Kia Niro (2023) #3
autoreview
Signalement
Bouwjaar | 2023 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 10.000 km |
Fijne opvolger
- 3.000 km
Sinds enige tijd in het bezit van de Niro Launch Edition. Om niet steeds te hoeven updaten vond ik het tijd om nu mijn ervaringen te delen.
Bij de introductie had ik de nodige scepsis of ik mijn Niro DynamicLine wel zou willen inruilen voor het model 2023. Een perfecte auto waar ik ruim 4 jaar zonder problemen in heb gereden.
Omdat ik in het verleden meerdere SUV’s heb gehad heb ik, alvorens een prolongatie bij Kia aan te gaan, nog even om mij heen gekeken naar auto’s met een hogere zit. Uitgangspunt was weer een automaat en ook een laag brandstofverbruik. De Sportage was inmiddels al afgevallen. Weliswaar hybride, maar een beetje aangekleed toch al gauw te prijzig. Opel Grandland vond ik zeker mooi, maar alle reviews lezende over het matige kwaliteitsniveau en fors brandstof verbruik maakte mij niet vrolijk. Dan de Peugeot 2008, mooi van uiterlijk, zeer apart, maar de 3-cilindermotor van nog geen 1.2 liter met turbo (dezelfde motor als de Opel trouwens) en het kleine stuur kon mij ook niet op andere gedachten brengen. Het zou toch al niet gemakkelijk zijn geweest als je bij Kia 7 jaar garantie gewend bent om over te stappen naar een merk met heel veel kortere garantieduur.
Nadat de dealer een proefrit aanbood met de Niro Launch Edition HEV was ik eigenlijk al om. Een hemelsbreed verschil met de vorige Niro. Opvallend genoeg ook een iets hogere zit dan het vorige model, strakkere wegligging (18 inch t.o.v. 16 inch wielen), stiller door betere geluidsisolatie en dikkere ramen. Misschien optisch, maar ook de binnenruimte vind ik toegenomen. De modernere uitstraling geeft mij het gevoel dat het een totaal andere Niro is geworden.
Vanwege nauwelijks beschikbare oplaadmogelijkheden was voor mij de keuze voor opnieuw een HEV ook niet zo moeilijk. Een PHEV dan? Relatief te duur; aflopende fiscale voordelen, nog maar afwachten wat de extra actieradius is en natuurlijk de beperkte oplaadmogelijkheden voor mij. Over de levertijden van een PHEV (en EV) maar niet te praten.
Het was aanvankelijk niet mijn bedoeling voor een Launch te gaan; de DynamicLine of PlusLine, die allebei inmiddels een ruimere uitrusting hebben dan de vorige versies, was voor mij voldoende geweest. Aangezien een aantal dealers al een partij Launch modellen op voorhand in bestelling had staan, kon je er eigenlijk niet meer omheen. De extra korting bovenop de inruilprijs maakte het verschil nog verder goed. Over de levertijd had ik nog wel zo mijn bedenkingen. Uiteindelijk viel het met minder dan 3 maanden reuze mee. Dat is nu wel anders; de gemiddelde levertijd staat momenteel op 10 tot 12 maanden. Je ziet de nieuwe modellen nog amper, dus voel mij wel een geluksvogel.
De Launch uitvoering (inmiddels weer Executive) was voor mij de kers op de taart. Het verschil met de (vorige) DynamicLine uitvoering is behoorlijk. Naast de nu al standaard veiligheid voorzieningen op de Dynamic en Plus Line heeft de Launch er nog een paar extra, zoals de Intelligente parkeerassistentie achter en ook de op afstand bedienbare slimme parkeerassistentie waarvan ik het nut in de komende tijd nog maar eens moet zien. Het is wel leuk om de auto van afstand te kunnen verplaatsen.
Voordat je alle opties goed ingesteld hebt en verfijnd, gaat er wel enige tijd overheen.
De Head-Up Display geeft veel informatie, waardoor je niet wordt afgeleid om naar het dashboard te turen. Als je alle vinkjes in het Voertuig menu aanzet, krijg je op behoorlijk veel momenten een waarschuwing, de Blind-Spot is er een van. Maar ook als je iets vergeten bent op de achterbank of je ruit of het schuifdak nog open staat. Natuurlijk kan je dat best uitschakelen, maar persoonlijk vind ik het wel prettig.
Wat kan ik kwijt na dik 3000 kilometer.
Rijeigenschappen
Qua motor is er geen verschil te ontdekken met de vorige versie. Overschakelen tussen benzine en elektrisch gaat soepel. Slechts aan het EV lampje kan je zien dat je elektrisch rijdt. In de Sport stand gaat het optrekken iets minder snel dan de vorige versie. Kia heeft daarop ingegrepen. Een gemis is dat niet, soms ging het wel erg pijlsnel.
Zoals gezegd maakt het toch wel uit of er 16 of 18 inch wielen zijn gemonteerd. Het sturen is directer. Wellicht draagt het bij dat ik meteen voor 4-seizoenen banden heb gekozen. Wel belangrijk is een juiste bandenspanning aan te houden, koud gemeten houd ik 2.8 bar aan.
