Kia Niro 1.6 GDi Hybrid Launch Edition (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Niro 1.6 GDi Hybrid Launch Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 19.200 km |
Mooie zuinige caravantrekker
- 17.861 km
Sinds eind september 2022 ben ik de eigenaar van deze mooie nieuwe Kia Niro Launch Edition. Ik reed hiervoor sinds anderhalf jaar in een Kia Niro Dynamic Plus uitvoering, bouwjaar 2021. Dit was een superfijne auto met heel veel luxe aan boord.
Waarom dan inruilen? De prijzen van tweedehands auto’s zijn exorbitant hoog, dus puur uit nieuwsgierigheid twee offertes laten maken voor het nieuwe model. Ik was stiekem erg enthousiast geworden over het nieuwe model, maar ja, de onderhuidse techniek was praktisch hetzelfde. Offerte nummer twee was zeer verrassend. Bij inruil van mijn ‘oude’ Niro kreeg ik bijna hetzelfde terug als dat ik betaald had anderhalf jaar eerder.
De afspraak bij de dealer was gauw gemaakt. “Welke kleur heb je op voorraad?” Was mijn vraag. Er bleek een grijze (interstellar grey) Launch Edition op voorraad te staan. “Pak maar in” was mijn reactie. Enfin lang verhaal kort, ik rijd dus sinds 7 maanden in mijn prachtige nieuwe Niro.
Deze uitvoering heeft iets meer luxe aan boord dan mijn vorige Niro t.w. schuifdak, koeling in de stoelen, LED verlichting voor en achter, automatische achterklep, prachtige 18 inch velgen, Harman Kardon speakers, maar verder is deze praktisch gelijk. Heel veel veiligheidsvoorzieningen aan boord t.w. autopilot, adaptieve cruise control, voorstoelen en achterbank uitgerust met verwarming, stuurverwarming, fijn navigatiesysteem, automatisch inparkeren (nog niet uitgeprobeerd), regensensor, lane assist etc. etc. Te veel om op te noemen.
Qua rijgedrag merk ik weinig verschil. Deze rijdt net als de voorganger gewoon erg goed. De vering is comfortabel en zelfs een beetje zacht. Qua zuinigheid was ik in eerste instantie teleurgesteld; 1 op 20 versus in op 22,5, maar ik merk dat de auto steeds zuiniger gaat rijden. In 7 maanden heb ik bijna 18000 km gereden en (op mijn 16 inch winterbanden) haal ik nu steeds vaker 1 op 22. Sinds vandaag rijd ik weer op de 18 inch (225x45-18) zomerbanden, dus even afwachten of dit nog steeds lukt.
Het interieur vind ik mooi en ergonomisch dik in orde. Het nep leer is mooi en de beide elektrisch bedienbare voorstoelen zijn goed instelbaar met twee geheugenstanden voor de bestuurdersstoel. De auto is iets groter dan z’n voorganger en daardoor nog ruimer vanbinnen. De adaptieve cruisecontrol gebruik ik elke dag. Vooral in files rijdt dit heel erg relaxt.
Last but not least; ik heb mijn Toyota Prius (generatie 4) in 2021 met pijn in m’n hart ingeruild tegen een Kia Niro omdat ik een caravan gekocht had met rijklaar gewicht van ca. 1240 kg. Met een beetje bagage kom ik richting de 1300 kg. De Niro mag 1300 kg trekken, de Prius mag max. 725 kg trekken. Inmiddels ben ik een grote fan geworden van het merk Kia en met name van de Niro. Een fijne zeer complete zuinig rijdende auto, die met mijn caravan erachter nog steeds 1 op 11 rijdt.
Hoe rijdt dat met zo’n sleurhut?
Verrassend goed. Door de elektromotor rijd je standaard elektrisch weg, dus je hebt al een beetje snelheid. De slechts 105 pk sterke atmosferische motor trekt de caravan vervolgens vlot naar de 90 km/uur of sneller. Ga je er niet de bergen mee in, maar blijf je op vlak terrein, dan is het een prima caravantrekker. Ik ben laaiend enthousiast over de nieuwe Niro. De grijze kleur staat goed en qua techniek rijd je in een hypermoderne auto. Ik kan hier jaren mee voorruit, alhoewel ik rijd ca. 33000 km per jaar dus even afwachten hoeveel jaar ik hiermee kan rijden. Ik ga het beleven.
Een fijne allround auto
- 19.200 km
Hoe rijdt deze nieuwe auto eigenlijk en zijn er alleen maar pluspunten?
Weggedrag:
Zoals gezegd is de vering redelijk zacht, maar dat vind ik een pluspunt. Oneffenheden op de weg worden namelijk goed weggewerkt. Verkeersdrempels moet je niet te snel nemen. De auto helt niet over in bochten en ligt strak op de weg. Eerst was ik bang dat het neuswiel van de caravan vaak de grond zou raken, maar dat blijkt in de praktijk dus niet zo te zijn.
Motorvermogen en praktijkervaring:
