Kia Stonic 1.0 T-GDi MHEV 100pk DynamicPlusLine (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Stonic 1.0 T-GDi MHEV 100pk DynamicPlusLine |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 5.500 km |
KIA Stonic MY25 - eerste 3 maanden
- 5.500 km
November 2024 liep het private lease contract met mijn Kia Picanto af. We wilden graag een zuinige relatief kleine auto om ons van A naar B te vervoeren. We hebben ook een Alfa Romeo Giulietta in bezit die groot genoeg is voor de wat langere afstanden zoals vakanties.
Door de verplichte EU zaken, zijn de kleine auto's relatief duur geworden en dat zie je ook terug in private lease prijzen. De nieuwe KIA Picanto vonden we optisch wat tegenvallen en ook het aantal PK's is weer verder teruggeschroefd, wat met onze oude Picanto al wat tegenviel op de snelweg. Met inhalen moest je toch zelf de auto vooruit duwen of hopen op wat meewind. Ayvens had een mooie aanbieding voor de Stonic, een toch wat meer volwassen upgrade t.o.v. de Picanto en qua prijs net zo duur als menig A segmenter.
18 oktober mochten we de auto ophalen. Hierbij mijn ervaringen tot nu toe na alweer 5500KM. Het gaat om een Handgeschakelde Stonic DynamicPlusLine met modeljaar 2025, kleur zwart. Deze heeft een nieuw digitaal cluster t.o.v. eerdere jaren.
Comfort:
De auto zit prima comfortabel. Het zit niet zo lekker zacht en sportief als onze Giulietta, maar zeker beter dan een Picanto. Interieur is wel veel plastic, maar niet storend. Achterin kan een volwassen persoon nog prima zitten. Alles oogt clean en eenvoudig, wat ik in het huidige tijdperk auto's toch een pré vindt. Veel fysieke knoppen om snel zaken te regelen. Nieuw in dit modeljaar is dat deze versie ook stoel- en stuurverwarming heeft. Zeker fijn in de winter! Spiegels klappen automatisch in/uit bij aankomen of weglopen bij het voertuig. Het nieuwe cluster is net wat prettiger dan eerdere modeljaren, nu 1 groot digitaal scherm, waardoor je alles in 1 overzicht kan zien en niet steeds tussen schermpjes hoeft te switchen. De schakelindicator werkt nu niet meer goed, blijft aangeven dat ik naar de 6e versnelling moet waar ik al in zit, maar ga er vanuit dat dit met een software update wordt verholpen.
Een ander nadeel is dat je toch elke keer weer de verplichte EU assistenten uit moet zetten en daar niet 1 knopje voor is, maar het went..
Verder filtert de auto een stuk beter alle oneffenheden en hobbels uit t.o.v. een A segmenter, maar je voelt ze wel. Ook zul je rijwind op de snelweg veel horen en op een oud wegdek ook zeker de banden. Dit valt toch wat tegen. Je geluid moet zeker circa 2x zo hard staan op de snelweg t.o.v. stadsverkeer om je muziek goed te horen.
Prestaties:
Met 100PK is de auto vlot genoeg. Het was wel wennen aan het Mild-hybrid systeem. De koppeling is elektronisch, waardoor deze heel licht is en iets later reageert dan je zou verwachten. Dat went wel snel, maar geeft je ook een speelgoedauto gevoel. De auto remt daarnaast ook af op de dynamo om de batterij op te laden als je gas los laat.
Er zit wel een behoorlijk gat in de respons van de turbo. Als je even gas wilt geven, merk je 1 seconde even niks en vervolgens krijg je een aardige boost als de turbo op gang komt. Even lekker vlot schakelen en optrekken zit er daardoor niet echt in en voelt wat stoterig. Ook hier een kwestie van gewenning. Vooral van 1 naar 2 en weer naar 3 merk moet je dat rustig aan doen, anders zullen je inzittenden wat misselijk gaan worden.
Kosten:
De auto is compleet en behoorlijk luxe voor de prijs die ik betaal. Als je de auto zelf zou aanschaffen, zou ik toch eerder kijken naar een iets duurdere auto met nog wat meer comfort en lager verbruik. Het verbruik valt toch ietwat tegen. Zit nu op 6,3 op 100KM. Ik rij wel met enige regelmaat 130 en dan zie je echt dat hij richting de 8 op 100 gaat. Dat zijn cijfers die ik ook met mijn Giulietta haal. Tegenwind wil je niet hebben met deze auto, dan gaat het verbruik al snel met 1 op 100 omhoog.
Als je wat meer fileverkeer hebt en 80-100 gemiddeld gaat, dan zie je wel het effect van het Mild-hybrid systeem en komt je meer richting de 5,8 op 100. Al met al, niet echt denderend voor een lichte auto met nieuwe technologie.
Ik zal deze updaten als we in de zomer beland zijn, wellicht dat het Mild-hybrid systeem dan wat beter oplaadt, meer elektronisch gaat ondersteunen en de cijfers dan wat beter worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Stonic
Had je deze auto's al gezien?

Kia Stonic 1.0 T-GDi MHEV DynamicPlusLine | CarPlay | Navi | Camera | Info Bas: 0492-588982 Info Bas: 0492-588982
- 2022
- 34.153 km

Kia Stonic 1.0 T-GDi MHEV DynamicPlusLine , Apple Carplay/Android Auto, stoel en stuur verwarming, Camera.
- 2024
- 40.226 km

Kia Stonic 100pk T-GDi DynamicLine Camera | Climate | Cruise | Navi | Parkeersens. achter
- 2020
- 51.703 km
Lezersreacties (0)
Reageren