Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicPlusLine (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicPlusLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 21 km |
KM-stand laatst | 8.230 km |
Kia Niro HEV DynamicPlusline 1,6 GDI Hybrid
- 8.230 km
Na ruim 10 maanden wachten kon ik eind maart eindelijk mijn Kia Niro HEV op komen halen.
Dit is mijn allereerst nieuwe auto, Private Lease dat wel, ik wou even geen gedoe met extra kosten voor onderhoud enz.
Deze kleur staal grijs was eigenlijk mijn 3e keuze maar achteraf vind ik dit toch echt wel de mooiste kleur.
De zoektocht:
Ik zocht in ieder geval geen elektrische(stekker) wagen, ik kan thuis niet laden en dan worden het dure kilometers. Daarnaast gaat een accupakket vaak ook ten koste van de binnenruimte, Ik zat ook niet te wachten op hogere maandlasten doordat het voordeel op de wegenbelasting zou komen te vervallen.
Wat stond er op mijn lijstje bij de zoektocht naar een auto?
Meer dan 1000 kilo trekkracht
Automaat met hybride aandrijving
Zuinig rijden
Goede zithouding waarbij ik mijn armen ook af en toe op de juiste hoogte kan laten rusten(deur en middenconsole)
Ruim genoeg, ook om mijn hond mee te kunnen nemen
Naast een mooi uiterlijk ook een mooi interieur
Goede geluidsinstallatie
Intuïtieve bediening
Na wat vergelijken viel de keuze uiteindelijk op deze Kia.
Tijdens de proefrit vond ik het een zeer fijn rijdende auto met voldoende ruimte, veel comfort, voldoende trekkracht en een voor mij mooi uiterlijk.
Binnen de maximum maand termijn die ik mijzelf opgelegd had, was dit de auto die het meest aan mijn eisen/wensen voldeed.
Pech:
Helaas had ik al na enkele weken een storing, deze bleek te zijn veroorzaakt doordat een marter enkele leidingen aangevreten had. Dit is netjes hersteld, er was verder geen schade, en ik heb direct een marterverjager in laten bouwen.
Naderhand geen klachten/meldingen meer gehad.
Het rijden:
Ik rij er voornamelijk woon werkverkeer mee, dat is in mijn geval een mix van 80, 100 en 130 maximum snelheden.
De bediening is prima, de digitale schermen voor zien mij van alle benodigde informatie.
Het gecombineerd brandstof en soms elektrisch rijden werkt bijzonder fijn en gaat naadloos in elkaar over.
Het was wel wennen aan de vele hulpsystemen, het geluid daarvan heb ik uit gezet. De werking van de systemen ervaar ik positief en zeker niet storend.
De zithouding is voor mijn prima, ik ben zelf 1,78 lang.
Ook tijdens langere ritten zitten de stoelen fijn. Ik ben ook al met 4 volwassenen op pad geweest, achterin( 2 personen van rond de 1.90) was men zeer te spreken over de ruimte.
Ik heb ook met een caravan erachter gereden van ongeveer 1000 kilo, een route naar Luxemburg dus ook wat steilere stukken.
Op twee echt steile stukken moest de motor hard werken, vooral als de kleine accu geen elektrische ondersteuning meer kan geven omdat deze bijna leeg is.
Buiten die momenten om had de Kia geen moeite met de carvavan, het verbruik lag op ongeveer 1 op 12,5.
Langere stukken op de cruise control gereden en geen gebruik gemaakt van de sport stand, wat sommigen adviseren als je met een aanhanger/caravan rijdt.
Wat het verbruik betreft, gemiddeld is dat tot nu toe 1 op 20,4. Als ik de ritten met caravan niet mee tel is het verbruik 1 op 21,9.
Dat vind ik zeer acceptabel, ik vind het een uitdaging om zo zuinig mogelijk te rijden terwijl ik mij aan de snelheden hou. Hier zitten ook stukken in Duitsland bij waar ik 174 km/u op de teller had staan.
Wat stoort mij?
De piepjes van de ondersteunende systemen, die kun je gelukkig uit zetten.
Het systeem geeft soms aan dat ik mijn handen aan het stuur moet houden terwijl ik gewoon het stuur vast houd.
De waarschuwing bij afslaand verkeer voor de auto is nog ADHD, de wagen voor mij is al afgeslagen maar het systeem begint te janken.
Het open dakje had voor mij niet gehoeven, maar het zit er nu eenmaal standaard bij.
Positief:
Buiten dat om vind ik het een auto die mij past als een maatpak, auto rijden was nog nooit zo relaxed en plezierig.
De stoelen zitten goed
Prima geluidsinstallatie
Meerdere USB (C) aansluitpunten
Best wel stil qua binnenkomend geluid(mede afhankelijk van de staat van het wegdek).
Fijne aandrijflijn
Vlotte wagen als je hem een keer de sporen geeft
Zuinig
Heads on display werkt fijn, de kijkhoek is niet heel erg groot
Ruim genoeg voor mij en eventuele passagiers
Mijn Golden Retreiver kan prima in de kofferbak, de bodemplaat heb ik dan wel op de lage stand.
Zeer veel opties die het rijden nog aangenamer en veiliger maken.
De trekkracht was ook in de praktijk ruim voldoende
Mijn telefoon koppelen was zo gedaan en het werkt uitstekend
Al met al heb ik nog geen moment spijt gehad van mijn keuze voor de Kia Niro.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Niro
Had je deze auto's al gezien?

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine | CarPlay | Leder | Camera | ACC | LED | Keyless | DAB+
- 2024
- 12.412 km

Kia Niro 1.6 GDi PHEV ExecutiveLine | Schuifdak, Stoelventilatie, Elektr. Stoel, Dodehoekdetectie, Leder, Keyless, LED, JBL, Dealer onderhouden, 1e eigenaar, 1300 kg trekgewicht, FULL OPTION!
- 2022
- 32.800 km

Kia Niro 1.6 GDi PHEV ExecutiveLine | CarPlay | Camera | Leder | ACC | LED | DAB+ | Keyless | 18 inch
- 2022
- 47.187 km
Lezersreacties (0)
Reageren