Kia Niro 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine (2023) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Niro 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 22.000 km |
Kia Niro PHEV als caravantrekker
- 22.000 km
Na bijna 4.5 jaar een gebruikte Kia Niro (2018) te hebben gereden voor het eerst een nieuwe auto gekocht. Dit keer moest het een PHEV worden mede omdat ik dan woon/werkverkeer (68km) zo veel mogelijk elektrisch kan rijden en omdat ik voldoende zonnepanelen op dak heb liggen Is de elektriciteit (nu nog) gratis.
Ook moest de Niro2 PHEV geschikt zijn onze caravan van 1300 kg kunnen trekken.
Ik heb enige tijd rond gekeken welk alternatieven er nog meer waren tov de niro 2 PHEV.
De Ford Kuga PHEV en Kia Sportage PHEV (de derde keuze de Volvo XC40 is buiten budget) waren een beter alternatief maar wel aanzienlijk duurder en heb ik toch gekozen voor de Niro 2 PHEV mede omdat ik de rest van het jaar zuiniger is in gebruik (brandstof en wegenbelasting)
De Niro 2 heeft dezelfde 1.6 motor van 105PK als de Niro 1 maar heeft wel een flink sterkere electro motor van 80pk.
In maart 2023 is mijn Niro 2 PHEV afgeleverd door de Kia Dealer Zeeuw&Zeeuw in Rotterdam. De verkoper van Zeeuw&Zeeuw heeft ons prima geïnformeerd over de status van de levering en de Niro werd zelf nog iets eerder geleverd als verwacht.
De eerste kilometers in de Niro 2 PHEV waren een verademing. Op de Niro 1 had ik gedurende de bijna 5 jaar rijden best wel wat op en aanmerkingen waarvan het hoge interieurgeluid ik het meest hinderlijke vond. Maar bijna alle puntjes van aandacht zijn in de Niro 2 opgelost. Helaas kwamen na de eerste KM toch nog 4 puntjes boven drijven waarvan er 1 inmiddels is opgelost.
1 Het probleem van dat vrijwel alle veiligheidssystemen (incl adaptive cruiscontrol wat juist zo fijn is met caravan rijden) worden uitgeschakeld indien je de trekhaakstekker gebruikt voor aanhanger of fietsendrager. Ik heb dit gelijk gemeld bij de Dealer Zeeuw&Zeeuw en de Kia Importeur en inmiddels waren er meerdere Kia rijders hier zeer ontevreden over en is toegezegd dat er een software update vanuit Zuid Korea gaat komen en deze is na wat strubbelingen bij de serviceafdeling van Zeeuw &Zeeuw in juli 2023 uitgevoerd.
2 Het is niet meer mogelijk handmatig te schakelen waarbij de versnelling vast blijft staan in de gekozen snelheid, dit vind ik fijn tijdens het caravantrekken.
3 Je kan in tegenstelling tot De Ford Kuga bij de Niro 2 en ook de Kia Sportage niet kiezen om Accu te sparen (dus alleen brandstofmotor gebruik) of tijdens autorit geforceerd accu bij te laden
4, De lichtopbrengst van de LED koplampen beneden niveau. In de Niro 1 had ik zelf (chinese Ledkoplampen) gemonteerd en ik heb het idee dat deze niet veel slechter zijn dan de Led koplampen van de Niro 2.
De led koplampen worden bijna altijd overschenen door ander LED koplampen en zelfs door sommige oude Halogeenlampen. Dit is echt jammer.
Maar terug naar de rijervaringen in het algemeen, hier niets dan lof, de auto is aanzienlijk stiller als de Niro 1, de versnellingsbak is aangepast en schakelt nu fluweelzacht en nu is de overgang brandstof naar EV en terug niet meer voelbaar.
Het verbruik na de eerst eigen tankbeurt was boven verwachting, 1-65. Hierbij opgemerkt dat ik 80% van mijn woonwerkverkeer EV rijd en ook nog een aantal ritten bij zitten waarbij ik maar 45% EV kon rijden.
Ook de volgende 2 tankbeurten vertoonde dit beeld.
Even een klein stukje over de voorgeschiedenis van onze caravan reizen met de kia Niro 1
In 2021 zijn we met de Niro 1 en caravan (1100kg) voor het eerst richting Frankrijk gegaan met eindbestemming Meer van Annecy.
Daarbij kom je op de A40 richting Geneve een pittige klim tegen van 8%. Dit was een pittige kluif voor de Niro 1 HEV maar wist nog wel de 80km/u vast te houden in de 3e versnelling (bij de Niro 1 kan je nog echt handmatig versnelling kiezen).
