Kia Rio 1.4 LXE (2006)

autoreview

Kia Rio 1.4 LXE (2006)

Signalement

UitvoeringRio 1.4 LXE
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf14.600 km
KM-stand laatst57.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 14.600 km

Helaas hebben we afscheid genomen van onze trouwe familievriend de Stilo Multiwagen 1.9 JTD 16 V 140 pk.
Dit geheel onverwachts. Gelukkig niet door schade maar omdat het helaas te duur werd om hem te onderhouden.
De vervanger is een Kia Rio 1.4 LXE Automaat van 2006. De vorige eigenaar is bekend en de kilometers zijn echt. Er is in de jaren slechts 14.600 km mee gereden. Ik zal ook hier een reviews van deze auto bijhouden.
Zal ook de waardering naar behoefte tijdens het gebruik aanpassen

Eerste indruk en APK

  • 14.850 km

Heden de Kia Rio LXE automaat te hebben opgehaald, Er is gelijk een rit gedaan vanaf het ophaaladres. In ongeveer 200 kilometer is er een eerste indruk. Er zijn een aantal zeer positieve zaken boven water gekomen, namelijk:
- Rijconfort, zeker voor een kleine auto ondanks de Koreaanse
banden. Denk dat wanneer er Michelins worden gebruikt het confort veel hoger is.
- Plezierige stoelen met voldoende verstel mogelijkheden. Helaas is de zitting iets aan de korte kant.(chauffeurskant)
- Motorgeluid, na het warmlopen op een laag nivo.
- Motortoeren, bij 120 km, ongeveer 3000 toeren, automaat in
over drive.
- Zeer goed werkende kachel.
- Goed afleesbare meters, zowel overdag als 's avonds.
- Radio geeft goed geluid. (achteraf inbouw radio, speakers af fabriek)

Nadelen:
- Brandstofgebruik, nog niet gemeten, maar krijgt vervolg in
toekomstig review.
- Laadruimte, wat aan de kleine kant. Helaas niet helemaal eerlijk als je uit een station komt.
- Automaat wat nerveus, maar dit kan ook komen door het niet
gewend meer zijn aan automaat rijden. Na wat meer kilometers met de auto te hebben gereden word dit gelukkig minder.
- Stug afgeveerd. Kan ook door de eerder beschreven banden keuze komen, af fabriek.

Gemis:
- Cruise-Control, trouwens een erg kostbare optie. (Af dealer)

En verder:
- De Kia Rio zonder problemen door de APK gekomen. Naar verluidt kunnen we 2 jaar sturen voor we weer moeten. In tegenstelling tot onze vorige auto moeten we elke 15.000 km voor een beurt. Bij de garage waar de APK plaats vond wordt gesproken over een kleine beurt (??) We wachten het wel af.
- Door de lage kilometerstand moet de Kia Rio gevoelsmatig opnieuw "ingereden" worden. Dat betekend voor mij dat ik de eerste 1000 km niet boven de 4000 toeren uit (wil) komen. Hoger in toeren hoeft zo wie zo niet want, het motortje met bijna 100 pk wil graag werken. Wellicht komt dat beter tot zijn recht bij de schakelversie, maar bij de automaat hoef je je volgens mij ook niet te schamen.

Verbruik:
- Benzine-verbruik is nog niet bekend. Zoals eerder beschreven krijgt vervolg in een volgend deel van het review.
- Olie-verbruik is te verwaarlozen. Ook hier geldt voor dat dit in een volgend deel zal wordenbeschreven.

Bandenwissel en diverse

  • 16.175 km

Na het kapot rijden van één van de achterbanden, door het wegglijden tegen iets scherps, heb ik besloten om het Kumho "kougomballenrubber" te vervangen voor Michelins 185/65 - R14 86T van het type Energy Saver.
Standaard wordt een "H"-band gemonteerd (tot 210 km) dit zal de automaat nimmer halen. De "T"-band (tot 190 km) is in deze ruim voldoende en het scheelt in de Eurootjes.
Wat gelijk opviel is de rust van de Michelins.
Let wel: ze zitten er net onder, maar het geeft gelijk een goede en stabiel indruk. Daarbij was het ook wat de Kia Rio verdiende. Van zich zelf is de Rio een hele stille auto en de harde Kumho afrolgeluiden deden afbreuk daaraan.

