Kia Sportage 2.0 CVVT X-clusive (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sportage 2.0 CVVT X-clusive |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 51.000 km |
- 1.200 km
" Een Kia???" Dat is de reactie van vele mensen die we vertelde wat onze nieuwe auto ging worden.
De 308 SW die we inruilde was top. De Sportage is een heel ander soort auto. De afwerking van de Peugeot was super maar die van de KIA komt een heel eind in die richting.
Wij hebben een X-clusive uitvoering gekozen voor het lederen interieur, navigatie, achteruitrijcamera, stoelverwarming voor en achter en de 18 inch wielen. Verder zitten er vele snufjes (o.a. subwoofer) standaard op. Als optie hebben wij de automaat en het open dak.
RIJERVARING:
Wij rijden met een grote glimlach rond. Het is een grote auto en je voelt je een beetje King of the Road.
Het eerste wat opvalt in de auto is de serene rust in de auto tijdens het rijden. De motor en bak houden het toerental zo laag mogelijk. Je hoort de motor niet.
Op de snelweg hoor je de motor alleen even als de bak terug schakelt. Dat doet hij idd snel als je op de cruisecontrol rijdt. Wij vinden het niet storend maar het is even wennen. Het terugschakelen is te ondervangen door te acceleren met het gaspedaal en niet de cruisecontrol. De motor is niet heel krachtig maar als je hem op toeren brengt komt ie aardig vooruit. Wij hebben nog niet te kort gehad aan het vermogen.
UITERLIJK:
Het uiterlijk is echt goed gelukt. Hij ziet er super uit. Zelfs op de snelweg heb je een hoop bekijks van andere weggebruikers.
Wij hebben sidebars gekocht en laten plaatsen door www.fullside.com. Die maken hem nog dikker. De LED verlichting en 18 inch wielen staan super.
WEGLIGGING:
De wegligging is redelijk sportief. Het onderstel is hard en geeft oneffenheden behoorlijk hard door. Dit komt wel ten goede van het bochtgedrag. De Sportage stuurt erg licht, wat wij als fijn ervaren. Maar hij is wel erg direct qua sturen en de koets hoeft zich niet te zetten.
VERBRUIK:
Tot op heden, de eerste 1200 km, komt het verbruik op 10,2 ltr/100 km bij redelijk veel korte stukjes. Bij een rit op de snelweg halen we 8.9 ltr/100 km.
RUIMTE:
De zit is heerlijk hoog en de stoelen zitten goed, ook bij langere ritten. De kinderen hebben op de achterbank zeker voldoende ruimte. De kofferbak is goed toegankelijke en voldoende ruim.
VERMOGEN:
De afstelling van de bak en de 2.0 ltr motor is erg goed. Bij normaal weggedrag rijdt je snel te hard. Vergeleken met een turbomotor is de motor lui. Maar in deze auto voldoet hij prima en inhalen op de snelweg gaat goed als de bak terug schakelt naar de 4e versnelling.
De eerste kilometers bevallen goed.
Ik zal u op de hoogte houden van de verdere bevindingen van de auto. Mochten er vragen zijn dan zal ik die graag beantwoorden.
Nog steeds geen spijt.
- 14.000 km
Hallo, wij hebben inmiddels 14000 km gereden met onze Sportage. Aan de motor is te merken dat hij nu goed los gereden is.
We zijn met de auto, via de route du solei, naar Zuid Frankrijk geweest waardoor de km stand bijna 4000 km opschoot.
UITERLIJK:
======
Overal waar je komt trekt de Kia aandacht. Hij ziet er dik uit en de 18 inch maakt dat niet minder.
Tot nu toe eigenlijk alleen maar positieve reacties op het uiterlijk van de auto. Wij vinden zelf het neusje nog steeds heel mooi en dik.
WEGLIGGING:
========
De wegligging van de Kia is nog steeds goed te noemen. Hij stuurt lekker strak en laat zich bij hoge snelheden (160) nog steeds heerlijk sturen zonder te gaan zoeken. De achtervering geeft wat aandacht. Bij het nemen van een drempel is die wat hard. Het kan ook zijn dat hij juist te zacht is en aan het einde van de vering komt maar daar ben i nog niet achter.
De elektronische stuurbekrachtiging vinden wij beide nog steeds heerlijk al kan ik me voorstellen dat mensen het een stuk minder met de weg vinden communiceren.
De ongeblazen 2 liter is sterk genoeg voor de auto maar houdt niet over. Een turbo zou welkom zijn.
SNUFJES:
=====
De elektronische snufjes aan boord werken super. De automatische ruitenwissers, verlichting en klimaatcontrole werken feilloos. Al duurde het een maand of 5 voor ik er achter was dat er een knopje is om in te stellen wanneer de ruitenwissers inkomen. Ook wordt de verwarmde achterbank erg gewaardeerd.
Keyless entry is een uitkomst. Het werkt super en je hoeft nooit meer te zoeken naar je sleutels. Vooral heel handig bij de achterklep.
