AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Kia Optima SW 2.0 GDi PHEV Business DynamicLine (2018)

autoreview

Kia Optima SW 2.0 GDi PHEV Business DynamicLine (2018)

Signalement

UitvoeringOptima SW 2.0 GDi PHEV Business DynamicLine
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf160.000 km
KM-stand laatst182.000 km
Lezerswaardering: 67%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kia Optima, een WAT?

  • 182.000 km

Een Kia Optima Sportswagon PHEV uit 2018.
We hadden jaren lang een Ford Mondeo station op diesel wat erg goed beviel. Wat een ruimtewonder was dat zeg. Maar ja, die ging kapot en een diesel uit 2008 is nu eenmaal niks meer waard. En aangezien we de diesel vooral gebruikten om de caravan op sleeptouw te nemen maar er eigenlijk niet genoeg kilometers mee reden moest de volgende maar een benzine auto worden.

Tijdens een uitgebreide speurtocht popte de Optima ineens op mijn scherm. Grote auto, lekker in zijn spullen en 10 jaar jonger dan de Ford.

Onze Optima gekocht bij een occasionhandelaar. Geïmporteerd uit België want dit model werd in 2018 nog niet in NL geleverd. Wel aardig wat levenservaring maar omdat ik bij een KIA garage heb gewerkt en weet dat er bar weinig stuk aan gaat durfde ik het wel aan. Helaas is dit niet de meest luxueuze uitvoering maar er zit nog genoeg op om het plezier in de auto te vergroten.

Mooie ruime auto met o.a. Android Auto/Apple Carplay, elektrische bestuurdersstoel met geheugen (ook m.b.t. spiegels), adaptieve cruise control, LED verlichting rondom met groot licht assistent, lekkere automaat met dubbele koppeling en een bijna 10 kWh batterij zodat we korte ritten volledig elektrisch kunnen rijden en gratis omdat we een overproductie hebben van de zonnepanelen.

Wat is nu de ervaring na ruim een jaar en dik 20.000km?
-Heerlijke auto zowel voor woon-werk als ook op vakantie
- onbekend model dus uniek (zeker hier in het noorden rijden ze niet.
- Er gaat echt niks stuk
- het onderstel is harder en minder comfortabel dan de Mondeo
- 7jaar gratis updates voor de KIA navigatie maar in de praktijk gebruik ik alleen Waze/Google Maps
- In de zomer 50 kilometer elektrisch rijden en in de winter 10 tot 15km minder.
- De caravan (1200kg) trekken is geen probleem (Bretagne)
- corrosie op de lichtmetalen wielen maar inmiddels heb ik een andere set kunnen aanschaffen incl. winterbanden voor €400,-

Wat mis ik?
- misschien toch de nog nog completere uitvoering met o.a. stoelventilatie in de zomer en een elektrische achterklep.
- ruimte onder de kofferbak (daar zit nu het accupakket). Er is nergens plaats voor veiligheidshesjes, sleep- en laadkabel enz..
- dat de motor aanslaat omdat de kachel interieurwarmte wil hebben maar ik dit niet nodig vind vanwege korte ritten die prima vol te houden zijn met stuur- en stoelverwarming. Als je dan uit frustratie de kachel uitzet beslaan de ramen

Nu het half-tarief van de motorrijtuigenbelasting volgend jaar verdwijnt en we vol worden aangeslagen voor het gewicht van het accupakket en de salderingsregeling gaat verdwijnen kan een PHEV voor ons eigenlijk niet uit vergeleken met een HEV die kilo's lichter is. Dit is helaas het beleid van onze overheid.

Al met al geen spijt van de aankoop

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren