Kia Rio 1.0 T-GDI 100pk ComfortPlusLine (2018)

autoreview

Kia Rio
Kia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia RioKia Rio

Signalement

UitvoeringRio 1.0 T-GDI 100pk ComfortPlusLine
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst12.500 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 1.200 km

Na bijna 7 jaar probleemloos in een Citroën C1 te hebben rondgereden werd het tijd voor wat anders. Ik wilde wat meer binnenruimte, grotere bagageruimte, wat steviger op de weg en wat stiller. In mijn C1 reed ik op de snelweg altijd met oordoppen in. Ik wilde een auto die betrouwbaar is.Natuurlijk een beetje zuinig in verbruik als het kan. En iets groter, dus een b segmenter moest het worden. Gekeken bij verschillende merken, Peugeot, VW, Citroën, Hyundai en dus ook Kia. Daar stond een actiemodel met korting. Hagelnieuw. Ik heb even proefgereden in een Rio van een jaartje oud en dat beviel wel. Beetje luidruchtig maar dat verweet ik aan de banden. Ik reed ook voornamelijk op 60km wegen en de snelweg was wel erg ver om proef te rijden. Enfin, ik was enthousiast over het rijden en baden in luxe in vergelijking met de C1. Toen de Kia dealer met een mooi bod voor de C1 kwam was ik "om".

Eind vorige maand de bolide opgehaald en de C1 achtergelaten. Wel wennen de eerste kilometers. De vele functies moest ik nog doorkrijgen zoals cruise control, snelheidsbegrenzer, boordcomputer, navigatie etc. De auto is behoorlijk compleet met oa verwarmde en electrisch verstelbare spiegels, achteruitrijcamera en parkeersensoren, ingebouwde navigatie, radio met DAB+, automatische verlichting etc. Nu vind ik een radio in de auto overbodig, de zenders zijn niet om aan te horen. Jammer dat er geen internet radio op zit.
Over het verbruik ben ik tot nu toe positief. 1:18,2 is niet gek. En dat met koud weer. Ik ben wel een rustige rijder dus dat scheelt ook een hoop. Het motortje is best pittig als de turbo zijn werk doet. En behoorlijk stil. Alleen bij flink gasgeven hoor je de 3 cilinder roffel. Dat is niet storend. Wat wel storend is is het lawaai op de snelweg! De banden hoor je ruizen en als je op een wegmarkering rijdt dan ontgaat je dat niet. KIA heeft beknibbeld op de geluidsisolatie en dat is zeer teleurstellend in mijn beleving. De auto klinkt als een hol vat. Als je per ongeluk de zonnescherm te hard dichtklapt dreunt het door de hele auto.

Voor het overige ben ik positief. De auto is ruim, praktisch, en flink wat luxe aan boord. De materialen binnen zien er netjes uit. Het is helaas keihard plastic en dat hoor je als je er op tikt. Dat doet helaas afbreuk aan de kwaliteitsbeleving. De bagageruimte is enorm in vergelijk met de C1. De driepitter is spaarzaam mits je met beleid je rechtervoet hanteert.
Dit is even een korte indruk over mijn Rio. Wordt vervolgd.

Update

  • 12.500 km

Na 12500 km niet echt positiever geworden over de Rio. Tot zover geen storingen of andere fratsen ondervonden. Wat echter zeer irritant blijft is het overdaad aan lawaai in de auto. De banden, wielen laten je op indringende wijze weten dat ze over de weg rollen. Tot 60 km/u gaat het nog. Daarboven zijn oordoppen aan te bevelen. Daar bovenop is er een geluid bijgekomen. Kennelijk was het nog niet genoeg. Bij lagere snelheden is er een hoog schurend geluid te horen vanuit de motor. Zodra de koppeling is ingetrapt is het geluid weg. Zeer storend. Verder is het niet aan te raden om over wat minder begaanbare wegen te rijden want je rammelt er gewoon uit. En ik maar denken dat alleen franse auto's rammelden. Mijn C1 was stiller!. Bij de eerste beurt zal ik mijn klachten bij de dealer deponeren, misschien is er een oplossing mogelijk maar vrees dat het bij deze Rio normaal is.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.