Prijsindicatie:
185/65-14 86 H kosten ongeveer € 123.- per stuk (= per 4 bijna € 500.-)
185/65-14 86 T kosten bij het bandencentrum in Amersfoort incusief montage voor 4 stuks € 388.-

VERBRUIK:
Afgelopen tijd heb ik het verbruik bijgehouden. Het is wel even schrikken als je een diesel gewend bent die gemiddeld 1 op 18.5 reed, maar dat ter zijde. Ik kwam op een gemiddeld verbruik van 1 op 10.8 gemiddeld. Het hoogste verbruik waargenomen is 1 op 10 en het laagste tot nu toe is 1 op 12.0
Let wel: het is en blijft een automaat.
Olieverbruik is tot op heden te verwaarlozen. Zowel motorisch als van de automatische bak.

Vervangen:
Eén van de H4-lampen had er geen zin meer in. Deze zijn zowaar zelf eenvoudig te vervangen. Prijsindicatie € 7.95 per stuk (Osram)

Ingebouwd:
Afgelopen week heb ik Parrot ingebouwd. Dat voorkomt kostbare bekeuringen en werkt uitstekend. Prijsindicatie € 129.95 (Halforts) Let wel op dat de geschakelde- en de permanente stroomdraad moesten worden omgedraaid.

Wordt vervolgt

Schade

  • 17.200 km

Het zal niet zo zijn, nieuwe auto en binnen een maand schade.
Gelukkig niet ernstig, maar toch. Te veel rekenen op de achteruitrijsensoren. Toch een paaltje van beton buiten het zichtveld, een hoop gekraak. Lak van de bumper en wat krassen in het zwarte opzetdeel.
Binnekort wordt de boel weer gemaakt.
Toch zonde.
Het zal wel zo moeten zijn!!!
Update: 20-01-2011, Gelukkig weer alles gerepareerd en we kunnen weer schadevrij rondrijden.

Achterlampen kapot:
's Avonds kwam ik erachter dat beide achterlichten niet meer branden. Even zoeken, geen kapotte zekeringen, vervangen dan maar.
Dat gaat makkelijk zeg bij de Rio, schroefjas los, unit uitnemen, lampen vervangen en retour plaatsen.

Uitlijnen, balanceren en bandenspanning

  • 17.650 km

Vandaag langs het bandencentrum gegaan om de Rio uit te laten lijnen en balanceren.
Dat uitlijnen was geen overbodige luxe, want er was behoorlijk wat uitspoor, = voorwielen staan als een X naar buiten.
En de wielvlucht was verlopen = stand van de wielen ten opzichte van de as.
Hierdoor stond het stuur niet recht en trok de auto naar rechts.
Dit allemaal dank zij al die fijne drempels in ons land

Wat merk je na het uitlijnen
De auto rolt in `D` makkelijker weg, schakeld merkbaar makkelijker over en hopelijk komt dit ook het verbruik ten goede.

Balanceren was ook wel even fijn, want nu trilt het stuur niet meer.

O ja, de bandenspanning staat voor en achter op 2.1 atm..

Over de 20.000 km

  • 20.100 km

Afgelopen weekende is de kilometerstand versprongen naar 20.000 km.
Kan vertellen dat er eigenlijk geen bijzonderheden zijn.
De bandenspanning een keer gecontroleerd en zelfs van het reservewiel. Dit was geen overbodige luxe, er zat nog 1.5 atm. in. Snel opgepompd naar 3.0 atm., hebben we er voorlopig geen omkijken naar.

Verbruik,
Benzine: We hebben een keer 1 op 13 gereden. Hiermee komt het gemiddeld verbruik op ongeveer 1 op 12. Met dit verbruik valt te leven.
Olie: In 6500 km heb ik een kwart liter olie bijgevuld. Dit is dus te verwaarlozen, zeker voor een auto met deze kilometerstand in 4 jaar

Onderhoud

  • 23.550 km

Heden onze Kia naar de garage gebracht.
Het ging om een kleine service beurt, het controleren en reinigen van de airco en het oliepijl van de automatischeversnellingsbak.

De kleinebeurt gaf geen bijzonderheden behalve dat de olie en het filter moest worden vervangen.
De airco is gecontroleerd, gereinigd en bijgevuld inclusief een nieuw pollefilter.
De automaat behoefde slechts een controle van het oliepijl. Hier hoefde verder niks aan gedaan te worden.
Wel zijn beide ruitenwissers vervangen, wat bij naderinzien geen overbodige luxe was.

