte zijn gemonteerd. De steunen zijn iets breder en er zitten nog twee extra verbreding-kjes ... (tsja, ik gebruik wel een apart verkleinwoord). De praktijk zal uitwijzen of dit voldoende is en anders maak ik zelf nog een middensteun (zie het Kia-forum).
(3) Er is geen directe oorzaak gevonden voor het inhouden en nagelen en de rook bij koudloop. De verschijnselen zijn weer verdwenen, zo als het nu lijkt. Mogelijke oorzaak is dat er toch wat vuil in één van de injectoren is terechtgekomen en inmiddels verdwenen of uiteindelijk ingespoten. Verder rijden en even afwachten of de verschijnselen weer terugkomen.
Het is nu aan de auto om het enigszins geschonden vertrouwen weer te herstellen ...
Nagelen van de motor blijft
- 29.300 km
Helaas, het nagelen van de motor is niet overgegaan. Wel heb ik duidelijker kunnen vaststellen dat het nagelen met name ontstaat bij buitentemperaturen boven een graad of 18 (of wat lager, als de auto lekker in het zonnetje heeft gestaan). Het nagelen treedt op tussen ongeveer 1.500 en 2.000 toeren, bij niet al te grote belasting, net voor de turbo flink mee begint te blazen. Voor een diesel overigens wel een belangrijk toerengebied als je rustig en zuinig wilt rijden en je rijdt het vaak, b.v. in dorpen en steden. Boven de 2.000 toeren is het niet meer hoorbaar.
Gelukkig hebben ze in de garage nu ook geconstateerd dat het allemaal niet zo lekker klinkt (niets dan lof voor de aandacht voor de diverse problemen die ik inmiddels al gehad heb). Waarschijnlijk komt er een expert kijken en afhankelijk van de "beleving" moet de auto misschien naar de importeur.
Ik vind inmiddels de betrouwbaarheid van de Kia Venga flink onder de maat. Met deze tamelijk nieuwe auto zie ik de garage veel vaker dan in onze 12 jaar oude Fiat Punto die regelmatig door diverse gezinsleden wordt bestuurd. Dat wil toch wel heel wat zeggen.
Wordt binnenkort vervolgd.
Nagelen wordt veroorzaakt door Delphi inspuiting
- 30.600 km
Beste volgers; het gaat echt niet goed met deze Kia Venga. Dat ligt overigens niet aan de dealers; ik ben nu via Autobedrijf Van Zessen weer keurig geholpen door Kia Van Muijlwijk in Schelluinen (omdat Kia Wolters in IJsselstein niet op korte termijn beschikbaar was voor het onderzoeken van de klacht).
Wat blijkt nu: Alle klachten (rook, inhouden, nagelgeluiden) hebben te maken met het complete inspuitsysteem wat op deze 1.4 diesel is gemonteerd. Het is een systeem van Delphi. Niet te verwarren met de 1.6 diesels met Bosch-systemen dus. Volgens de dealer in Schelluinen heeft het te maken met onvoldoende zelflerend vermogen van het inspuitsysteem. Wordt de motor wisselend belast (door b.v. twee chauffeurs) of is er sprake van wisselende omstandigheden dan raakt het systeem in de war en daarmee de inspuiting wat het nagelen, inhouden, turbo veel later inkomen enz. tot gevolg heeft.
Kortom, zeer vervelend allemaal en voor mij zo frustrerend dat ik in elk geval niet met deze auto een langere vakantierit wil gaan maken. Het levert alleen maar ergernis op.
Nu is het ook nog zo dat het probleem volgens KIA alleen nog in Nederland is voorgekomen ??? Ik ben er erg bang voor dat er niet snel actie ondernomen gaat worden, daarvoor heb ik al te veel negatieve ervaring met KIA opgedaan inmiddels. Op sommige onderdelen (Kachelpaneel en mattenset en zijkanten bagageruimte zijn inmiddels vervangen) heb ik steeds een maand moeten wachten. Zoiets heb ik bij mijn vorige merk niet meegemaakt.
Ik wil beslist niet alle modellen van KIA in diskrediet brengen. In mijn werkkring rijden enkele collega's ook KIA (Picanto, Sportage en Sorento) en die hebben geen opvallende problemen. Ik heb wel een collega die een Venga 1.4 benzine rijdt en die heeft ook last van de "kerstboom"-verlichting vanwege de fout in het kachelpaneel.
Wat mij verbaast is dat KIA zelf kennelijk niet de moeite neemt om op deze review te reageren. Mijn klachten laat ik keurig via het dealernetwerk naar KIA-Nederland gaan en op basis van het aantal klachten had ik al wel eens een briefje verwacht waarin de gang van zaken werd betreurd, maar niets van dit alles. KIA-Nederland: Jullie weten toch dat de klanten met de vervelende verhalen 7 x beter gehoord worden op verjaardagen, straatbarbecues enz. enz. Laat eens wat horen: DOE IETS.
Overigens: mijn garage (duimen omhoog) regelen een auto zodat ik ongestoord, niet nagelend en vrezend op vakantie kan. Dat vind ik nu wel klasse !!!
Niet verder met de Venga
- 31.500 km
De Kia Venga is ingeruild voor een Suzuki SX4 Shogun (een jaartje ouder en ongeveer dezelfde kilometerstand). Kia heeft niet echt meegewerkt om het probleem op te lossen. 7 jaar garantie is wel mooi, maar niet als je vaak terug moet naar de garage (met alle extra kosten en tijdverlies van dien) en de ergernis die het oplevert. Jammer overigens dat de kwaliteit van de Kia Venga me zo is tegengevallen; ik herken dit niet zo terug bij andere ervaringen van andere types van Kia. Maar dat doet niets af aan het feit dat ik het in anderhalf jaar met twee Venga's in ieder geval slecht heb getroffen.
Mijn ervaring is dat de importeur geen contact met klanten wil hebben. De importeur verwijst alleen maar terug naar de garage en dat terwijl informatie van de klant juist van essentieel belang kan zijn. Ik heb enkele jaren een andere (positieve) ervaring opgedaan met de importeur van Fiat. Toen een onderdeel wat langer op zich liet wachten (vervangende turbo Fiat Idea 1.3 MultiJet; de turbo gaf een fluittoon) kreeg ik gelijk een jaar extra garantie op de hele auto van de importeur na een mailtje van mijn kant. Dat noem ik service en dat ben ik bij Kia helaas niet tegengekomen. Importeur: leest u dit? Neem dan eens contact op, nodig me uit in Breukelen en probeer het geschonden vertrouwen toch nog te herstellen. Het is voor mij nooit te laat.
Over de garage zelf niets dan lof; ze hebben goed met me meegedacht over de aanschaf van een andere auto (de Suzuki SX 4).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Kia Venga 1.4 CVVT Plus Pack Airco Camera Navigatie 1e Eigenaar! Dealer Onderhouden! Inruil Mogelijk!
- 2012
- 65.491 km

Kia Venga 1.4 CVVT DynamicPLusLine Clima Cruise control Navigatie 1e Eigenaar 100% Onderhouden Inruil mogelijk
- 2015
- 170.833 km

Kia Venga 1.4 CVVT Plus Pack
- 2012
- 110.460 km