Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicPlusLine (2024) #2

autoreview

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicPlusLine (2024)

Signalement

UitvoeringNiro 1.6 GDi Hybrid DynamicPlusLine
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst13.200 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuwe Niro nu 2 maanden in bezit

  • 3.100 km

Na 4 jaar lang een Skoda Scala Business Edition te hebben gereden was het tijd voor iets anders. Aangezien ik via mijn werk al regelmatig met een Niro op pad was geweest en de gebruikers ervaring heel behoorlijk waren, hebben we begin mei een proefrit gemaakt zodat ook mijn vrouw (hoofdgebruiker) de auto eens kon ervaren. Die ervaring was heel gunstig dus na wat gepraat en een mooie private lease aanbieding (via ANWB) de handtekening gezet. De auto kon al eerder geleverd worden maar het vorige lease contract liep pas op 1 november af, dus de 7e november was het zover. Na de bekende uitleg kregen we de sleutel en reden we terug in een volledig nieuwe Niro.
Inmiddels zijn we 3000km verder en kunnen we een eerste indruk schrijven. En die is in 1 woord...prima!
De auto heeft in de Dynamic plus line uitvoering de nodige extraatjes waarbij het elektrisch schuif kantel dak opvalt maar ook de extra veiligheid opties als ook de volledige led verlichting (prima licht ook in volledig donker bebost gebied) en de automatische achterklep.
De auto stuurt prima, heeft geen nare trillende elementen in het interieur, is stil van binnen en is heerlijk ruim. De zit van de stoelen is gewoon heel goed en comfortabel te noemen met als extra dat het verwarmde voorstoelen zijn en ook nog een verwarmd stuur (echt lekker). Het infotainment systeem werkt prima, is snel, duidelijk en de programmeerbare knop op het stuur is perfect om snel bij het rijder assistent menu te komen. Op die manier heb je in 3 tikken de ISA (intelligente snelheids assistent) uitgeschakeld of aangepast. Dit door de EU verplichte veiligheid systeem moet per juni 2024 altijd bij starten van de auto aan staan. Dit heeft tot gevolg dat, wanneer je ISA aan laat, bij slechts 1km harder dan de toegestane snelheid, de auto gaat piepen, in het eerste geval continue maar in de milde vorm doet hij dit telkens 3x wanneer je over de snelheid heen gaat. Je kunt het systeem ook alleen op informatief of volledig uit zetten en dan zie je slechts de aangegeven snelheid van de borden op de weg in je dashboard staan. Verder is het bedieningsgemak intuïtief te noemen maar moesten we wel even wennen aan de vele instel mogelijkheden en het op allerlei manieren kunnen gebruiken van het regeneratief vermogen van de auto. Dit kan middels de schakel flippers waarmee je kunt spelen van level 1 tot 4 of automatisch. Met de - knop kun je zelfs maximaal regenereren en de auto zelfs tot volledig stilstand brengen. Zo heb je dus feitelijk one pedal drive. In heuvelachtig gebied kwam het meerdere malen voor dat je de accu dan volledig kon opladen.
De kofferbak is voor ons ruim genoeg zeker als de bodem op de onderste stand ligt. Het handigheidje om middels de achter sensoren de kofferbak automatisch te laten openen hebben we van de week toch uitgezet. Telkens als je met de sleutel in je zak achter de auto langsloopt denkt de auto dat je de kofferbak wilt openen en begint de auto akoestische signalen te geven en gaat de klep na een seconde of 5 open als je er niet snel genoeg voorbij loopt. Das handig met beide handen vol maar even een volle tas neerzetten en het knopje op de klep indrukken werkt ook prima.
Wat een beetje tegenvalt zijn niet zozeer de prestaties maar wel het veel sneller terugschakelen bij heuvel op (zelfs al bij een niet al te steil viaduct of brug) of bij flink versnellen. Dit heeft het model 2022-2024 niet maar dat zal alles te maken hebben met de 11 pk minder die Kia heeft afgeroomd om aan de allernieuwste strenge CO2 eisen van Europa te voldoen. Het 2022-2024 model heeft 141pk tegenover 129pk nu. Het koppel is weliswaar hetzelfde gebleven maar je merkt simpelweg dat er veel sneller en langer hoogtoerig wordt teruggeschakeld. Het is niet onoverkomelijk maar het valt wel op als je het vorige model year gewend bent. In heuvelachtig gebied met 4 volwassenen in de auto schakelt de Niro echt heel snel terug. Het heeft echter geen gevolgen voor de topsnelheid of het koppel want dat is hetzelfde gebleven.
De auto heeft er inmiddels 3000km opstaan waarvan 1 weekend in de Eifel is gereden. De auto bevalt prima en voldoet volledig aan de verwachtingen. Het verbruik ligt nu gemiddeld op 1 op 17,8 en das niet rot voor een auto die nog niet volledig is ingereden. Een volgende review schrijf ik na onze zomervakantie

Gebruikers review 8 maanden

  • 9.077 km

We zijn exact 8 maanden verder na de ingebruikname van onze Niro MY25 Black Pearl HEV uitvoering.
Overall zeer tevreden over de auto. Er zijn geen issues geweest, het verbruik is prima (gemiddeld 1 op 20) en de rijervaring is meer dan prima. Na een tip hebben om snel de snelheidswaarschuwing uit te zetten, hebben we de programmeerbare knop op het stuur (sterretje) als sneltoets ingesteld om met 1 druk op de knop in het voertuig meningen komen. Met 2x toetsen is de verplichte ISA uitgezet naar alleen informatie ipv waarschuwing. Fijn dat dit mogelijk is want na elke nieuwe start staat het systeem weer aan. Persoonlijk rijdt ik veel met het automatisch regeneratie systeem aan. Ik besef me wel dat dit voor achterliggers de nodige irritatie kan opleveren doordat de remlichten veel vaker aan gaan vanwege het automatisch afstand houden. Dit is echter ook het geval bij de adaptieve cruise control en daar moeten we met z'n allen nog altijd aan wennen.
Mijn vrouw vindt het niets en rijdt eigenlijk nooit met de cruisecontrol en de auto-generated functie aan.

De laadruimte en zit ruimte achter zijn meer dan voldoende. Achter zit je met belachelijk veel beenruimte en met de variable laadvloer naar beneden kun je meer dan genoeg spullen meenemen.

Grootste minpunt komt eigenlijk van Kia zelf. Er is nog steeds geen update gepusht van het infotainment/navigatie systeem. Concreet betekent dit dat onze auto al met een verouderde versie is geleverd (maart 2024) en dat er voor oudere HEV modellen en nieuwe PHEV en EV modellen wel al een update is te verkrijgen. Daardoor oude kaart informatie en zijn er bepaalde functionaliteiten nog niet beschikbaar...
Het is te hopen dat er voor de zomervakantie naar Italië een nieuwe kaarten versie komt want niks irritanter dan met oude informatie rijden.

Verder nog steeds een heerlijke reisauto die doet waarvoor hij is gemaakt, zorgeloos rijden.

Naar Zuid Italië. Wat valt er op.

  • 13.200 km

12 september zijn we begonnen aan een vakantie reis naar Puglia (Zuid Italië). De eerste keer dat we de auto nu echt lang gebruiken behalve de ritten in Nederland en een weekendje Eifel.
Wat valt er dan eigenlijk op. De auto rijdt prima met een naar omstandigheden prima verbruik (1 op 17.5). Er zijn op dat prima rijden na wel een paar zaakjes die opvallen...
Ten eerste; Klimmen is hoog in de toeren schieten. Al vanaf de Ardennen viel het al op. Het snel terugschakelen van de terug getunede zesbak (ja deze auto heeft slechts 129pk ipv de oude 141pk). als het hellingspercentage toeneemt of de tijd van klimmen langer wordt schiet de Niro terug in de versnellingen. 2 of zelfs 3! terug is geen uitzondering. Dat betekent 5000tpm of meer maar wel ...voldoende trekkracht. Geen moment zorgen gemaakt of de auto terug zou zakken in snelheid..but it comes with a price. De motor giert behoorlijk wat wel went maar je in het begin de wenkbrauwen doet rijzen.

Andere opvallendheid is dat de bochtige snelwegen in Zwitserland en Italië een nogal vervelend fenomeen opleveren...als je op cruisecontrol rijd en de bocht volgens de navigatie scherper is dan de snelheid op dat moment toelaat, gaat de snelheid er onverbiddelijk uit. Als de snelheid op 130km/u is ingesteld en de navi vindt dat het te hard gaat op de cruisecontrol, zak je plots zomaar 15 tot zelfs 25 km terug. Ondanks dat je de auto volledig onder controle hebt. Dat je zelf in voorkomend geval de rem erbij pakt of de cruisecontrol er af haalt en het gas loslaat is logisch maar als je het niet verwacht en je haalt net een andere weggebruiker in is dat zelfs gevaarlijk. Zeker in een bocht met maar 2 banen..
Ik heb nu het vinkje uitgezet bij snelheids hulp op de snelweg (is eigenlijk alleen voor snelheidscontroles) en ben benieuwd of dit het fenomeen wegneemt.

Grote plus. Er is binnen een maand 2x een software update geweest. 1x voor de infotainment zelf en 2 weken geleden 1 voor de navigatie. Dat scheelt voor ons 2 dingen. Je kunt de snelheidslimiet informatie of assistent nu schakelen middels het ingedrukt houden van de volumeknop op het stuur en de andere bijkomstigheid is dat er nu eindelijk wegen op staan die we al ruim een jaar gebruiken die ons een kwartier rijden schelen..

Hoe de reis verder is verlopen laten we in een volgende update weten

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.