INTERNE RUIMTE:
===========
De ruimte in de auto is super. Als je alleen al de ruimte tussen voorstoelen en achterbank neemt. De meiden achterin hebben heel veel beenruimte. Voorin is het heerlijk vertoeven. Wel hadden er wat meer opbergmogelijkheden mogen zitten in het interieur.
De kofferbak is groot genoeg. Tijdens de vakantie hebben we de ruimte onder de vloer, naast en in het reservewiel, ook gebruikt. Dan kan je toch wel heel veel kwijt in de Kia.
(Wel hadden we een schoonmoederbox op het dak om alles mee te krijgen, maar dat hadden we op de Peugeot ook.)
De achterbank ik erg makkelijk neer te leggen en geeft dan een mooi groot laadvermogen.
VERBRUIK:
======
Het verbruik van de Kia scheelt nogal of ik of mijn vrouw rijdt. Ik heb een wat sportievere rijstijl.
Het verbruik verschilt per tankbeurt maar momenteel zitten we op 8,6 ltr op de 100 km.
Het komt eigenlijk niet voor dat we de 10 ltr/100 km halen.
Ht verbruik gaat op de snelweg na de 120 km/h wel sterk omhoog. Maar naar Frankrijk reden we over de snelweg met de cruisecontrol op 140 en een grote skibox op het dak en haalde toch de 9,5 ltr op de 100 km.
(TIP, ZET WEL DE AUTOMAAT IN DE MANUELE STAND) doe je dit niet dan is het verbruik 11,5 ltr op de 100 km.
CRUISECONTROL EN AUTOMAAT:
====================
In NL rijden we altijd op de cruisecontrol, mits het verkeer dit toetaal.
De automaat wil bij een viaduct soms wel terug naar zijn 5e versnelling schakelen om de snelheid vast te houden. Ook bij het opplussen van de cruisecontrol schakelt de bak terug naar de 4e versnelling. Dit klinkt heel onrustig.
Tijdens de Route Du Solei werd de bak hier zo onrustig van dat het verbruik door het telkens terugschakelen tot de 11,5 ltr/100 km opliep. De oplossing: Zet de bak in manueel. In NL hoef je dan nooit te schakelen of in te grijpen. De motor is krachtig genoeg om het allemaal voor je te regelen.
Op de Route du Solei moet je af en toe even handmatig terug naar de 5e versnelling bij een hele steile klim. Dan blijft de snelheid mooi op de 130 of 140 km/h. Ook zakte het verbruik tot 9 ltr/100km.
PLOINK:
=====
Wij hadden last van een ploink in het onderstel. Het was een raar geluid wat telkens als we een drempel namen terug kwam.
De dealer heeft de oorzaak niet kunnen vinden. Wel hebben ze het hitteschild van de uitlaat wat aangepast en sinds kort horen wij geen ploink meer.
DINGEN DIE BETER KUNNEN:
===================
Het stuur is gemaakt voor om aan de linker kant te rijden. De radiobediening en cruisecontrol zitten eigenlijk verkeerd om.
Zicht in achteruitkijkspiegel is niet echt joepie. Voldoende maar kan beter.
Het bladeren door de Ipod is omslachtig.
Nieuwe kaartupdate voor de navigatie.
Meer opbergmogelijkheden.
Zeer brede A stijlen. Hierdoor een dode hoek schuin naar voren.
Na 14000 km zijn we nog steeds erg blij met de Kia en zeker geen spijt van de aankoop. En nee het is geen Q5 en dat zal het nooit worden, daarvoor kost deze dan ook de helft.
De Kia wordt Audi
- 51.000 km
Na een vakantie naar Spanje hebben we besloten de Kia in te ruilen. De frustratie bij mij om de Kia tegen de bergen op te krijgen was zo groot dat we in eerste instantie wilde kijken naar een diesel uitvoering. Daar toch vanaf gezien en een Audi A6 avant met een 2.0 TURBO motor gekocht.
De Kia voldeed verder super aan onze verwachtingen. Maar ga er niet mee naar het buitenland, of hang er een caravan achter. Daar is de motor met 195 nm bij 5000 toeren gewoon niet sterk genoeg voor.
Wij hebben zelfs onze caravan er uit gedaan omdat de Kia deze te zwaar vond. Dat wil zeggen in het buitenland. In NL is het een heerlijke rustige reisauto.
De minpunten van de auto:
- Vermogen.
- Verbruik van 1 op 11.
- Slecht zicht in de achteruitkijkspiegel door aflopend dak.
- Te dikke A stijl.
- Nichterig claxonnetje.
Verder heeft de auto bij ons alleen maar hoge ogen gescoord.
We vinden het erg jammer dat we nu het sportieve uiterlijk missen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Sportage
Had je deze auto's al gezien?

Kia Sportage 2.0 X-ecutive Plus Pack AUTOMAAT-CLIMA-CAMERA
- 2011
- 144.105 km

Kia Sportage 2.0 X-clusive | Airco | Cruise | Navi | 18" LM | Camera | Trekhaak | PDC | Leer |
- 2011
- 109.722 km

Kia Sportage 1.6 GDI World Cup Edition CAMERA AIRCO PARKEERSENSOREN NAVI HILL ASSIST TREKHAAK CRUISE
- 2014
- 73.071 km