Het regeneratieve remmen, via de flippers in gradaties in te stellen, is soms handig, maar niet in alle omstandigheden te gebruiken. Het blijft een vreemd gevoel dat zodra je het gaspedaal loslaat, de auto afremt. In heuvelachtig terrein daarentegen komt het goed uit. Na net een rit achter de rug in Duitsland en België in berggebied, kom je er echter wel achter dat het gebruik beperkt is als de accu 100% volgeladen is. Het stopt dan gewoon en ben je weer aangewezen op het rempedaal.
Auto Hold is geweldig, maar bij het parkeren schakel ik het toch maar uit omdat het niet fijn doseren is.
Interieur
De stoelen zitten perfect, ook de lendensteun is welkom. Dat er vrijwel geen stof meer op zit, maar kunstleer is in het gevoel iets koeler. Maar dan helpt de stoel verwarming bij koud weer goed. Leuk dat de bestuurdersstoel bij het in- en uitstappen automatisch naar je toe- of afschuift.
Een verbetering is nu dat ook een toerenteller beschikbaar is; niet alleen in de sportstand, maar ook in te stellen in de normale stand.
Ook een vooruitgang is dat de snelheidsmeter de juiste GPS-snelheid aangeeft en niet, zoals bij veel auto’s, ca. 10% overdrijft. Maar wel gek dat deze nog steeds een maximum van 240 kilometer aangeeft, terwijl je echt niet sneller kan dan 165 kilometer.
Een klein nadeel is dat het dashboard bij fel zonlicht weerspiegelt in de voorruit, vooral het rastergedeelte van de bovenste speaker.
De Harman/Kardon geluidinstallatie overtreft elke verwachting. Subliem gewoon. Over DAB ben ik minder te spreken, dat wil helaas nog wel eens wegvallen op sommige plaatsen, maar dat zal wel een algemene kwaal zijn. Scannen naar andere stations en vervolgens opslaan kan alleen als de favorieten niet allemaal gevuld zijn. Buiten de regio heb je dan niets en moet je zoeken via het menu en er verder van afblijven. Via Android auto blijft dan toch weer meer mogelijk.
Met de mogelijkheid om de USB-aansluiting in de rugleuning van de voorstoelen te gebruiken, moet je even rekening houden dat dit een USB-C aansluiting is; dus altijd een kabeltje hebben van USB-C naar C of een verloopstekkertje meenemen.
De aflegmogelijkheden zijn niet riant. De portiervakken zijn, net als de vorige versie, te smal. Het middenvak is ruim, maar erg schuif- en krasgevoelig. Ik heb daar al een anti-schuif matje in gelegd, evenzo als in het dashboardkastje, waarin overigens een USB-aansluiting is voorzien om de voorruit camera als dashcam te gebruiken, maar is afgesloten door een afdekplaatje. Een You-tube filmpje laat zien dat er wel degelijk een mogelijkheid is zoiets te integreren in plaats van een afzonderlijke dashcam. Alleen dus voor Zuid-Korea; niet voor Europa. Jammer!
De navigatie is duidelijk en vooral het 10,25 inch scherm mooi overzichtelijk. Inspreken via de spraakbesturing gaat moeiteloos. Alleen als je ‘annuleren route’ probeert in te spreken gebeurt er niets, dan maar handmatig doen dus. Waar ik in de vorige auto veelvuldig gebruik maakte van Android auto heb ik dit nu nog nauwelijks gebruikt.
Wel mooi is dat in de navigatie nu ook een optie is om flitspalen bijtijds te kunnen zien. Gaat helaas wel met het nodige gepiep gepaard maar is inmiddels toch al nuttig gebleken, zelfs buiten Nederland.
Over de afdekhoes in de bagageruimte had ik ook zo mijn twijfels, maar vind het nu een uitkomst. In een handomdraai opgeruimd als je echt grotere spullen moet vervoeren. Praktisch is verder dat de laadvloer een etage lager kan worden gezet als er meer ruimte nodig is. Door de forse audio sub-woofer in de bagageruimte verlies je een deel van de onderste ruimte. Een reservewiel past daar niet meer tussen. Maar daar was met de plakset toch al niet meer in voorzien. Desondanks blijft er nog genoeg ruimte over voor allerlei andere zaken, waaronder de afneembare trekhaak.
Waar je nog steeds de documentatiemap moet laten is mij een raadsel. Net zoals in de vorige versie staat deze weer links naast de bestuurderstoel.
Exterieur
De elektrische achterklep is handig en kan ingesteld worden naar snel of langzaam openen. Alleen als de auto behoorlijk schuin zijdelings geparkeerd staat werkt de demping niet en gaat de klep dan met een klap dicht. Ik houd het er maar op dat Kia dat tijdens het testen niet in de gaten heeft gehad
Ik vraag mij wel af waarom Kia besloten heeft de achter knipperlichten zo laag te plaatsen, net zoals bij de vorige Sportage serie. Als je vlak achter de auto zou staan vallen ze denk ik niet op.
