Kia Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 2.300 km |
De start
- 2.300 km
Na een aantal jaar naar volle tevredenheid een Kia Niro executive uit 2017 te hebben gereden (zie andere review), rijden wij sinds drie weken in volledig nieuwe Kia Niro, hybride, executive. We reden al luxe, maar ditmaal gaan we zes jaar in ontwikkeling vooruit. Een enorm verschil in positieve zin. Vele nieuwe ontwikkelingen zijn in deze auto gestopt. De auto hebben we besteld in april, met de mededeling dat er een levertijd van 14 maanden zou zijn. Eind september kregen we het bericht dat de auto al binnen was. Wij blij, dealer blij.
Het moet gezegd, alle luxe die je kunt wensen zit erop en eraan, inclusief alle veiligheidsvoorzieningen. Het is al in een andere review van de nieuwe Kia Niro opgemerkt: een tablet/computer op wielen! Inclusief afneembare trekhaak. Prachtige kleur rood, met led verlichting, mooie wielen eronder. een motorkap met gas gevulde cilinders die het openen en sluiten van de motorkap gemakkelijker maken. Wij vinden het model uitermate mooi.
Een mooi interieur vinden wij: ziet er goed afgewerkt uit en het straalt luxe uit. Een mooi display dat gemakkelijk is te begrijpen met vele instelmogelijkheden.
Je kunt veel naar wens instellen: elektrische stoelverstelling, het gewenste dashboard display, de kleur van het ambiënt licht (de sfeerverlichting binnen, tijdens het rijden). Het mooie aan dit systeem is, dat je alle gewenste instellingen kunt instellen in je eigen profiel. Wanneer mijn vrouw rijdt, heeft zij alle instellingen die op haar van toepassing zijn, opgeslagen in haar profiel. Na de start van de auto wordt bij wisseling van het profiel, alle opgeslagen instellingen geladen die op jou van toepassing zijn, inclusief bijbehorende telefoon en telefooncontacten, de eigen opgeslagen routes, de stoelinstellingen, de kleuren, de radiozenders, geluiden, etc..
Deze auto beschikt ook over een head-up display, waarbij allerlei gegevens, waaronder snelheid, verkeersborden, route aanwijzingen, in de voorruit worden geprojecteerd. Je kunt de hoogte en breedte, hiervan instellen naar eigen voorkeur, zodat het voor de chauffeur goed zichtbaar is. In het begin was het even wennen, inmiddels bevalt het ons tweeën uitstekend. Je krijgt voldoende informatie in de ruit. Je kunt de informatie die wordt geprojecteerd uitbreiden of inperken, naar eigen behoefte.
De auto heeft ook een elektrische achterklep. Die kun je ook afstellen (de snelheid van sluiten of opengaan, hoe hoog deze sluit) . Wij hebben dit zodanig ingesteld dat de auto ook opent wanneer je bij de achterklep langer dan vier seconden staat en deze automatisch opent. Geweldig.
De bagageruimte heeft meer ruimte dan onze vorige Kia Niro, de ruimte is dieper. Wel is het zo dat er geen reservewiel wordt bijgeleverd, maar een "bandenplak set" met compressor.
Het rijden: vergeleken met onze vorige Kia Niro valt direct de stilte op. De auto lijkt wat feller dan de vorige. De stoelen zitten wat hoger en bieden meer steun. De vorig auto had 147000 km. gereden, dus enigszins ingezakt, maar toch. Het is een compleet andere stoelvorm dan voorheen. Daarnaast is het een ander dashboard met een andere stand, waardoor deze voor mij iets de verticaal staat, waardoor ik op de rand van het stuur kijk, in plaats van alle informatie te overzien. Een kleinigheid vind ik zelf. We hebben enkele ritten Rotterdam-Maastricht gereden. De auto rijdt ontspannen, het stuur voelt prettig aan, de piepjes voor de veiligheidsvoorzieningen vind ik prettig. De auto stuurt sterker bij, wanneer je de bochten doorgaat tijdens het rijden met de adaptieve cruise control. Bij wisselen van rijstrook terwijl er een medeweggebruiker naast je rijdt, wordt je door middel van geluid maar ook trillingen aan het stuur gewaarschuwd. Nieuw en grappig is dat bij uitwijken op een landweg, de auto denkt dat ik aan het slingeren ben. Op het dashboard waar normaal de toerenteller zit, verschijnt een tekening van een kop koffie met de mededeling dat het tijd is om te pauzeren. Dit soort signalen/mededelingen kun je allemaal naar wens uit- of aanzetten. Sommige zaken zijn als vanouds, zoals dat je soms in een te lage versnelling rijdt bij een bepaalde snelheid met een hoog toerental. Een bekend verschijnsel bij de Kia Niro, zo heb ik begrepen.
Het verbruik is voor mij nog wat ondoorgrondelijk. Er zijn nog maar weinig kilometers meer gereden en de auto moet nog zoeken naar het optimale verbruik. Ik heb het voorzichtige vermoeden dat het verbruik hetzelfde is als in de vorige Kia Niro. We zullen zien.
Vooralsnog zijn we heel tevreden met deze auto.
Oh ja, bij de auto is nogal een flinke sleutel geleverd(zonder baard, je hoeft m nergens in te steken om te starten). Die levert allerlei gimmicks , zoals heen en weer inparkeren met de sleutel als afstandsbediening. het is mij niet duidelijk of ik hier werkelijk iets aan zal hebben. Je kunt er niet mee sturen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren