Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 61.000 km |
Niet voor in de bergen
- 16.000 km
Ik heb hiervoor 4 jaar de Ceed SW 1.4 gereden (2019). Superfijne auto met veel slimme opbergvakken/plaatsen. Dat was even wennen in de nieuwe Niro HEV. Aan de binnenzijde is meer ruimte en is geschikt voor lange personen (2m geen probleem). Ook achterin veel beenruimte. Maar wat ik mis t.o.v. de Ceed, is het zonnebilklepje in het plafond, ruime middenconsole met verschuifbaar armsteun, vakje voorin, wat ideaal was voor mijn telefoon en ruimere portiervakken. Maar goed de Niro oogt veel moderner, de hulpsystemen werken veel natuurlijker en het onderstel van de auto is super.
Dat de bodemplaat in de achterbak plm 10cm kan zakken (alleen bij HEV) en levert veel extra ruimte op, zodat er toch veel bagage mee kan.
Het hybride rijden en vooral het elektrisch wegrijden, is fantastisch. Het is geen sportwagen, maar voldoet prima.
Echter, waar het mis gaat, is wanneer je met je auto de bergen in gaat (of de Duitse heuvels). Rijdt je daar 120km/h niks aan de hand. De automaat schakelt bergop een tandje terug en maakt iets meer toeren. Dat is nog goed te doen. Echter, ik rij in Duitsland geen 120 en pas me aan het verkeer aan. Dus 130/140. Als de automaat dan terug schakelt worden er toeren bereikt van 5000+ wat een enorm kabaal oplevert. Ik kom veel in Duitsland dus maak dit vaak mee. Vervolgens stijgt het verbruik enorm. Ga ik naar de sportstand, (want dan kan ik pas zelf schakelen met de flippers) schakel ik naar de 5 of 6 en het toerental dus daalt, wordt ook het verbruik weer een stuk minder. En de auto kan het gewoon makkelijk aan, om met lagere toeren bergop te rijden. Dus ik begrijp die actie van de Niro niet om zo ver automatisch terug te schakelen als het wat tegenzit. Maar goed Kia zal er wel een goede reden voor hebben.
Ik heb die nog niet ontdekt.
Motor valt tegen
- 61.000 km
Zo, nu al een aantal kilometers er opzitten, maar de aandrijving gaat me steeds meer irriteren. Hij is erg zuinig, maar dat onbedoeld terugschakelen en enorme toeren draaien is echt niet fijn. Ik gaf al eerder aan dat het prima vertoeven is op de Nederlandse snelwegen, maar in Duitsland, waar ik vaak ben is het niet handig. Dus ik hoop dat de nieuwe ceed gewoon weer een benzine versie wordt met een 7 traps automaat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Niro
Had je deze auto's al gezien?

Kia Niro 1.6 GDi PHEV DynamicLine / Trekhaak met afneembare kogel / All Season banden / Appel carplay/Android auto / Stof/Kunstlederen bekleding / Automaat /
- 2022
- 43.782 km

Kia Niro 1.6i PHEV DynamicPlusLine DEMO AUTO | Fabrieksgarantie t/m 11-03-2031
- 2024
- 14.330 km

Kia Niro 1.6i PHEV DynamicPlusLine | Fabrieksgarantie t/m 11-03-2031
- 2024
- 14.330 km