Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicPlusLine (2023)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicPlusLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 32.600 km |
Nieuw
- 3.600 km
Ingeruild mijn Opel Mokka op de Niro HEV. Oktober 2022 besteld in Frankrijk waar ik woon en op 31-05-2023 afgeleverd. In Frankrijk kun je slechts 3 uitrustingsniveaus kiezen. Wij hebben gekozen voor de ‘prestige’ het hoogste uitrustingsniveau. Open dak, stoelventilatie en head up display zijn in Frankrijk helaas niet leverbaar (grrr). Maar dan…het verschil in techniek en rijeigenschappen tussen de Mokka en Niro is groot, heel groot. Wat is daar van te vertellen. De Niro stuurt strakker en is koersvaster op hogere snelheid en verwerkt oneffenheden van het wegdek comfortabeler. Op dit moment ben ik in Nederland en heeft de Niro 3150 kilometer afgelegd in wisselende omstandigheden. Snelweg, bergen, provinciale wegen en verstedelijkte gebieden dus. De ontdekkingen van de techniek in de Niro nemen langzaam af maar de comfort beleving stijgt navenant. Het verbruik schommelt tussen 4.6 en 4.9 per 100 km en dat is voor mij ongekend. Kortom ik ben blij met deze aanwinst. Kritiek, ach het mag geen naam hebben maar draadloze Android CarPlay zit er niet in maar dat heb ik opgelost door de nieuwste adapter van Carlinkit te plaatsen die daarnaast ook Apple CarPlay ondersteunt. En dat werkt perfect. Nu ik de review teruglees klinkt het wel erg positief maar ja het is wat het is.
Comfort
- 4.222 km
Met 4 personen, bagage en de KIA op stap geweest. Ik zelf ben ongeveer 2 meter groot en niet fragiel. Het laatste geldt overigens ook voor de andere 3 medereizigers. Ik ben achterin gaan zitten als passagier. Ik wilde dat eens beleven. De airconditioning daar is - bij de pittige huidige temperatuur - goed in staat de daar vertoevende mensen te verkoelen. De zit is daarnaast goed en lang vol te houden. Het verbruik steeg ook niet. Na een paar honderd kilometer zo rijden kan ik niet anders concluderen dat de Kia Niro een fijne comfortabele auto is. Ik ben blij met mijn keuze en die automaat is de kers op de slagroomtaart.
Eindoordeel
- 8.355 km
Ik ben nu op een punt gekomen dat ik de Niro echt door heb. Afremmen en spelen met one pedal driving en het gebruik van de geboden instellingen gaat intuïtief. Wat mij niet bevalt is de enorme kou die de airco uitstoot op mijn rechterarm. Bijkant bevroren als je geen maatregelen treft op je rechter onderarm. Het instellen van blaaskracht en wijzigen van de blaasrichting verhelpt dat niet. Anderzijds werkt de airco wel waar hij voor bedoelt is?. Over het rij-comfort kan ik met mijn 1.98 cm grootte kort zijn: redelijk hoge instap, voldoende steun in de stoel en goede afstelmogelijkheden. Ik heb voor mijzelf vastgesteld dat als ik de cruisecontrol niet gebruik mijn benzineverbruik gunstiger is. Het zuiniger rijden ervaar ik als een soort sport en beloning? Op- en afschakelen en het al dan niet combineren qua keuze tussen aandrijving door electro- en benzinemotor gaat haast onmerkbaar en is van grote klasse. Alleen blijft de benzinemotor bij 1e koude start soms wat langer ‘hangen en draaien’ voordat er een hogere versnelling volgt. Dan wordt logischerwijs de normaliter stille benzinemotor ook wat luidruchtiger. Dat luidruchtige is ook het geval bij het rijden in de bergen als het voertuig kracht moet leveren en een andere versnelling blijvender inlegt. Het is technisch verklaarbaar en ik hoor het minder vanwege doofheid. Zo heeft elk nadeel weer zijn voordeel aldus een bekend overleden Nederlandse voetballer. Het automatisch werkende groot- en dimlicht is voor mij ook zo’n noviteit die als je het eenmaal hebt gebruikersgemak oplevert. Mocht je overigens deze auto, door gevoelde noodzaak, als race bolide gaan gebruiken in de sportstand duurt het toch nog wel even voordat de banden gaan ‘glijden’. Maar eerlijk gezegd is daar deze auto niet voor gemaakt. Zoek je een zuinige, uiterst comfortabele auto dan is dit er wel één. Ik heb werkelijk geen spijt van mijn keuze. Dit is mijn eindoordeel en daar zult u het mee moeten doen? Veel rijplezier.