In 2022 heb ik deze reis herhaald echter nu met een iets zwaardere caravan van 1300 kg en toen had de Niro1 Hev er toch iets meer moeite mee en was het klimmetje richting Geneve nog pittiger en hield het op bij 70km/u
Maar ondanks deze ene zware klim was het benzinegebruik gemiddeld over de hele rit vanuit Nederland naar Annecy 1 op 9
Dit jaar gingen we weer op caravan vakantie naar het meer van Geneve en was het afwachten hoe de Niro 2 PHEV het zou gaan doen.
De rit was opgedeeld in 3 stukken van ongeveer 340km.
De eerste rit naar Arlon ging boven verwachting goed, De Niro 2 kon in de Sportstand voldoende accu sparen zodat ik prima de heuvels in de Ardennen kon beklimmen waarna ik de camping de accu weer opgeladen. Gemiddeld heb ik 95km/u gereden en was het gebruik 1/12
Deel 2 was van Arlon naar Langres en deze rit verliep prima totdat ik een beetje tegenwind kreeg en toen was de accu in nu time leeg en bleef alleen de 105pk over om de 1300kg zware caravan te trekken. Dit ging redelijk goed.
Deel 3 van de rit van Langres naar Annecy had een leuk uitdaging aan het einde van de rit, de 8% op de A40. Maar ondanks dat toen de accu leeg was gereden is de Niro 2 met de 1300kg zware caravan redelijk naar boven gereden maar liep[ de snelheid kortstondig terug tot 55km/u. Nu hoor ik vele denken waar begin je aan om met zo’n lage snelheid met een caravan een helling te beklimmen echter ook het vrachtverkeer reed op dat punt niet veel sneller naar boven en het is vakantie en op 1000km rijden even 2 km wat minder.
Wat is wel jammer vond is dat de Niro 2 tijdens de afdaling bij lege accu totaal niet meer regenereert. Niet in de Sportstand als in de Eco stand en met de flippers achter het stuur.
Op de terugweg met volle accu vanuit Annecy was de helling van 8% op de A40 totaal geen probleem, toen had ik vermogen over.
Echter samenvattend hoe voldoet de Niro 2 PHEV als caravantrekker, op vlak en heuvelachtig terrein is het een prima caravantrekker, moet er serieus geklommen worden gaat dat met volle accu boven verwachting maar met lege accu houd het niet over. Ook met lege accu tegenwind heeft de Niro 2 het niet makkelijk.
Het was een bewuste keuze van mij om op dat moment te kiezen voor de Niro 2 tov een Sportage.
Het is goed merkbaar dat de Niro 2 PHEV meer gewicht moet meenemen tov de Niro 1 met het gevolg dat het bergop wat minder gaat.
Ik heb mijn rijervaringen gedeeld met de verkoper van Zeeuw en Zeeuw welke dit graga wilde weten ivm adviezen aan nieuwe klanten welke met een Niro 2 PHEV een caravan willen gaan trekken.
Op mijn advies heeft hij nog wel een offerte gemaakt als ik de Niro 2 over 16 maanden (incl levertijd Sportage) zou gaan inruilen op een Sportage PHEV.
Dit is een zeer aantrekkelijke aanbieding welke ik komende tijd eens op mij laat inwerken wat ik daar mee gaat doen.
Maar ondanks alles vind ik het nog steeds een geweldige auto om in te rijden en geniet ik daar nog elke dag van.
Het gemiddelde gebruik van de Niro gedurende de eerste 14000km is 1/36, dit is incl de caravanvakanties in Nederland en naar Frankrijk.
Het algemene gebruik varieert tussen de 1/60 tot 1/75 en vind ik ook boven verwachting.
Dit zijn wel zaken welke ik mee ga nemen in de keuze wat ik ga doen , ga ik de Niro voor langere tijd rijden of ga ik toch eens kijken voor een sportage PHEV
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Niro
Had je deze auto's al gezien?

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicPlusLine Schuif-/kanteldak, Dodehoekdetectie, HUD, Stoel- & Stuurwiel verwamd, Navigatie, Nieuw geleverd en dealeronderhouden, 1e eign. BTW-auto
- 2022
- 30.563 km

Kia Niro EV Edition Advanced 64.8 kWh Stoel- & Stuurverwarming, Nieuw geleverd, 1e eign. BTW-auto, Navigatie,
- 2024
- 18.448 km

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine 18" LMV, Navigatie, Parkeersensoren, Adaptieve cruise control, Privacy glass, Smart Key,
- 2023
- 32.089 km