VERBRUIK:
- Benzine, de verbruikswaarde van de benzine is erg stabiel geworden. Dit is tussen de 1 op 12.0 en 13.0
- Olie, na de vorige melding geen olie meer bijgevuld.

Op naar de 40.000 km

Vakantie kilomers

  • 27.839 km

Tussen de vorige en de huidige review zijn er ongeveer 1500 vakkantiekilometers gereden.
Eigenlijk zijn er geen bijzonderheden voor zaken die ons in de steek lieten.
Wel kan ik de volgende kantekening plaatsen, dat de automatische bak niet zo goed snapt wat deze met de heuvels in het Limburgseland (NL), de Eifel(D) en de Ardennen(B) aan moet.
Al zwoegend werd er gewerkt onder de motorkap omdat de bak eigenlijk niet zelf wil terugschakelen. Om het terugschakelen te bevorderen kan je alleen maar het gaspedaal dieper indrukken. En als er dan iets gebeurt (terugschakelen dus) dan gaat het motortje weer helemaal blij aan het werk.
Opmerking:
De overdrive werd in de eerdergenoemde gebieden op de binnenwegen al snel uitgeschakeld. Hierdoor heb je maar 3 versnellingen tot je beschikking, maar ook kreeg ik het idee dat er een ander "programma" in werking komt. Hierdoor worden de versnellingen langer vast gehouden.

Verbruik:
Benzine: ongeveer 1 op 13
Olie: nihil

Schade

  • 29.500 km

Vandaag, donderdag, terugkomend vanuit Hilversum naar Baarn werden we verrast door overtstekende reeën. Van de twee die overstaken is er één tegen/onder onze Kia gekomen. (en het dier was op slag dood)
Reseltaat was op het eerste gezicht niet echt ernstig. Een ontzette voorbumper was de enige zichtbare schade. Thuisgekomen nog maar een keer gekeken en vond iets wat leek op een lekkage van de één of ander vloeistof.

Vanmorgen, vrijdag, voor het naar de autoschadehersteller gaan nog maar een keer gekeken naar de vloeistoffen, maar had de indruk dat er wel lekkage was maar niet in die mate dat het ernstige gevolgen had om een paar kilometer mee te rijden. Alle vloeistoffen stonden nog op nivo.
Bij het autoschadeherstelbedrijf aangekomen de Kia Rio aangemeld voor herstel en daarbij de informatie gegeven van de lekkage. Hierop werd onze Kia Rio gelijk gehouden voor nader inspectie.
In de middag werd ik gebeld met de melding dat onze auto maar moest blijven "logeren" omdat er meer aan de hand was dan verwacht.
Ben er gelijk naar toe gegaan en men had de bumper gedemonteerd. Verder was de zichtbare schade ernstger dan ik had verwacht. De metalen binnenbumper en een metalen beugel zijn verbogen. Hierdoor is de airco- en de koelwaterradiator verbogen en hierdoor was koelwaterlekkage onstaan.
De aansluitingen van de automaat- en stuurbekrachigingskoeling zagen er ook niet zo betrouwbaar meer uit.
Dus tot einde reparatie rijd ik met een Smart Fourfore 1.3 in de ronte (handgeschakeld en voorzien van een mooi
open dak en airco)

Hoe te handelen bij het aanrijden van wild!!
- Altijd de aanrijding melden bij 112
- De verzekering in kennis stellen.
- Doe een goed verslag van de schade en bij twijfel een berger laten komen.
- Verlaat de ongevalsplek niet en als het kan laat de auto en het dier staan/liggen tot de politie ter plekke is.
- Neem wel alle eigen-veilgheidsmatregelen in acht.
Bij "All-risk" dekking is deze schade gedekt door uw verzekering. In mijn geval wordt de no-claimekorting bevroren en zijn er verder geen consequenties.

Inmiddels een week later de Kia weer gerepareerd terug gekregen. Moet nog wel de vloeistoffen voor zover mogelijk in de gaten houden. Verder rijd de Kia Rio als vanouds.