Net als zijn voorganger heeft het nieuwe model een atmosferische 1.6 viercilinder met ‘slechts” 105 pk en icm de elektromotor is het totale vermogen 141 pk. Dit is meer dan voldoende. De Niro accelereert snel genoeg en tussensprints zijn ook ook goed te doen. Op het stuur zit een knop “Drive Mode’ waarmee je de sportstand activeert. Het dashboard kun je zo instellen, dat bijv. de toerenteller rode accenten krijgt. Ik vind dat persoonlijk een beetje over the top. In de ‘Sport’ stand reageert het gaspedaal veel sneller zodat je best snel kunt accelereren. Ook kun je met de flippers schakelen, maar dit hoeft niet. In 7 maanden zo’n dikke 19000 gereden, waarvan de meeste kilometers in Nederland. Een kleine 800 km op zomerbanden in Duitsland. Ik klokte 175 km per uur bij volgas. Is echt wel snel hoor voor een eco-auto. De acceleratie tijdens hoge snelheden was verrassend te noemen. De auto ligt ook bij deze snelheden strak op de weg. Topsnelheid is voor mij trouwens niet belangrijk.
Als ik met mijn caravan rijd, dan rijd ik in de sportstand, omdat je dan beter kunt meekomen in het verkeer. Vooral op de snelweg is dit aan te raden. Ik was verrast, dat het nieuwe model helemaal geen moeite heeft met bijna 1300 kg aan de trekhaak. In vrij korte tijd zat ik aan de 100 km per uur.
In de eco mode dienen de flippers trouwens voor het regenereren van stroom in de 3.3 kwh accu. Met deze accu kun je ong. 6 km volledig elektrisch rijden. De accu is voornamelijk bedoelt om het verbruik te verminderen. Ik rijd tenslotte 363 dagen per jaar zonder caravan dus zuinigheid is voor mij belangrijk. Op dit moment rijd ik 1 op 22 op zomerbanden (225x45x18). Met caravan op winterbanden (205x65x16) reed ik begin april 1 op 12.
Veiligheid:
Er zitten zo veel technische snufjes op deze auto om de veiligheid te waarborgen, dat ik ze niet allemaal op ga noemen. Denk vooral aan lane assist, actieve stuurhulp, die zelfs bochten neemt, adaptieve cruise control, dode hoek assistentie, grootlicht assistent, parkeerassistentie, parkeer sensoren voor en achter, camera achter, regensensor en meer. De lane assist en stuurhulp zet ik altijd uit. Helaas moet dat elke keer. Ik vind het vervelend dat de auto steeds corrigeert. Ik snap het, maar het rijdt veel minder relaxt. Adaptieve cruise control gebruik ik dagelijks in en buiten de bebouwde kom. Werkt heel goed. Het achteruitrijalarm in het nieuwe model is veel zachter. Bij het vorige model wekte je de buren in de straat als ik laat thuiskwam. Waarschijnlijk is er over geklaagd. Gelukkig maar.
Navigatiesysteem:
Het standaard navigatiesysteem is een goedwerkend systeem, via de app kun je op afstand al een bestemming naar het systeem sturen. Helaas reageert dit soms erg traag, waardoor je het alsnog zelf moet intypen, of via spraakbesturing kunt zeggen. Geen ramp natuurlijk.
Apple CarPlay en Audio systeem
Werkt heel goed, maar alleen via een kabeltje. Wat mij betreft mag dat via een update aangepast worden. Ik kan mijn iPhone namelijk draadloos opladen, dus een kabel heb ik eigenlijk niet meer nodig. Via Siri kan ik via de CarPlay berichtjes dicteren. Is best handig. Apps als Spotify en Apply Music werken perfect en het geluid via de Harman Kardon speaker vind ik erg goed. Verder is er een DAB+ radio met veel zenders. Werkt meestal goed, maar als ik op de Veluwe rijd, hapert de ontvangst soms. Komt door het gebrek aan volledige landelijke dekking.
Zitpositie en zitcomfort:
Ik ben slechts 1,72 lang en heb geen probleem om met de elektrisch bedienbare stoel een goede comfortabele positie icm het verstelbare stuur te vinden. Er zijn zelfs twee geheugenstanden. De bijrijdersstoel is ook elektrisch te verstellen incl. relaxstand, die de bijrijdersstoel met één druk op de knop gedeeltelijk naar achteren schuift en plat gooit. Leuke feature, maar ik gebruik het niet. De stoelen zitten voor mij heerlijk. Het ‘vega-leer’ is mooi en lijkt net echt, maar het vega-leer op het stuur voelt toch echt meer als kunststof. De stoelen en de achterbank zijn te verwarmen. Het stuur is ook te verwarmen. Had mijn vorige Niro ook. Dit is echt heel fijn. Ook heb ik koeling in de voorstoelen. Vandaag voor het eerst even gebruikt. Best fijn!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Niro
Had je deze auto's al gezien?

Kia Niro 1.6 GDi PHEV 183pk Launch Edition Carplay / ACC / Leer / Navi / Autonome Remote Parking Elektr.A.Klep / A.Camera
- 2022
- 10.154 km

Kia Niro 64,8 kWh 204pk Aut DynamicPlusLine | Camera | Adaptive Cruise Control | Harman Kardon | Panoramadak
- 2023
- 19.912 km

Kia Niro 1.6 GDi PHEV Trekhaak | Camera | Apple Carplay
- 2022
- 49.373 km