Kia Niro 1.6 GDi Hybrid Comfortline (2024) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Niro 1.6 GDi Hybrid Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 15.000 km |
Prima tevreden
- 1.800 km
Na vier jaar een occasion Kia Niro-hybrid gereden te hebben, een nieuwe Niro-hybrid gekocht. We hebben er een jaar op moeten wachten 🙂 , maar eind juni was het dan zo ver. Nu dus een maand gereden. Dit zijn kleine en grotere eerste ervaringen:
- ivm vorige hybrid is de auto duidelijk stiller. Gevolg is ondermeer dat je - doordat je de motor minder hoort - in de bebouwde kom sneller boven de 50 km per uur rijdt.
- veel nieuwe snufjes (bv regeneratief rijden, aangepast automatisch rijden in file), soms wat verwarrend/eerst nog meer uitproberen.
- blijken er banden van het merk Kumho onder de auto te zitten... Welk Afrikaans merk is dat?
- auto lijkt lager/kleiner dan de vorige.
- trekt, bv bij stoplicht, sneller op.
- stoelen zitten steviger dan in versie Niro 2017
- digitaal dashboard is even wennen. Je lijkt er dichter op. te zitten.
- beter zicht naar rechts-achter als je over je schouder kijkt door verdwijnen lastige stijl/kleine zijraam/grotere achterramen.
- wel weer/ook nieuwe caravanspiegels moeten kopen....
- brillenklepje bij spiegel is weg… jammer.
- lekker brede buitenspiegels, duidelijk meer zicht naar achter.
- armleuning op de middenconsole is erg kort. En ook geen versnellings'pook' meer. Waar moet ik mijn rechterrarm nou op laten rusten?
- middenconsole is gemaakt van glanzend plastic: stof- en vloeistofgevoelig
- iets wat ik écht onhandig vind: bediening radio/media en bediening airco zijn op één digitaal paneel gecombineerd. Je moet - om de panelen te bedienen - rijdend switchen tussen radio/media óf airco etc. #niethandig
Maar in het algemeen verder: een lekkere auto om in te rijden. Met bijna 2.000 km gereden te hebben rijdt 'ie 1 op 22.
Met de caravan door de Benelux
- 3.500 km
Inmiddels 3.500 kilometer gereden met de nieuwe Niro. Afgelopen 4 weken met een caravan (leeggewicht 890 kilo, max 1.100, 3,90 mtr) door de Benelux en Moezel getoerd. Ging vrij moeiteloos (net als met vorige Niro). Bij de heuvels 40 km na Luik heb ik wel even adem ingehouden, snelheid liep heuvelop terug naar 72 km met veel motorgeluid. Maar ook daar kwamen we keurig boven op de berg. Wat opvalt is dat de samenwerking electrisch rijden/benzinemotor veel beter is/lijkt geworden. In onze vorige Niro was de accu na het eerste heuveltje meteen volledig leeggetrokken (en liep trekkracht terug). In huidige Niro wordt accu direct weer snel bijgeladen. Hierdoor lijkt verbruik-met-caravan ook lager dan bij vorige Niro. Maar dit was deze vakantie niet helemaal goed meetbaar (kortere stukken gereden ivm vorige vakanties, toen naar Zuid-Frankrijk). De stoelen blijven een verbetering (ivm vorige Niro). Het nieuwe, gecombineerde swipescherm airco-radio-navigatie blijf ik een 'ramp' vinden :-( Maar al met al: zeer tevreden over de auto.
Al weer 10,000 km
- 10.000 km
Inmiddels 10.000 kilometer met de Niro hybride gereden. Zeer tevreden.
- de Niro rijdt keurig en zuinig. Ook met de huidige temperatuur 1 op 20 ongeveer.
- voor navigatie gebruik ik graag apple-kaarten. Zou handig zijn als er - voor als je in een ander menu zit, bv radio - er een sneltoets 'schakel terug naar scherm van de actuele navigatie-app' zou komen. Nu moet je op je scherm op de home-knop tikken, daarna 'Apple" aantikken en die zie je pas je apple-kaarten-scherm/de route.
- leren rijden met de paddles kostte wel wat tijd (net zoals schakelen tijd kost voordat je het zonder nadenken doet). Inmiddels aan gewend en handig. Vooral binnen de bebouwde kom en op drukke provinciale wegen gebruik ik de paddles. Waarmee ik dus met alleen gaspedaal kan versnellen en remmen (zoals in de botsauto's op de kermis). Op de snelweg altijd op cruise-control.
- nog niet tevreden over de combinatie-strip ventilatie/airco - radio/kaarten/media. Ge-klun-gel om steeds tussen die twee te wisselen. Inmiddels erachter wat er steeds fout gaat. Als je bv rijdend de radio harder wilt zetten, raakt je vinger al snel per ongeluk het touch-knopje 'front' aan. Dan begint meteen het ventilatiesysteem gigantisch met-herrie te blazen. Natuurlijk, dat kan je weer uitzetten. Maar als je dat aan het oplossen bent, ben je wel bezig om naar beneden te kijken naar het scherm/display. En let je minder op de weg. Hoop dat in de volgende KIA's die combinatie-strip eruit gaat.
Eerste onderhoudsbeurt (olie, 15.000 km)
- 15.000 km
Rijden nog steeds met veel plezier in de Niro. Nu het (hoera) weer wat warmer weer wordt, gaat de Niro ook duidelijk zuiniger rijden en komen we met ritjes op 4,5 ltr per 100 km. Onderhoudsbeurt betrof olie verversen/filter (tik af 250 euro). Laatste tijd hadden we af en toe last van een vreemde stink-lucht in de auto. Dealer heeft luchtfilter bekeken maar niets kunnen vinden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Niro
Had je deze auto's al gezien?

Kia Niro 1.6 GDi PHEV Launch Edition | Navi | Head-up display | Clima | Camera | Stoel-/stuurverwarming | El. achterklep
- 2022
- 36.002 km

Kia Niro 1.6 GDi PHEV Dynamic Line 144pk - Stoel/Stuur verwarming - Camera - Carplay - ACC - Rijklaar
- 2022
- 49.218 km

Kia Niro 1.6 GDi PHEV Dynamic Line 144pk - Stoel/Stuur verwarming - Camera - Carplay - ACC - Rijklaar
- 2022
- 77.574 km