Kia Sportage 2.0 CVVT X-clusive (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sportage 2.0 CVVT X-clusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 100 km |
Eerste ervaringen
- 100 km
Afgelopen week eindelijk mijn Sportage leaseauto opgehaald. Na 6 maanden wachten was ik al bijna vergeten hoe hij er uit zag. Ik was met name benieuwd naar de matzwarte velgen die ik besteld had. Bij de eerste aanblik wist ik dat het wel goed zat. Wat een mooie wagen!
Uitvoering: 2.0 2WD Benzine, Xclusive, kleur wit
Accessoires: panoramadak, 18" matzwarte velgen, skidplates voor en achter, treeplanken aluminium, spiegelkappen aluminium, sierrand voorbumper, rvs achterkleplijst, rvs instaplijsten,
sierrand km-teller, sierrand bekerhouder, spatlapset, parkeerhulp voor en achter, asbak, reistassenset, pasvormhoes , DVD schermen in hoofdsteunen, 220 volt converter.
UITERLIJK
Ik heb 15 jaar lang Volkswagen gereden (Golf, Bora, Jetta) en was de wat suffige modellen van Volkswagen zat. Tijd voor iets nieuws. Naar mijn mening is de Sportage op dit moment de mooiste betaalbare crossover. Alleen de Landrover Evogue vind ik mooier, maar die is weer een stuk duurder.
De aluminium treeplanken en de matzwarte velgen maken de Sportage net iets “dikker” zonder dat het een patserbak wordt. Ik heb er alleen maar positieve reacties op gehad. Als ik heel eerlijk ben, dan moet ik toegeven dat het uiterlijk van de Sportage de doorslag gaf bij mijn keuze.
BINNEN
Binnen vind ik de Sportage minder mooi. Het in lagen opgebouwde dashboard doet me niet zoveel. De materialen zijn netjes, maar de auto mist van binnen net het raffinement van de Europese auto’s. In de Volkswagens had ik ook net wat meer opbergvakjes. De leren stoelen zitten lekker, maar ik vindt ze wat kort (minder diep). Jammer is verder dat de passagiersstoel niet in hoogte verstelbaar is en dat er geen elektrische verstelling leverbaar is (wél vreemd, aangezien het in Amerika een standaard accessoire is).
RIJ EIGENSCHAPPEN
Natuurlijk rijdt een crossover anders dan een lager model, maar de twee liter die in de Sportage ligt vind ik wel erg slapjes. Je moet hem flink op zijn staart trappen, anders gebeurt er niet veel.
Het schakelen gaat wel soepel, maar ik moet er erg aan wennen dat de bak een “kloink” geluid maakt bij het schakelen en de pook dan een lichte resonantie geeft. Bij VW is dat allemaal wat strakker. Auto ligt verder prima op de weg en rijdt gewoon goed. Van het stuurprobleem heb ik overigens nog niets gemerkt, maar ik heb niet langer dan 5 minuten op de snelweg gereden. Dit is écht een auto met de nadruk op comfort. Zeker geen snelheidsmonster.
Wél jammer dat het SX-Turbo model niet naar Europa komt. Ik denk dat ik me anders wel had later verleiden om dat model aan te schaffen.
VERBRUIK
Het is een leasebak en het modebegrip "duurzaamheid" gaat écht aan mij voorbij.
Het verbruik vind ik dus niet interessant.
AUDIO / NAVIGATIE
Ik heb niemand er nog over gehoord, maar WAT EEN IRRITANTE NAVIGATIESTEM !
In mijn Jetta had ik een vriendelijke Belgische stem (door ons omgedoopt als Goedele), maar dit is écht het tegenovergestelde. Voordeel is wél dat je niet verkeerd durft te rijden, omdat je anders bang bent om door “de bitch van Kia” terechtgewezen te worden. Kan er geen update komen met een wat vriendelijke stem?
Ik gebruik een 32Gb mini USB-stickje waar alle muziek op staat en dat werkt prima. Alleen erg jammer dat het apparaat geen playlistst (m3u) ondersteunt. Verder vind ik het geluid wat blikkerig. Ik had wat meer verwacht van de subwoofer achterin.
DE DEALER (Autobedrijf G. Braber – Ede)
Ik heb nog niet veel ervaringen met deze dealer. Rvs spiegelkoppen moeten er nog op, asbak moet er nog in, maar dat komt wel bij de 1000 KM-beurt. De door de dealer gemonteerde DVD-schermen achterin wijken af van de door mij bestelde schermen, maar ik heb daar niet zoveel moeite mee.
Achter de middenconsole (bij de achterpassagiers) zit een 220 volt converter. In de VW Jetta was dat een standaard accessoire die netjes weggewerkt was achter een klepje, maar in de KIA heeft de dealer een apparaat achter tegen de middelconsole geschroefd met een lelijk witte stekkerdoos. Niet erg mooi, maar ook dat kan ik de dealer niet echt kwalijk nemen.
RESUMEREND
Een schitterende luxe auto tegen een zeer acceptabele prijs. Omdat bijna alle accessoires er door de dealer zijn opgezet blijft de catalogusprijs laag, waardoor de bijtelling lager is dan bij mijn vorige auto (VW Jetta). De nadelen zijn alleszins acceptabel (als Nederlander moet ik toch altijd iets te zeiken hebben). Ik heb zeker nog geen spijt van de aanschaf.
Als er interesse is zal ik na 10.000 KM een nieuwe review posten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.