De Led verlichting is voor mij nieuw; de uitstraling is stukken helderder. Voor vervanging van lampen ben je dan wel weer aangewezen op de dealer of Kia service.
Handig is nu dat bij het achteruitparkeren de spiegels zo ingesteld kunnen worden dat zij naar beneden kantelen. Zo voorkom je toch stoeprand schade aan de velgen.
In het begin had ik moeite met de vele piano lak, maar ik heb het gevoel dat het toch robuuster is dan ik dacht. Na een paar keer wassen blijft het mooi. Op termijn dus verder te bezien.
De C-stijl is een uniek geval, maar hoe houd je het ‘tochtgat’ schoon? Het lijkt mij niet verstandig daar een hogedrukspuit in te richten.
Brandstofverbruik
Over het brandstofverbruik kan ik nog niet veel zeggen. Met een bijna volle tank had ik laatst een actieradius van 832 km. Het gemiddelde ligt nu op 5,0 l./100. Of ik ooit hetzelfde als mijn vorige Niro zal halen in een extreem geval van 4,1 l./100 ga ik zeker proberen.
Kortom, een zeer tevreden Niro rijder.
Nog meer tevreden
- 10.000 km
Inmiddels aanbeland bij de 10.000 km wordt het tijd een update te geven. Het verbruik is onveranderd op 4,9 ltr./100 komen te staan. Uiteindelijk wel meer dan mijn vorige Niro, maar door de extra elektrische opties ook wel te begrijpen. Voor een auto van dit kaliber vind ik het heel netjes.
De positieve punten zijn onveranderd gebleven; het is een heerlijke reisauto. Het comfort wordt mede bepaald door een laag geluidsniveau in het interieur, ondanks dat er 4-seizoenen banden zijn gemonteerd. Over de Michelin Cross Climate banden ben ik zeer tevreden. Het navigatie systeem werkt perfect. Gebruikte ik vroeger Android Auto, nu gebruik ik alleen nog maar de Kia navigatie. Vrijwel ieder adres of locatie kon ik op spraak niveau inspreken. Ja of nee is voldoende. Er waren nauwelijks mismatches. Het annuleren van de route is inmiddels ook bekend, gewoon Route Annuleren roepen. Kia heeft het goed voor elkaar om zelf de updates van het systeem te kunnen downloaden en installeren via een USB stick. In ca. 20 minuten is het weer bijgewerkt. Sommigen zeggen dat het ook mogelijk is als het contact uit staat, maar ik rijd liever even een rondje. Kan je de vorderingen volgen.
Het geluidsniveau van de Harman Kardon installatie is ronduit fantastisch. Ik heb al menig concert goed kunnen beluisteren.
De vele pianolak houdt het zonder meer goed. Nauwelijks krassen te zien.
Natuurlijk zijn er ook kritische dingen. Het middelste gedeelte van het dashboard reflecteert vooral bij zonnig weer enorm in de voorruit.
Het dashboard is zodanig afgerond dat ik al enkele keren mijn hoofd heb gestoten tegen de punten als je de matten wilt schoonmaken.
Over de HDA snelheidinstelling bij de cruisecontrol ben ik niet echt tevreden. Het werkt goed zolang er maar geen borden op de parallele rijbaan wordt tegengekomen. Soms zakt de snelheid zodanig terug dat achterliggers op hun rem moeten staan. Gevaarlijke situatie en daarom zet ik de snelheid maar vast op 99 of 101 km. Dan heb je er geen last van.
De automatisch te openen achterklep heeft de merkwaardige neiging met een hardere klap te sluiten als de auto in de lengterichting scheef geparkeerd staat; ik vermoed dat de demper waarin de aansturing zit het gewicht van de klep niet helemaal aan kan in zo'n situatie. Het gebeurt gelukkig niet vaak.
Vervelend euvel doet zich voor bij de trekhaak. In eerste instantie werden alle opties, inclusief de cruise control, uitgeschakeld als de stekker in het stopcontact werd gestoken. De dealer heeft een update uitgevoerd, waarna gelukkig dan wel weer de cruise control werkte. Er is al veel over te doen geweest bij de dealers, maar Kia houdt vol dat het blijkbaar niet anders kan. Wel vreemd dat dit euvel bij andere types, waaronder de Sportage, kennelijk niet voorkomt. Het blijft de gemoederen bezig houden. Voorlopig moet ik er maar mee leven.
Al met al blijf ik een tevreden Niro rijder en als weer iets te melden valt kom ik terug.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Niro
Had je deze auto's al gezien?

Kia Niro EV ExecutiveLine 64.8 kWh | Navigatie | Parkeercamera | Stoelverwarming/verkoeling | Keyless Go |
- 2024
- 22.667 km

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid Style Edition | Navigatie | Parkeercamera | Climate Control | Keyless Go | Cruise Control Adaptief |
- 2022
- 51.817 km

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine Edition | Navigatie | Parkeercamera | Stoelverwarming/verkoeling | Keyless Go | 18" Velgen |
- 2022
- 22.254 km