Kia Niro EV 64.8kWh Edition (2023) #2

autoreview

Kia Niro
Kia NiroKia NiroKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia NiroKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EVKia Niro EV

Signalement

UitvoeringNiro EV 64.8kWh Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst61.500 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Niro EV, 460 km bereik is een utopie

  • 4.000 km

Omdat wij twee auto's in te ruilen hadden, een Toyota Auris van 13 jaar oud en een Kia Niro Dynamic Plusline HEV met ongeveer 69.000 km op de teller van maart 2019 en we ook graag, met de nodige eigen zonnepanelen en een eigen laadpaal in het vooruitzicht elektrisch wilden gaan rijden, gingen we in augustus langs bij Kia dealer Wensink in Leeuwarden. De nieuwe Niro EV vond ik een mooie auto, de Megane EV een beauty en de nieuwe Prius ook prachtig maar de voorkeur had het om volledig elektrisch te gaan rijden. De laatste optie viel daarmee af.

Omdat we erg tevreden waren over onze bestaande Niro en we minder goede ervaringen hadden met een Clio in het verleden (los van het feit dat Renault momenteel ook erg mooie auto's maakt) besloten we niet verder te kijken en te opteren voor de huidige Niro EV. Belangrijk daarbij vond ik ook dat ik niet zo'n hele lange auto wil hebben en de auto ook niet al te zwaar moet zijn in verband met de te heffen MRB in de toekomst. Ik had mij voorgenomen om met een nieuwe EV minimaal 200 k te gaan rijden dus daarom moest de auto vanaf het begin af aan helemaal naar mijn zin zijn. Bij dit alles ging ik er wel vanuit dat de levertijd lang zou zijn, ongeveer 9 maanden, zodat ik ook nog even door kon sparen voor een Niro EV Executive line in de kleur Mineral Blue.

De verkoper bij Wensink meldde echter dat twee nieuwe Niro EVs net waren afbesteld, één in de uitvoering Edition in de kleur Interstellar Grey, dat hij niet kon melden hoe lang de levertijd kon worden en dat het ook niet duidelijk was wat de prijzen zouden gaan doen dus besloten we deze auto te accepteren en met wat toevoegingen waaronder een afneembare trekhaak en Vredestein vier seizoenenbanden op 6 september op te halen.

Op die woensdag haalden we de auto op. De bijzonder vriendelijke verkoper gaf ons de nodige uitleg, maar helaas stuitten wij kort daarna op een onvoorzien probleem bij het thuis laden. Omdat onze laadpaal toen nog niet geplaatst was, laadden we in eerste instantie met een adapter (die we van Wensink hadden geleend) via het gewone stopcontact. Ver voordat de accu vol was, stopte het laden en kregen we de melding (via de app) "charging completed". Wensink had daar geen verklaring voor maar mijn vrouw kwam er gelukkig via een Engelse chatsite achter, dat het probleem bekend is en te maken heeft met de instelling van de laadcapaciteit in de auto. Die kun je instellen op 60%, 90% of 100%. Op het laatste percentage stond de auto ingesteld en ging het constant mis, bij het wijzigen naar 60% ging het wel goed en konden we de auto zeer langzaam, in ongeveer 20 uur volladen naar maximaal 420 km. Dat was dus nog in september.

Een paar weken later is onze laadpaal alsnog geïnstalleerd en nu laden we met drie fasen de auto in ongeveer 7 uur vol. De radioreclame over de Niro EV heeft het constant over 460 km bereik maar dat hebben we nog nooit gehaald. In september was het nog maximaal 420 km en nu, begin november, na zo'n 4.000 km zitten we op 395 km maximaal. Als we dan vervolgens gaan rijden, wordt dit bereik al na een paar honderd meter verlaagd tot zo'n 375 km. Ik weet dat er een relatie is tussen kou en accusterkte, maar ook in deze weliswaar natte, maar niet ijskoude herfst ligt het daadwerkelijke bereik dus rond de 375 km. Bijna 100 km minder dan de opgave uit de reclame. Een rit van ons huis naar Nijmegen ( 2x 175 km = 350 km) zouden we, volgens de verkoopinfo zonder extra laden moeten kunnen halen, maar dat was niet het geval. De auto gaf aan dat dit niet ging lukken. zodoende toch maar bijgeladen in Nijmegen...
Bij Wensink kreeg ik tot op heden geen gehoor op mijn klacht, maar ik vind het behoorlijk misleidend.

De auto rijdt verder uitstekend, ligt goed op de weg en is comfortabel maar over het elektrische bereik zijn we dus niet te spreken en dat was wel een reden om voor de Niro EV te kiezen. Met dit bereik had ik ook voor een Peugeot 208 EV kunnen kiezen.