Accu en lampjes

  • 33.750 km

Accu
Na de eerste nachtvorst verzocht onze Kia Rio op de laatste zucht voor het aanslaan van de motor om een nieuwe accu.
De oude was één van het (te)lichte (50Ah) soort en was bij de vorige eigenaar al 2 keer helemaal leeg geweest.
De simtomen van de bijna lege accu waren:
- moeizaam rond draaien.
- bendex schaafde over de starterkrans/vliegwiel.
Heb besloten om de grootste accu (62Ah) te plaatsen. Deze is eigenlijk voor de diesel, maar past wel in de houder. Alleen even opletten met plaatsen anders heb je niet genoeg plaats voor het vastzetten van de min(-)pool.

Lampjes
Gelijk maar even de verlichting na gekeken.
De achteruitrij-, kentekenplaat- en één remlicht deden het niet meer.
Kentenplaat- en remlichtlampjes zijn geen probleem om te vervangen, maar de achteruitrijlampjes zijn van een bijzonder soort. Het is namelijke een lampje als de kentekenplaatlichtjes maar dan groter. Dus lastig te vinden. Althans bij Halfords. De plaatselijke automateriaalzaak bracht uitkomst.

Verbruik:
Hoogste verbruik tot nu toe gemeten is 1 op 10.6
Laagste verbruik gemeten is 1 op 13.5
Gemiddeld verbruik is 1 op 11.74
Olieverbruik: is te verwaarlozen

1 jaar sturen

  • 35.500 km

Inmiddels rijden we 1 jaar in onze Kia Rio 1.4 LXE A/T4. Het is mij tot op heden geheel niet tegen gevallen. Er zijn natuurlijk altijd op en aanmerkingen te geven.
Positief:
-Het comfort.
-De stille motor bij lage toeren.
-De automaat kan ook vrijwel ongemerkt schakelen.
-Het weggedrag, zoals eerder omschreven, alleen maar verbeterd sinds de bandenwissel.
-Leuk model om te zien.
-Onderhoudskosten vallen ons tot op heden erg mee.
-Laadruimte bij platleggen van de achterbank.
-Bij het uitschakelen van de O/D hoeft de automaat nauwelijks te zwoegen bij lage toeren.

Negatief:
-Prestaties van de 1.4 (97pk) wordt te kort gedaan door de automaat
-De automaat klappert regelmatig of schakeld erg bruusk over.
-Stoelen zijn aan de korte kant en kunnen niet ver genoeg worden verschoven.
-Verbruik valt mij erg tegen.
-Doorzakken van de achterveren bij belading of het rijden met 4 volwassen personen.

Opvallend is dat de automaat zijn best doet om de toeren zo laag mogelijk worden gehouden om gevoelsmatig het verbruik te verminderen. De tegenstelling komt na een ritje door Duisland naar de Messe in Dusseldorp waar we met een gemiddelde snelheid van 150 een verbruik haalde van 1 : 13.5.

Wordt vervolgd....

40.000 km

  • 41.685 km

Inmiddels de 40.000 km gepasseerd.
Onze Koreacruizer naar de garage gebracht voor het broodnodige onderhoud. De olie met filter en het interieurfilter zijn vervangen.
Ook werd de Kia door de wasstraat gehaald.
Eigenlijk zijn er verder geen bijzonderheden te vermelden aangaande de afgelopen periode.
Er werd mij gemeld dat ik eind van het jaar de APK moest laten doen en de distributie-riem laten vervangen. Voorlopig os dat nog niet aan de beurt dus maar veilig verder rijden.

Garage
Sind kort is er weer een Kia dealer in de omgeving
Na lang overwegen ben ik van de Vakgarage naar de Merkgarage overgestapt, dit is mij erg meegevallen, zowel de prijs als de kwaliteit.
De naam van dit bedrijf is ATS te Zeist.

Automaat
Gelukkig wordt het weer warmer en de automaat schakeld weer als vanouds, dus vrijwel ongemerkt

Verbruik
Ook hier valt niks over te melden, want dat is gelijk gebleven aan voorgaande periode.

Schadegarantie
Heden naar het schadebedrijf geweest waar ik destijds de aanrijdingsschade heb laten herstellen. Dit omdat de bumper, zowel voor als achter niet erg fraai aansloten op de rest van de carrosserie.

Snaren en automaatolie

  • 44.530 km

Tijdens de laatste onderhoudsbeurt werd mij gemeld dat bij de APK in december a.s. De distributieriem en de automaatolie te laten vervangen.
Door de komende vakantie heb. Ik besloten om deze vervanging naar voren te halen.
Zo hadden we de afspraak gemaakt.

