Kia Venga 1.6 CVVT X-ecutive (2010)

autoreview

Kia Venga 1.6 CVVT X-ecutive (2010)

Signalement

UitvoeringVenga 1.6 CVVT X-ecutive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf82.000 km
KM-stand laatst98.538 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van 1,4 naar 1,6

  • 98.538 km

Mijn vorige ervaring ging over de 1.4 versie die ik had en in grote lijnen komt deze wel overheen. Het enige verschil is dat met dit model de auto een andere motor heeft en een jaar ouder is.

Mijn eerste ergernis was ondanks dat er een ingebouwde carkit in de radio zit ik alles via de telefoon moest doen. In mijn vorige Venga zat een navigatiesysteem fabriek af en dat was duidelijk en je kon via je contactlijst makkelijk navigeren. Voor muziek op USB was dit ook geweldig. Makkelijk scrollen en op het scherm je nummertje drukken die je wil horen en gaan met die banaan. Het geluid van de navigatieradio was ook veel beter dus de keuze was makkelijk..... er kwam een origineel navigatiesysteem terug. Met enkele omwegen het systeem werkend gekregen want de radio connectoren kwamen niet overheen. Probleem opgelost en alles werkt en zelfs de stuurwielbediening.

De lak van deze Venga is wel echt slecht. Veel dunner dan mijn vorige Venga en mattig van kleur. De achterportieren vormde zich aan de bovenkant roest en dat heb ik afgelopen jaar weg gewerkt en opnieuw gespoten. Het schijnt dat dat verholpen is bij de modellen na 2010.

De prestaties zijn natuurlijk beter dan de 1.4 motor. van 90pk naar 125pk merk je zeker maar je zal je zelf de vraag moeten stellen heb je die extra pk's nodig. En die vraag is tweeledig. Ga je met deze auto de bergen in dan zou ik zeker voor de 1.6 gaan. De 1.4 kan het wel maar heeft er echt moeite mee en zeker als deze beladen is. ( zie mijn vorige review) Het verbruik is ook meer maar je kan het in de perken houden zoals altijd door geen zware rechtervoet te hebben. Ik rij gemiddeld nu 1:15 en dat is een combi van stad en snelweg. Bij een koude start hakkelt de motor even maar ik geef hier de benzine de schuld aan gezien ik nu 95 tank in plaats van 98. want 98 is helemaal duur maar je merkt het verschil wel degelijk.
Blijf je in Nederland dan voldoet de 1.4 prima en is zuiniger en is dan zeker aan te raden boven de 1.6.

Tot nu toe geen storingen gehad met auto en doet wat ie moet doen. Het is een betrouwbare auto met een fijne hoge zit. Jaarlijks krijgt ie ongeacht de kilometers een beurt en aan onderdelen ben ik dan een 125 euro kwijt. Dit omdat ik alles zelf doe. Afgelopen maand wel de auto uitgelijnd omdat ie licht trok naar links.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.