Nu na twee maanden zijn we dus redelijk tevreden over de Niro EV. Vooral als je thuis kan laden is elektrisch rijden interessant maar het bereik valt tegen.
Het aparte is dat de reviews op Autoweek tot nu toe euforisch over de Niro EV zijn maar die mening deel ik dus niet. Ik zal het verbruik en bereik goed gaan bijhouden.

Eén jaar Niro EV

  • 28.024 km

De Niro is nu precies een jaar oud en we hebben dus 28.000 km in het eerste jaar gereden. Ik schreef al eerder dat een EV heerlijk rijdt, vooral het direct beschikbare koppel is fijn waardoor je makkelijk en vlot kunt rijden. En daarbij laden met je eigen zonnestroom, maakt het rijgenot nog groter. Negatieve punten zijn er echter ook. De actieradius vind ik tegenvallen. Nu rijden we wel permanent op Vredestein Quatrac banden maar zelfs onder ideale omstandigheden met het huidige warme weer, laden we nauwelijks meer dan zo'n 410 km. En in de afgelopen, niet heel koude winter, daalde het bereik zo naar maximaal 330 km. De verkoper bij Wensink deed het later af met "460 km is (theoretisch) WLTP-bereik" maar dat vind ik toch tegenvallen.

Waar ik ook niet over te spreken ben is de kachelbediening. Toegegeven, ik heb de auto zo gekocht zonder eerst een proefrit te maken omdat we eerder een hybride Niro hadden en daarin werkte alles goed. Maar in deze auto is dat dus aanmerkelijk slechter geworden. Wil je de kachel bedienen dan moet je meerdere aanraakschermen passeren en al rijdende, terwijl je je ogen op de weg zou moeten houden, is dat niet te doen. Ik begrijp niet dat niet veel meer Niro-rijders daar problemen meehebben. Ook de KIA-app mag na een jaar opeens volledig opnieuw geïnstalleerd worden. Dat wordt dus weer een ritje langs de garage.

Resumerend kan ik dus zeggen dat de auto goed rijdt, dat de actieradius tegenvalt, dat de kachelbediening dramatisch is en dat het verbruik doorgaans tussen de 17 en 19 kwh schommelt. De Renault Scenic is ongeveer even groot, maar iets zwaarder door een groter accupakket. Dat vind ik ook een erg mooie auto, dus ik weet nog niet of ik die 200 K ga halen.

Twee jaar Niro EV

  • 61.500 km

Onze Niro EV is nu twee jaar oud en heeft gisteren weer een beurtje gehad bij Wensink in Leeuwarden. Daarbij zijn ook alle vier de banden voor de eerste keer verwisseld. Ik heb de Vredestein Quatrac vierseizoenenbanden, die het overigens zeer goed gedaan hebben, laten verwisselen voor Hankook ION Flexclimate SUV banden. Ik hoop dat ze het net zo goed gaan doen als dat de Vredestein banden het gedaan hebben.

De Niro is verder een volstrekt probleemloze auto waar we eigenlijk nog geen enkel probleem mee gehad hebben. Hij rijdt prima en het bereik is in de afgelopen twee jaar eigenlijk alleen maar beter geworden. In eerste instantie laadden we thuis met moeite een kleine 400 km in de accu maar de afgelopen zomer hebben we regelmatig rond de 430 km geladen.
Daarbij laden we de auto altijd 100% op. Dat doen we met behulp van de slim laden app van de ANWB. 's-Avonds zetten we de auto dan aan de lader en de volgende ochtend om 07.00 uur is hij weer vol. Superchargen bij Fastned, ook weer met een ANWB account, doen we zo min mogelijk maar op lange ritten ontkom je daar soms niet aan. Een grotere actieradius zodat ik vanuit Leeuwarden zonder problemen op en neer naar Rotterdam of Nijmegen kan rijden lijkt mij daarom wel ideaal. Het verbruik schommelt doorgaans tussen de 14 en 18 kwh per 100 km bij een rustige EV-rijstijl met een snelheid van zo'n 105 km per uur.

Iets wat we steeds vaker gebruiken is de spraakassistent. Via een knopje rechts op het stuur activeer je die en vervolgens zeg je bijvoorbeeld "navigeer naar Ikea in Utrecht". Na die opdracht bevestigd te hebben geeft de navigatie op het dashboard die route dan feilloos aan.

Enig minpuntje lijkt af en toe de verwarming te zijn die soms wat traag reageert en waarvoor geen fysieke knoppen aanwezig zijn maar ik geloof dat KIA daar met nieuwere modellen al van aan het terugkomen is.

Al met al zijn we toch wel heel erg tevreden met deze probleemloze, fijn rijdende, EV.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.