Kia Niro 1.6 GDi PHEV ExecutiveLine (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Niro 1.6 GDi PHEV ExecutiveLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 13.500 km |
De eerste 4,500 km
- 4.500 km
Begin Augustus de Niro in gebruik genomen. We hadden meer ruimte nodig (rolstoel +) en we hadden flink wat Kwh over van de zonnepanelen. Vandaar gekozen voor de Plug in Hybride, bovendien was deze (in meest complete uitvoering) per direct leverbaar, waarbij het anders maanden wachten was. Eigenlijk geen kilometer aan hoeven te wennen, maar dat komet misschien ook dat de knoppen partij en bediening van het scherm grotendeels overeen komen met de Stonic die we eerst hadden. Dit is een automaat met 6 versnellingen waarbij de Stonic er 7 had die ook automatisch schakelde, maar dat noemde ze bij Kia geen automaat. De Stonic reed met lage snelheden rustiger (op benzine) schakelde simpelweg eerder op. Last heb je er niet van, de meeste kilometers rijden we electrisch, maar het valt op als je deze 2 versies na elkaar gebruikt. Iritant zijn een aantal van de verplichte waarschuwingen die je keer op keer uit moet zetten en deze is zo eigenwijs dat zodra je de cruiscontrol inschakeld, de keep your lane en het getrek aan het stuur meteen weer begint. (opnieuw knop indrukken en het is weer weg) Leve de EU regelgeving, echt bizar. Comfortabel is de auto zeker en het verbruik zoals er nu staat in de verbruiks meter klopt wel. Nu het kouder is gaat het electrisch verbruik uiteraard omhoog al is het maar omdat de auto dan ook electrisch verwarmt wordt.
Ga geen verbruiksgegevens meer bijhouden want dat is in deze tool eigenlijk niet te doen. Je stopt niet als de accu leeg is en dan zou je ieder strookje op benzine apart moeten ingeven. Handiger zou het zijn als de tool automatisch uitrekent hoeveel km er overblijft als je begin en eindstand electrisch zou kunnen opgeven, maar ook dan met een range van tussen de 55 en 65 kilometer max blijf je aan de gang.
We laden alleen thuis tot nu toe en verbuiken op die manier het overschot aan zonne-energie. Langzaam laden als de zon schijnt en snel(ler) laden als de zon niet schijnt. Voor dat overschot zou je (nu) 8ct per Kwh krijgen dus voor 0,80 Euro rijden we tussen de 55 en 65 kilometer. Maar ook op benzine is hij gewoon erg zuinig, weegt tenslotte best wat en als je rond de 1 op 22 uitkomt mag je niet mopperen. Grappig om te zien dat de toerenteller ook op benzine reglematig naar nul zakt en de batterij het alsnog overneemt.
Hele lange stukken hebben we nog niet gereden, maar het zijn comfortable stoelen en al is het maar 55 km electrisch + 800 km op benzine, je komt een hele eind voordat hij weer aan een infuus moet.
Na 10 maanden
- 13.500 km
Rijden met de auto is fijn en comfortabel. Nog steeds rond de 60km electrisch en benzine moet ruim 1 op 22 zijn alleen zijn daar geen statistieken van bij te houden als je tussen laadbeurten in iedere keer 10 tot 100 km op benzine blijft rijden dat zou een dagtaak worden en dat is het mij niet waard.
Auto fijn JA zou ik hem weer kopen NEE (geen enkele KIA of Hyundai) waarom niet? De "rijhulpsystemen" goed van de EU moet die iedere keer aanstaan, maar het gros kan met 1 druk op de knop weer uit, maar dan wel iedere rit. Wat is dan het probleem, als je hem niet uit zet probeert de auto je steeds richting fietsers die je wil passeren te duwen of in de richting van de tegenligger die je tegemoet komt. De links en rechts bijgetekende fietsstroken doen je de das om en die strepen daar stikt het hier van. Ook kun je de waarschuwing neem een pauze wel uitzetten, maar dat is kansloos daar trekt het systeem zich niets van aan. En je snapt het al links en rechts over die getekende strepen manouvreren om fietsers en tegenliggers te ontwijken is slingeren, en slingeren is vermoeidheid en dus pauze. Al met al veel te grofstoffelijk en rete vervelend. Lossen ze dit in de tussentijd op dan doen ze weer mee, maar anders niet.
Begin Augustus voor de 1e beurt 15.000km, beetje vreemd dat het geen verschikl maakt of je nu een Plug in Hybride hebt en 40 tot 50% electrisch rijdt of niet, 15.000 blijft 15.000 en dat is redelijk onzinnig wat betreft het olieverversen en tegenstrijdig met de milieu effecten die op deze manier niet bepaald positief beinvloed worden. Je gaat mij niet wijsmaken dat ze bij KIA niet precies weten hoeveel kilometer je op benzine hebt gereden daar zorgt de ap wel voor.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Niro
Had je deze auto's al gezien?

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid ComfortLine
- 2023
- 20.105 km

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine ✅ ACC ✅ Carplay ✅ Camera
- 2022
- 79.449 km

Kia Niro 1.6 GDi PHEV Launch Edition | Automaat | Stoel- en Stuurverwarming | Stoelverkoeling | Head-up Display | Dodehoekassistent | Elektrische stoelen met geheugenfunctie | Automatische kofferklep | Stoelverwarming Achter | Lederen bekleding | Navigatie | Camera | Adapt. Cruise Control | Lane Assist | Keyless | Carplay | Lane Assist | PDC V+A | LMV 18 inch
- 2022
- 57.622 km