Kia Venga 1.6 CVVT X-ecutive (2010) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Venga 1.6 CVVT X-ecutive |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 90.275 km |
KM-stand laatst | 90.250 km |
Betrouwbaar?
- 90.250 km
Automaat uit 2010, gekocht voor zo'n 9000 euro. Gaat lekker die occasion markt. Wel mijn eerste auto. Wilde iets betrouwbaars en ruim hebben omdat ik een verhuizing gepland heb staan. De auto was dan weer wel te goedkoop voor de dealer voor enige garantie, dus heb er ook nog niks van de prijs af kunnen lullen maar wel een verlengde garantie op motor en versnellingsbak. Joepie.
8-3-25, 90250km
Kon de auto ophalen, geen vuiltje aan de lucht. Je merkt dat je flink moet doortrappen om hem in de juiste versnelling te krijgen om met vaart in te voegen op menig snelweg. Gelukkig heeft deze auto variabele kleptiming want met 4 versnellingen en 3000 toeren 100km/h te rijden, dan zou je zeggen dat de brandstof gratis bij een pakje boter zou moeten komen. Maar niks is minder waar. Zelfs 130 rijden bij zo'n 3500 toeren dan komen we uit op 5 tot 7 liter de 100 kilometer afhankelijk van hoe de wind staat. Dat is meestal een range van 600km op volle tank.
Merkte wel dat bij accelleratie er een punt is (ommenabij 1900 toeren, tussen 40 en 60km/h) dat er wat gepiep uit de motorruimte komt. Slippende band? Lagertje versleten? Gekantelde zuigers? Geen idee.
30-4-25, ommenabij 93700km
Sporadisch lijkt de auto het lastig te vinden in versnelling te komen. Heel dramatisch is het niet, gewoon het gevoel dat hij het even moeilijk heeft maar daarna gaat het prima. Heb zelf 12 keer de versnellingsbak olie gechecked op hete motor, maar elke keer was het level anders dus dan maar de garage laten checken. Ze vonden het allemaal goed, niks aan de hand.
15-5-25, 94581km
Interessant, soms heeft de tripcomputer er geen zin in. De klok ook niet. Het LCD loopt vast of laad niet alle karakters. Ook een sporadisch probleem. Voor de rest functioneert de auto nog.
22-5-25, 95181km
De auto heeft moeite met het setten van de cruise control. Bij het inklikken van de set knop verschijnt het cruise control lampje kortstondig op het dashboard en verdwijnt dan direct. Moet het vaak een aantal keer proberen voordat hij blijft branden en dus de cruise control zijn werk doet. Geen idee waar dit aan ligt, misschien gewoon aan het knopje zelf.
8-7-25, 97805km
Jahoor, een klik in het stuur. Blijkt dat er waarschijnlijk zo'n verrot stukje rubber tussen de stuurkolom en de elektrische stuurbekrachtiging zit om een soepele koppeling te maken. Maar over de tijd heen droogt deze uit, verbrijzeld en krijg je een fijne tik in je stuur vooral bij lage snelheden. Is een bekend probleem bij Kia's en Hyundai's die eigenlijk allemaal dezelfde auto's zijn. (Venga is niks anders dan een IX20, daar zijn de stickertjes op de onderdelen in mijn motorruimte mee eens). Maarja, het klikje is niet heel dramatisch, alleen irritant. Begin me toch af te vragen of 100km niet inderdaad de grens is waar occassions gaan zeuren. Maar hij rijdt nog prima.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren