Kia Sportage 2.0 CRDi AWD X-ecutive (2011)

autoreview

Kia Sportage 2.0 CRDi AWD X-ecutive (2011)

Signalement

UitvoeringSportage 2.0 CRDi AWD X-ecutive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf23 km
KM-stand laatst117.807 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toch weer een KIA....

  • 5.000 km

KEUZE
Mijn vorige auto (Civiv Hybrid) mocht ik inleveren na 2 jaar en 65.000km. Blij toe: geen slechte auto, maar gewoon geen kilometervreter. Gekeken naar A3 Sportback en BMW 320d Touring (beide uitlopende modellen met veel extra's): mooie auto's, maar klein van binnen. Ik vond de Sportage erg mooi, een proefrit heeft mij overtuigd. Ik heb een Sorento van het 1e type gehad: de wegligging daarvan vond ik slecht. Een 2e proefrit met een Sportage CRDi leerde mij dat ik de FWD te onderstuurd vond (ESP grijpt erg snel in, dan merk je het niet zo), daarom voor de AWD gegaan. Dit vond ik belangrijker dan de duurste uitvoering. Ik had net een Tomtom met Live services aangeschaft, en het KIA-systeem kan daar m.i. niet aan tippen. Dus een X-ecutive met Plus-pakket is qua uitrusting voor mij voldoende. Geen 18 inch velgen na slechte ervaringen op de Sorento (stuiteren!). Wel een Brodit-clip gemonteerd voor de Tomtom en een afneembare trekhaak. Geen zwart deze keer, maar Sandtrack, chique kleur.

EERSTE ERVARINGEN (360km)
Zitpositie is toch wel ideaal, beetje hoger. Lekker veel koppel onderin, hoewel de motor nog erg nieuw is. Voelt allemaal degelijk aan, wel wat hard plastic hier en daar, maar daar is de prijs dan ook naar. Prima cruisen met 140-150, en lekker schakellui te rijden. Bak schakelt trefzeker, alleen 1 soms vanuit stilstand moeilijk in te schakelen (zal wel nieuwigheid zijn). Geen bochtenridder bij korte bochten, maar klaverbladen wel met bovengemiddelde snelheid te nemen (dankzij AWD). Ondanks grootte, wel genoeg overzicht, behalve naar achteren (er zitten gelukkig wel grote spiegels op).
Ik meld me weer over 10.000km....

UPDATE (1300km)
Iets nieuws ontdekt: als de parkeersensoren een obstakel ontdekken, dan geeft het schermpje van de boorcomputer grafisch aan waar het zit, handig! Na behoorlijk wat km's in de 1e week is de conclusie dat de auto heel comfortabel is, voldoende power heeft door het hoge koppel, aardig overhelt in de bochten en dat de 1 nog steeds lastig in te leggen is. Het verbruik ligt nog steeds ver van de fabrieksopgave, maar het wordt wel langzaam beter (nieuwigheid?).

UPDATE (5000km)
Het is een comfortabele reisgenoot. Versnellingsbak wordt al soepeler. Ik heb geen spijt van de overstap naar een schakelauto, door het koppel is de Kia schakellui te rijden, ook in de file. Verbruik gaat de fabrieksopgave volgens mij never-nooit-niet ook maar naderen. Ik zit nu gemiddeld op 7,4l/100km. Ik rij wel vlot, maar niet overdreven, max. 140 op de teller. Binnenkort komt er een flinke trailer achter te hangen.

Eerste 10k zit erop

  • 11.866 km

Ruim 3000 vakantiekilometers verder. Zeer prettige en comfortabele reisgenoot. Het viel me mee hoeveel er in kan, alles kon mee met ruimte over. Bergen geen probleem voor de motor, meeste middenklassers worden moeiteloos gepasseerd op hellingen. Temperaturen boven de 35 graden geen probleem voor de airco, blijft ijskoud. Minpunt is dat de temperatuur voor mijn gevoel niet heel stabiel blijft tijdens de heen- en terugreis, dit herken ik van de Sorento. Ik moest toch aan de knop blijven draaien omdat het naar mijn gevoel net te koud of te warm werd, bovendien blaast de klimaatregeling continu nogal hard. Ander minpunt is de volumeregeling van de geluidsinstallatie: die is niet traploos en de stappen zijn eigenlijk net te groot. De besturing is rond de middenstand wat vaag, met zijwind ben je vaak aan het corrigeren.
Brandstofverbuik met 3 personen en volle bepakking was rond de 1:12,5 tijdens de vakantierit, normaal ligt het rond de 1:13,5 (ik rijd niet extreem sportief). Eigenlijk alleen op de cruise control gereden, rond de 130-140km/u op de teller loopt ie eigenlijk het lekkerst.
Veel bekijks onderweg met de auto, ben 'em ook amper tegen gekomen.
Bovenstaande puntjes wegen niet op tegen het rijplezier van de auto, en het is geen Q5, dat klopt.
Problemen:
* ESP lampje bleef branden na wegrijden. Bij volgende keer op contact zetten was het weg.
* Ik krijg de de Ipod-aansluiting niet aan de gang, blijf Read-error krijgen. Dit blijkt mijn eigen schuld te zijn: je hebt een apart kabeltje nodig en dat is jammer. Even bij de dealer geweest, adviesprijs van het kabeltje is 88 euro! Ja, daaag. Via internet voor 19,95 euro, werkt prima.

