Kia Niro 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine (2023) #3

autoreview

Kia Niro 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine (2023)

Signalement

UitvoeringNiro 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst525 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kia Niro PHEV de eerste 500Km.

  • 525 km

Vorig jaar nadat ik onze Prius 3 van 2012 naar de beurt had gebracht, vroeg ik aan de verkoper van de toyota garage wat de prius nog zou opleveren qua inruilwaarde op bijvoorbeeld een Yaris Cross hybrid. Deze inruilwaarde viel hoger uit dan verwacht en ja dan gaat het kriebelen. Daarintegen vond ik de Yaris cross stevig aan de prijs dus ben ik verder gaan kijken wat er in deze
prijsklasse te vinden was. Niet veel later ben ik binnengestapt bij de Kia dealer en daar was het gelijk raak.

Na een proefrit in een Niro was mijn vriendin ook gelijk om. In eerste instantie zou het een hybrid worden maar na een aantal afwegingen toch voor de PHEV gegaan. Met als redenen: meer vermogen (182pk) en daardoor (nog) comfortabelere aandrijflijn, de mogelijkheid om te kunnen laden op werk en (nog) zuiniger dan de hybrid. Op moment van bestellen (begin maart 2023) was het aanbod praktische elektrische auto’s met een redelijk trekgewicht (+1200kg) nog niet beschikbaar in deze prijsrange. De model 3 was nog niet verlaagd in prijs en de niro ev eveneens een paar duizend euro duurder met dezelfde uitrusting zonder bruikbaar trekgewicht.

Na vervolgens een astronomische 15 maanden te moeten wachten op de levering, en meerdere prijsverlagingen van diverse elektrische auto’s te vernemen (beetje mosterd na de maaltijd) kreeg ik dan eindelijk het bericht dat de Niro klaar stond voor levering.
Het wachten werd dubbel en dwars beloond, wat een mooie kleur en wat een wagen. Alle irritaties vanwege de lange levertijd zijn gelijk verdwenen. De wagen was netjes volgetankt, helaas niet volgeladen. Dat was jammer want we zouden diezelfde dag gelijk een weekendje weg gaan richting Giethoorn enkele reis á 200km. Desondanks 3,8l op 100km dat is beter dan ik had verwacht met een vrijwel lege accu. Ter vergelijking met de prius 3 reed ik circa 5,2l op 100km met een gelijke rijstijl.
Wat betreft rijcomfort een heerlijke reiswagen, vering is confortabel in combinatie met de 16inch velgen heerst er een rust en comfort beleving van een klasse hoger. Daarnaast door de dikkere zij en voorruiten is het goed stil aan boord.
Bij de dynamic plus line zit de “standaard” audio maar deze is meer dan toereikend om muziek te luisteren.
De diverse hulpsystemen zijn wel even wennen maar het leert snel zeker in combinatie met het fantastische head-up display waar alle systemen vermeld zijn eveneens de navigatie informatie. De adaptieve cruisecontrol is wel wat voorzichtig dus als er plotseling een auto tussen mij en de voorligger induikt wil hij nogal hard remmen. Je merkt dat de active lane assist zijn werk prima doet en dat het op de snelweg meer een formaliteit is dat je je stuur vasthoud dan noodzaak. Het fijnste is dan ook een ontspannen houding aan het stuur anders blijft het een trek en duw gevecht. Alleen met filerijden kan het soms hinderlijk zijn aangezien ik dan wat meer naar de zijkant rij om eventuele motorrijders de ruimte te geven.

Ergens ben ik toch ook wel blij met een PHEV aangezien er altijd nog fossiele energie aanwezig is, zo waren de laadpalen op het vakantiepark buitengebruik. Vervolgens in Giethoorn zelf werkte de laadpaal wel althans volgens de instructies en de auto wel echter is er geen druppeltje prik de accu ingegaan. Pas de derde laadpaal wilde daadwerkelijk gaan laden.

Als de accu eenmaal is gevuld dan merk je wel hoe fijn het is om elektrisch te rijden.
Wat Kia goed onder de knie heeft is om voertuigen echt zuinig te maken zowel op stroom als op benzine. Hoever er precies gereden kan worden op elektriciteit durf ik nog niet te zeggen dit hoop ik bij de volgende aanvulling van dit review te kunnen zeggen. Dit geld ook voor de beoordeling op het gebied van comfort, prestaties, betrouwbaarheid en gebruikskosten.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.