Kia Niro 1.6 GDi Hybrid Comfortline (2024)

autoreview

Kia Niro
Kia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEV

Signalement

UitvoeringNiro 1.6 GDi Hybrid Comfortline
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf25 km
KM-stand laatst7.500 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 400 km

*Eerste ervaring (25 - 450 km)*

Na jaren een Peugeot 3008 leaseauto gereden te hebben, moesten we het een half jaar zonder leaseauto doen en hebben we in onze tweedehands Citroen C1 gereden. Maar gisteren werd eindelijk onze Kia Niro (private lease) geleverd. We hebben gekozen voor de eenvoudigste versie (Kia Niro Hybrid ComfortLine) in een standaard kleur (wit), met als enige extra een trekhaak voor onze fietsen.

Geen Kia navigatie, maar wel Android Auto. En dat is absoluut geen nadeel! Want nu hebben we Android Auto draadloos via bluetooth; met Kia navigatie kun je Android Auto alleen bedraad via een USB kabel gebruiken. De telefoon kan dus gewoon in je broekzak blijven. En Google Maps werkt prima.

Een hele fijne feature die ook in de ComfortLine versie zit is Adaptieve Cruise Control. Dat hadden we niet in de Peugeot. Bij file of in de stad remt en stopt de auto automatisch als je voorganger dat doet, en trekt weer op tot een veilig afstand achter je voorganger. Superhandig in de file, hebben we al gemerkt.

Ook fijn op de snelweg is de Lane Assist met automatische stuurcorrecties. De auto blijft dan netjes midden tussen lijntjes rijden, ook als de (snel)weg een bocht maakt. In het begin even wennen dat er zachtjes aan het stuur getrokken wordt, maar de stuurcorrecties zijn maar heel klein.

Dan het rijden zelf. Het begint met starten. Geen stop/start knop maar gewoon een traditionele sleutel. Maar, als je de rem indrukt en het contact aan zet (en het dashboard tot leven komt), en daarna doordraait om de motor te starten, dan gebeurt er ... niks, behalve "EV READY" op het dashboard. Gewoon stilte; er start geen motor. Dat voelt heel raar!
Dan de versnellingspook in "R" of "D" zetten. Op de ComfortLine is dat een hendel/pook en geen draaiknop. Dan de rem loslaten, en de auto gaat rijden, in stilte, zoals een normale automaat. Op de ComfortLine wel een achteruitrijcamera met een mooi helder scherm, gelukkig.

Tijdens het rijden gaat de benzine motor vrijwel ongemerkt aan als dat nodig is, en weer uit als het niet nodig is en rijdt dan elektrisch. Als je de cruise control aan zet, houdt de auto netjes de huidige snelheid vast en houdt in (of remt zelfs) als de afstand ten opzichte van je voorganger te klein wordt. En trekt uiteraard weer op als er voldoende ruimte is.
Als op de snelweg een auto vlak voor je invoegt, dan kan de cruise control flink remmen om weer afstand te maken. Beter is om de cruise control even te pauzeren en de snelheid te laten afzakken, en weer aan te zetten als de afstand weer redelijk is. Dan schrikt de chauffeur achter je niet.

Tot slot nog even over stoppen bij een verkeerslicht. Normaal moet je de rem vasthouden in een automaat. De Niro heeft AUTO HOLD, die de rem voor je vasthoudt zodat je het rempedaal kunt loslaten. Geen kramp als je door drukke stad moet rijden. De rem laat vanzelf weer los als je gas geeft.

Lekker zuinig

  • 2.000 km

Inmiddels een paar kilometers gereden en af en toe getankt. Bij de eerste tankbeurt stond het verbruik op 22,7 km/l. Tweede: 21,3 km/l. En gisteren onderweg was het 24 km/l vanaf de (derde) tankbeurt. Eigenlijk alleen snelweg gereden met een (cruisecontrol) snelheid van 105 km/uur. Na de terugweg was het gezakt naar 23.4 km/l.
Al met al rijdt deze Niro dus best zuinig.

Winter in aantocht

  • 7.500 km

* Verbruik*

Tot nu toe kon ik regelmatig 23 of zelfs 24 km/l halen, als gemiddelde over een tankbeurt (dus over meer dan 500 km).

Maar nu is het weer kouder geworden (onder 5 graden Celcius). En nu rijdt de auto niet meer zoveel elektrisch en gaat de verwarming aan. En wat blijkt: het verbruik stijgt naar meer dan 13 km/l. Dat is bijna 2x zo veel als bij warm weer!

*Comfort*

Het comfort is nog altijd uitstekend. Achterin lekker veel beenruimte voor volwassenen. En de motor is lekker stil, zeker bij elektrisch rijden, maar ook op benzine. "Het is alsof je zweeft" (als je over een vlakke weg rijdt). Weinig motor en banden geluid dus!

Wat ik minder vind is de combinatie-knop voor Volume en Temperatuur: even het volume zachter zetten maar de temperatuur gaat omlaag; o ja, omschakelen dan volume zachter, maar dan weer omschakelen om de temperatuur weer terug te zetten. ONHANDIG!!! ONVEILIG!!!

*Motor en versnelling*
Als je hard optrekt (bijvoorbeeld op een korte invoegstrook bij drukte), dan loopt het toerental enorm hoog op. Als je dan op snelheid bent en gewoon weer een constante snelheid rijdt, dan duurt het best lang voordat de motor opschakelt naar een hoge versnelling. De motor maar razen, nergens voor.
Soms zet ik zelfs de versnelling op handbediening om op te schakelen.
Let wel! Alleen bij hard optrekken; normaal schakelt de auto goed.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.