Tevredenheidsbetuiging
- 18.000 km
Onze auto is nu zes en een halve maand oud en 18000 kilometer (zonder problemen) verder. Gemiddeld verbruik 1:21.3 Hoewel bijzonder subjectief is deze C segmenter een ontzettend goede comfortabele aanschaf voor ons geweest in de levensfase waarin wij veel reizen. Wij zijn er erg blij mee. Is er wat te wensen? Zeker: Draadloze Carlplay van fabriekswege en ‘iets’ waardoor de achterruit minder sme
Niro 1 jaar + 1 maand verder.
- 32.600 km
Hoe doet onze Niro het na wat langere tijd en intensief gebruik? Het blijft een ongekend comfortabele auto met in ons achterhoofd wat we eerder reden. Onze auto komt het beste tot zijn recht toerend op binnenwegen en bij snelheden tot 115 km/H op de autosnelwegen. Het is niet zo dat de auto niet harder kan, maar bij gebruik van de cruisecontrol op hogere snelheden in heuvelachtig gebied schakelt de motor regelmatig terug om de snelheid vast te houden hetgeen met meer motor gegrom gepaard gaat. Om die herrie te voorkomen is het aangenamer rustiger te cruisen. De stoelen houden zich goed ondanks mijn grootte en niet fragiele lijf. Wat ik wel mis is de stoel geheugenfunctie. Er blijft altijd wat te wensen. Er is al veel over de Niro HEV geschreven maar mijn benzineverbruik is gemiddeld over de totale 32600 onder de 5.0 en ik teken hierbij aan dat dat voornamelijk komt door het gebruik van de aanhangwagen over langere afstanden. Normaliter schommelt mijn verbruik rond de 4.5. Ik ben daar blij mee en sta versteld hoe lang / vele kilometers ik soms elektrisch over de weg zweef. Ook ik heb 2 x de auto niet aan de praat gekregen. In 1e instantie snapte ik niet waarom maar na lezen van internet reacties begreep ik dat ik te snel wilde gaan voor de auto en echt de cyclus tot er READY in beeld op het dashboard verschijnt moet afwachten. De hoedenplank - die er niet is - is een misser. Zelf zou ik ook draadloze CarPlay waarderen. Ik heb correspondentie gevoerd met de redactie van Autoweek dat ik van mening ben - obv aangeleverde objectieve criteria en vergelijk met oa de VW Golf C segmenter - dat de Niro dan toch echt ook tot het C segment behoort. Immers hij is groter. Daarnaast herkende ik mij niet in hun verbruiksopgave in de test. Goed blad Autoweek, maar altijd ruimte voor verbetering door feed back van critici. Nou veel Niro plezier en fijn weekend allemaal vanuit een druilerig Zuid Frankrijk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Niro
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Goedkoop zijn ze niet meer, wel hybride: Dacia Duster vs Kia Niro - Vergelijkende Test
Dit zijn de beste hybride auto’s tot 35.000 euro
Praktijkervaring Kia (e-)Niro: hoe goed is de tweede generatie?
Kia Niro Hybrid - Afscheid duurtest
Kia Niro Hybrid - Welkom Duurtest
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (8) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.