Snaren.
Omdat de distributieriem moest worden vernieuwd heb ik besloten om de V-snaren ook te vervangen, dit omdat deze toch los moesten.
De V-snaar voor de stuurbekrachtiging piepte af en toe, dus het einde kwam al in zicht.
De kosten voor het vervangen van de riem en de snaren worden bezegeld met een rekening van € 350,-

Automaatolie.
De automaatolie werd gelijk maar vervangen/ververst.
Ook hiervoor gold dat onze Koreacruizer bijna 6 jaar oud is.
Eigenlijk merk je dat de automaat een stuk makkelijker schakelt en sneller reageert.
De kosten voor het verversen is € 55,00

Verbruik
Brandstof: gelijk aan corrigenda berichten
Olie: nihil

Wordt vervolgd

Update

  • 53.234 km

In de afgelopen tijd geen bijzonderheden aan storingen gehad aan onze Koreacruizer. Toch waren er een aantal dingen gebeuren welke ik als onderhoud zie.

APK,
Vandaag glansrijk door de keuring gekomen. Zelfs een steekproef van het RDW werd glansrijk doorstaan. Aan wie zal ik de pluim geven aan de Kia Ria 14 AT of aan de monteur van ATS in Zeist die de keuring deed? Aan u de keus....
Voorlopig maar weer sturen tot december 2014.

Vervangen,
Inmiddels zijn de ruitenwissers voor en achter vervangen.
Voor zitten universele wissers van Bosch.
Achter is vandaag een wisser uit het magazijn van de dealer gekomen.
Artikelnr: 98360-1G000 voor € 16.71

Uitlijnen en balanceren,
Na bijna 36.000 km gedaan, toch maar eens het plaatselijke bandenbedrijf bezocht voor een kritische blik naar mijn banden.
Na wat heen en weer gepraat toch even laten uitlijnen, wat geen overbodige luxe was, en de banden gebalanceerd.
Nu trilt het stuur niet meer en rijd de Rio weer rechtuit.

Proefrit,
Tijdens het bezoek aan ATS in Zeist voor het afspreken van de APK even in de showroom rondgekeken, alwaar de nieuwe Cee´d staat te pronken in stationcar-sportswagon en in de 5 deurs variant.
Even wat gekeken en gesproken met één van de verkopers en een proefrit gemaakt.
Zal u zeggen niet gekocht.
Wat hebben de Koreanen een boel bijgeleerd en wat rijd de Cee´d lekker.
Even doorsparen maar......


Verbruik,
Benzine, gelijk gebleven
Wel de zuinigste rit tot nu toe gemaakt, namelijk 1 op 15,7
Olie, Nihil

Op naar de 60,000 km

Afscheid

  • 57.000 km

Na de APK heb ik wel besloten om nieuwe voorbanden op de Rio te plaatsen, was nog niet nodig. De sneeuw gooide roet in het eten, want met 3.5 mm is het wel bijna gedaan.

Benzine verbruik: bijna 1 op 12
Olie verbruik: nihil

Na lang wikken en wegen hebben we besloten om toch te kiezen voor een grotere auto.
De oplossing was simpel.

Bij een bezoek aan onse plaatselijke dealer, ATS in Zeist, zagen we een mooie Carens 2.0 CVVT EX uit 2005 staan, voorzien van cruise-contol, climatcontrol, donkere achterramen, lederen bekleding, trekhaak en nog veel meer moois.
Met een kilometerstand van 82.400 kan die nog wel even een tijdje mee.

Doordat we de keus hebben laten vallen op een schakelauto i.p.v. een automaat werd de keus erg makkelijk.
Hoop de nieuwe eigenaar veel plezier heeft van onze Rio.

A.s vrijdag vindt de overdracht plaats, kijk er nu al naar uit.

Graag wil ik toch even wat kwijt, namelijk:
Jammer dat de Kia en zeker de oudere modellen zo ondergewardeerd worden. Heb 2 jaar met de Rio gestuurd en vrijwel probleemloos. En toch zijn er weinig bericht of tests te lezen.

Van de Carens zal ik ook weer een review bijhouden, zie bijgevoegde link

http://www.autoweek.nl/myautoweek/myreviewauto.php?id=35470&cache=no

Update: 11 januari 2013
Vandaag heb ik de Rio ingeleverd bij de dealer in Huis ter Heide.
Op naar vele veilige Kilometers in de oude/nieuwe Carens.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.