Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2023) #3

autoreview

Kia Niro
Kia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEV

Signalement

UitvoeringNiro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst13.500 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een dubbel gevoel

  • 13.500 km

Na ruim 6 jaar tot volle tevredenheid in een Kia Sportage
gereden te hebben was het tijd voor iets nieuws. Onze interesse ging uit naar de Niro HEV. Wij wilden graag Hybride gaan rijden vanwege de te verwachten zuinigheid en een lekkere automaat. Na een proefrit en een mooie inruilprijs voor de Sportage was de keuze snel gemaakt. Zijdelings hebben we nog gekeken naar de Toyota Corolla Cross, maar die was voor iets meer geld toch een stuk soberder uitgerust en de inruilprijs was minder. De verwachtingen inzake zuinigheid en comfort worden wat ons betreft meer dan waargemaakt. De auto wordt hoofdzakelijk voor de langere ritten en vakanties ingezet en daar is de auto uitstekend voor geschikt. Aanvankelijk had ik wel bedenkingen over de tankinhoud van ongeveer 41 liter brandstof, maar met onze rijstijl rijden we daar probleemloos mee van Noord-Italië tot thuis in Zuid Limburg. Het verbruik schommelt bij ons tussen de 4 en 4.5 liter per 100 kilometer, afhankelijk van het jaargetijde en traject. Dat is echt boven verwachting, mede omdat we echt niet de slak op de weg zijn. In Nederland overdag wel netjes 105 op de teller en in Duitsland de cruise op 125km. De automaat doet zijn werk onopvallend en het bijschakelen van de brandstofmotor is eigenlijk niet merkbaar. Ook op de snelweg worden hele stukken elektrisch gereden. De assistentie systemen werken wel goed, maar ik ben er geen fan van en daarom is het fijn dat je een knop op het stuur slechts enkele seconden hoeft in te drukken om er vanaf te zijn. Wel wordt er weer van alles ingeschakeld als je op de adaptieve cruise gaat rijden. De afstand tot de voorligger kun je dan in 3 standen instellen. Dat werkt prima. Het regenereren voor de aandrijfaccu is in 5 standen in te stellen. Helemaal niet, 3 vaste standen en automatisch. In de praktijk werken standje 1 en 2 het prettigst. Samengevat kan ik zeggen dat de auto prima rijdt heerlijk stil is en ook de ruimte is voor het formaat auto zowel voorin, als achterin en kofferbak uitstekend. Hooguit zou je kunnen zeggen dat de auto net wat soft geveerd is, maar dat is meer een smaak kwestie.

STORINGEN: helaas veel teveel.

Je zou na het voorgaande denken een tevreden Niro rijder, maar helaas is dat toch niet zo.

MIJN SPLINTERNIEUWE AUTO BLIJKT EEN SLECHT HERSTELDE SCHADEAUTO TE ZIJN.

- De auto is zowel rechtsvoor als linksachter (slecht) overgespoten. Typisch geval van schade. Ook de naden van de motorkap kloppen niet.

- Verder zit de auto vol met elektronische problemen. Ik zal er enkele noemen.

-De navigatie is soms de kluts kwijt en weet dan niet meer waar de auto zich bevindt. Laatst stond ik thuis voor de deur en volgens de auto zat ik ergens in Brussel.

- Het SOS controle lampje brandt bij koeler weer het eerste half uur.

-Als ik twee dagen niet rijdt met de auto dan is hij alle temperatuurinstellingen kwijt.

-Bellen lukt slechts af en toe, meestal wordt de verbinding binnen 2 minuten verbroken en daar had mijn Sportage met dezelfde telefoon op dezelfde plaatsen geen last van.

-Soms kan ik de auto ook niet afsluiten.

-In Zwitserland ben ik een keer heel even uit de auto gestapt om Francs te wisselen en vervolgens brandde er een oranje lampje met een sleutelicoontje op het dashboard en weigerde de auto alle dienst. De KIA internationale pechhulp was helaas niet bereikbaar op dat moment, maar na een half uur deed de auto het ineens weer.

Vooralsnog is alleen het probleem van de navigatie opgelost. De rest wordt bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt bij een andere dealer weer aangekaart.

Wat de schade betreft ben ik door de geschillencommissie in het gelijk gesteld, echter hun oplossing om de schade nogmaals te herstellen accepteer ik niet. Dat had ik ook kenbaar gemaakt. Een tweetal schadebedrijven hebben mij afgeraden om nogmaals te gaan spuiten en vele delen te demonteren en monteren. Daar wordt de auto alleen maar slechter van.
Uiteindelijk heb ik dus grote spijt van deze aankoop.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.