20.000km verder

  • 19.533 km

De eerste 20.000km zit erop. Fijne reisauto met goede stoelen. De crdi-motor is voldoende krachtig en lekker soepel. Ik heb gemerkt dat er een soort "kick-down" onderin het gaspedaal zit: ik voel echter niet echt een verschil in versnelling. De ruitenwissers voor vind ik een minpunt, bij een beetje tegen/zijwind zwiepen ze een stuk trager, dit geeft wat minder vertrouwen. Regensensor werkt wel goed. Ik heb het verbruik nu 20.000km bijgehouden en het blijft rond 7,5l per 100km. Niet slecht voor een 4x4, maar de fabrieksopgave slaat nergens op.

Beurt

  • 30.183 km

Bij 30.000km is het tijd voor de 1e beurt van de Sportage. Paar kleine dingetjes:
1. voorportier rechtsvoor sluit niet helemaal lekker, je moet 'em vrij hard dichtgooien (schijnt bekend probleem te zijn).
2. handrem heeft teveel speling naar mijn zin.
3. Een week voor de beurt begon het lampje van olieniveau te branden. 1 liter kwijtgeraakt in 30.000 km. Netjes toch. Wel moet dit in de laatste 10.000km zijn gebeurd, want daarvoor heb ik nog regelmatig gebeld. Na bijvullen, bleef het lampje branden. Toch maar even langs de dealer gereden, die hebben t lampje gereset, want er zat genoeg olie in.
Nog steeds ben ik erg tevreden over de Sportage. Lekkere diesel met veel power onderin. Weinig last van wind (waar ik een beetje voor vreesde), rijdt heel stabiel. Je kan er onnoemelijk hard mee door lange bochten, je voelt de 4WD erin komen. Pas als je echt te hard gaat grijpt ESP in. Er zitten winterbanden onder, maar die werken alleen maar tegen ivm de hoge temperaturen, veel gripverlies op nat wegdek. Zitpositie is erg fijn. Comfortabel onderstel op lange stukken. Je komt 'em wel erg veel tegen, maar dat was te verwachten.
O ja, verbruik blijft echt steken op 7,4l per 100km.
ESP software heeft een update gehad bij de beurt, kijken of dat het probleempje heeft opgelost dat ik op vakantie had (zie boven). De verkoper vroeg of ik nog tevreden was met de auto: en jazeker, absoluut het geld waard!

Gewoon doorgaan...

  • 40.878 km

Beetje saai misschien, maar eigenlijk niets bijzonders te melden. De auto blijft gestaag doortokkelen, geen enkel probleem. Gewoon diesel erin, en rijden. Het lijkt of de diesel iets rauwer is gaan klinken, maar na een lange snelle rit op de autoweg is dat weer weg. Alleen de ruitenwissers blijven soms irriteren. Het verbruik is onveranderd 7,4l per 100km.

Niks te melden

  • 61.752 km

Kia is geweest voor de 60.000 km (grote) beurt. Geen klachten van tevoren, geen olieverbruik. Er was van de kant van de garage ook niks te melden. Saai. Gewoon weer kilometers maken dus.

Niks nieuws onder de zon

  • 91.473 km

In september 2013 was het tijd voor de 90.000km beurt. Verder geen bijzonderheden. Nieuwe remblokken voor, nieuwe banden voor. Het verbruik is langzamerhand gedaald naar 6,4l per 100km.

De laatste maanden...

  • 105.688 km

De Kia gaat z'n laatste maanden in bij mij. Ik sta op het punt een nieuwe Mercedes C-klasse te bestellen. Waarom geen nieuwe Kia? Het "nieuwe" model levert niet echt iets nieuws. Bovendien is het trekgewicht gedaald naar 1600kg, te weinig voor mij. Maar belangrijkste is de nieuwe prijs: een 2 liter diesel met AWD kost maar liefst ruim 50k! Krijg je wel een automaat en ruimere uitrusting, maar een koopje is het niet meer. Andere modellen van Kia trekken me niet. De Sorento is door slechte energielabels veel te duur (vind ik).
Jammer wel. Nog steeds geen enkel probleem met de Sportage, verbruik gemiddeld 6,8l/100km. Ook jammer van de dealer, Wolters IJsselstein, echt een topgarage! Ik schrijf nog wel een stukje als besluit voor ik 'em inlever. Iemand die 'em koopt zal er nog jarenlang probleemloos mee kunnen rijden, zo voorspel ik.
O ja, ik ga nog naar de sneeuw met 'em, nog even genieten van de 4x4.
Dus als je op zoek bent naar een jong-gebruikte SUV (echt 4x4) met een trekgewicht van 2000kg, een verbruik van rond de 1:15 (diesel) gemiddeld, zonder ongevalsschade, altijd netjes warm gereden, met nog maar iets meer dan een ton op de teller (80% snelwegkm's): vraag begin juni es na bij Dutchlease.

Yibyur Sportage!

  • 117.807 km

Vandaag wordt de Kia ingeleverd. Ik heb geen kritiek op de kwaliteit van de lak of de bekleding, dat ziet er nog uit als nieuw. Zelfs het harde plastic van het dashboard is nog krasvrij. Gemiddeld verbruik is blijven steken op 6,7l per 100km. Alles werkt nog naar behoren. Het was een prettige auto om te bezitten.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Sportage

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.