Kia Niro EV 64.8kWh DynamicLine (2022) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Niro EV 64.8kWh DynamicLine |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 18.700 km |
Gave auto
- 1.250 km
Onze nieuwe Kia Niro Ev werd eind oktober 2022 geleverd door de dealer Janssen Kerres Roermond. Na een uitvoerige uitleg van Xavier Dirks, de eerste rit gemaakt. Het blijft een bijzondere ervaring om met überhaupt een elektrische auto te rijden in plaats van een benzine auto.
In het begin was het qua gebruik van enkele veiligheidssystemen wel even uitzoeken en vooral opletten. Op een plaats langs de weg - waar normaliter geen auto's staan - stond een auto geparkeerd en onze Niro EV ging flink in de ankers. De adaptieve cruis controle was in begin wennen bij een rotonde. Inmiddels alle systemen onder controle en gaat alles super. Ik gebruik hoofdzakelijk de I pedal. Mijn vrouw gebruikt de systemen niet omdat ze dat vooralsnog onhandig vindt. Het rijcomfort is super relax. Wij gebruiken momenteel winterbanden en zijn tevreden over het comfort. Het opladen aan de eigen Wall-Box was super eenvoudig. Met nu 1250 km op de teller heb ik aan oplaadkosten € 30,21 verbruikt. Dit afgezet tegen de benzinekosten van de Nissan Qashqai van € 145,00 over dezelfde kilometers is dat goed voor onze portemonnee. Al met al blij met deze aankoop.
Kia Niro EV vervolg
- 5.100 km
Inmiddels iets meer dan 5100 km gereden met de Kia Niro EV.
Ik vind nog steeds zo nu en dan wel nieuwigheidjes.
Een tip van een andere Kia eigenaar om de ervaringen van nieuwe eigenaren van de auto na een paar maanden eens bij elkaar te zoeken en deze op internet te delen is een goede suggestie.
Zoals ik al eerder aangaf is het rijden in de Kia Niro EV fantastisch! Ik gebruik in hoofdzaak de ECO stand, en wat een fijne 'automaat' . Opladen doe ik in mijn parkeergarage met een eigen laadpunt. Af en toe is dat lachen. Ik heb een dynamisch contract bij de ANWB en ik vind het leuk om de “goedkoopste periodes uit te zoeken. Laatst kreeg ik in een laadsessie 48 eurocent per geladen kWh terug. Gemiddelde kosten op 22 eurocent.
De range in januari en februari bedroeg 420 km. De range na het laden afgelopen week was 522 km. Mijn verbruik zat tussen de 12,6 en 13,4 kWh per 100 km. Ik moet er wel bij vertellen dat dit in hoofdzaak kilometers waren buiten de bebouwde kom. Ik gebruik veel de 1-pedal in combinatie met de andere rijhulpsystemen. Ook de stuurcorrecties die zeer minimaal zijn, zijn voor mij ok en geven mij een veilig gevoel.
Ik heb geen elektrische stoelverstellingen en verwarmd stuurwiel, maar dat stoort me niet. Inmiddels zelf de update via mijn laptop geregeld en geplaatst. Enkele kleinere aanpassingen zoals extra geluiden. Maar vanaf nu worden de nieuwe updates automatisch geregeld.
Samen met de app voor mijn Wall-box en de Kia Connect App heb ik alle informatie die ik nodig heb. Toch handig om even te checken hoe de toestand van de auto is en of ik hem wel of niet heb afgesloten.
Mijn navigatie werkt goed, zo nu en dan gebruik ik Android auto om navigatie van Google te gebruiken. Het signaleren van de juiste rijsnelheid is niet altijd even correct. Af en toe is de snelheid op het rijsysteem anders dan de werkelijkheid, echter na enkele correcties komt alles snel weer goed. Een zeer goed rijdende auto waar ik meer dan tevreden over ben.
Na anderhalf jaar
- 10.660 km
De Kia Niro ev bevalt nog steeds zeer goed. Inmiddels net iets meer dan 10500 km gereden. Afgelopen maanden gemiddeld tussen de 385 en 410 km kunnen rijden. In totaal aan laadkosten - eigen laadpaal - en een enkele keer openbare laadpaal - voor slechts € 441,38 aan laadkosten. Dat is qua stroomkosten €0,041 ct per kilometer. Probleemloze auto. Zeer tevreden.
Zuinig
- 18.700 km
Inmiddels 18700 km op de teller. Tot nu toe een probleemloze auto.
Eerste servicebeurt gehad. Bij de verkoop van de auto was de 1e servicebeurt € 85,00. Inmiddels net meer dan € 400,00. Wel een veraschil, maar al met al valt het mee.
Auto is probleemloos. Afgelopen week tijdens vakantie een verbruik van 11,6.
De auto is inmiddels 2 jaar en OTA moet betaald worden. Echter het is relatief eenvoudig om via de computer zelf de benodigde software kostenloos te downloaden en te installeren in de auto.
Beetje tegenvallend:
Enkele weken geleden bij de Hedin dealer geweest en daar een proefrit gemaakt met een EV3. Rijdt overigens super. Echter er werd mij slechts 28.000 geboden voor mijn auto. Dat vond ik tegenvallend en daarom blijf ik mooi in mijn Kia Niro EV rijden.
Tot nu toe geen technische problemen ondervonden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.