Kia EV6 84kWh Plus (2025)
autoreview
Signalement
Uitvoering | EV6 84kWh Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 211 km |
Net uit de verpakking
- 10 km
Vanochtend de EV6 Plus met 84 KWH batterij opgehaald. Daarmee is deze review nog geen review want er zijn nog nauwelijks kilometers mee gereden. Dat gaat echter snel veranderen. Over een week vertrekken we naar Frankrijk, met een caravan achter de EV6. Ik zal daar verslag van doen en ben uiteraard erg benieuwd hoe dat gaat bevallen.
Voor nu, ik vind het een machtige auto. Qua looks vind ik de auto er goed op vooruit gegaan. De plus-uitvoering vind ik voldoende rijk uitgerust: stoelverwarming en - ventilatie, achterbankverwarming, stuurverwarming, elektrische stoelverstelling met geheugenstand.
Ik moet wat wennen aan de stoelen. De zittingen zijn niet bijster lang. Daarnaast lijken de wangen van de zitting wat hoog en de stoel ook wat smaller dan bij onze Sportage. De instelmogelijkheden zijn echter voldoende aanwezig.
Nog een paar eerste opmerking.
- De achterwielaangedreven EV6 heeft een mooi ruime Frunk, dat vind ik praktisch met laadkabels en zo.
- De auto beschikt over autoflush, dus de portierhendels komen naar buiten wanneer je in de buurt van de auto komt.
- Er zijn zeer veel instelling via het systeem in te stellen (en uit te zetten)
- De grote batterij zorgt voor voldoende range.
- Het stuurwiel is wat vierkant maar ligt heerlijk in de hand
- de oplader van de telefoon geeft de SOC aan.
- er is enorm veel aflegruimte onder de zwevende middenconsole.
Ik ben erg blij dat Kia de glanzende oppervlakken in het interieur heeft vervangen door matte delen. Verder ga ik de auto leren kennen en kom ik daar later op terug.
Het aantal sterren in deze review zeggen dus nog niets maar daar moet je wat invullen wil je een review kunnen beginnen, vandaar.
Voor nu wordt vervolgd.
Eerste vakantiereis met caravan
- 211 km
Auto: EV6
Modeljaar: 2025
Uitvoering: Plus
Batterij: 84 Kwh
Wielen: 20 Inch
Kruissnelheid: 92 km/u
Caravan:
Kip Vision
Bouwjaar 2015
Gewicht: 1130 kg (beladen inclusief 2 fietsen voorop)
Afstand: 1125 km
Weersomstandigheden: 7 graden, regen en wind tot ca 22 graden en vrij rustig
Totaal KWh geladen: 293 en 40% SOC bij aankomst
Verbruik: 34KWH per 100 km
Dit jaar zijn we voor het eerst op vakantie gegaan met onze EV6 en Kip Vision caravan. Ik moet zeggen dat zo’n eerste keer best intensief is. Het vraagt wat planning onderweg, we hadden niet zozeer last van range-anxiety maar het is wat uitzoekwerk met allerlei apps. We hebben vooral ABRP, chargefinder en Fastned gebruikt.
Onze reis ging naar een camping vlakbij Nyons in Frankrijk, totaal 1125 km. De rit hebben we in twee dagen gedaan.
Het verbruik viel ons niet mee maar het moet gezegd dat de tweede dag het koud, nat en winderig was en het stuk van Nancy naar Dijon stijgt en daalt veel. Het verbruik zat daar zo tussen de 40 - 50 KWH/100 km. Op de vlakkere stukken en met hogere temperaturen (18-20 graden) was het verbruik tussen de 33 en 28 KWH/100 km
We hebben zoveel mogelijk bij Fastnedstations geladen om vier redenen:
• Plug en charge, dus geen gedoe met pasjes en apps. Laadkabel aansluiten en het laden start.
• Hoge snelheid van de laders.
• De Caravan kon aangekoppeld blijven.
• We hebben een Goldmember abonnement dat je met twee keer laden er al uit hebt.
Op de hele rit hebben we de caravan één keer bij een Electralader moeten afkoppelen maar ook dat bleek geen punt.
We hebben vooral gemerkt dat het een andere manier van reizen vraagt. Reden we vroeger ca. 105-110 km/u in Frankrijk is het nu 92 km/u. Dat is een stuk relaxter maar je bent langer onderweg (reken over 600 km. zeker een uur meer) Het vaker stoppen zorgt echter ook voor een meer onthaast gevoel. Is het reizen met een benzine of hybride-auto makkelijker/beter? Het zorgt in ieder geval voor minder planning onderweg.
Verder doet de range er niet zo heel veel toe. Het is vooral de laadsnelheid die de EV6 een prima reisauto maakt. Bij de goede laders sta je maximaal 15-20 minuten en dan kun je weer verder.
De EV6 is een prima reisauto op één heel irritante piep na: het DAW met het bekende koffiekopje met de melding dat je pauze moet nemen. Door de caravan merkt de auto meer beweging en krijg je zeer vaak een melding en wat blijkt, ik kan deze niet uitzetten.
Verder ziet de verkeersbord herkenning elke kilometerbeperking op de afslagen, gelukkig kan de melding daarvan uit.
De EV6 is qua rij-eigenschappen een stabiele caravantrekker met meer dan voldoende trekkracht. Als je op vakantie niet te veel haast hebt, het ook leuk vindt om je reis een beetje te plannen dan kan ik een elektrische auto aanbevelen. Wil je snel op je bestemming zijn en geen gedoe willen onderweg dan moet je nog even nadenken of een elektrische auto wel wat is wanneer je er een caravan mee wilt trekken.
Review op vakantie met de EV6
Na twee weken rijden we in twee dagen terug. De eerste dag een kleine 700 km. We komen niet boven de 70 km/u gemiddeld. Naarmate de reis vordert durven we de accu verder leeg te rijden. We worden handig in het af- en aankoppelen van de caravan (als dat nodig is). Mooi weer scheelt dramatisch in het verbruik. Op het stuk waar we op de heenweg zo'n 40kwh/100 km verbruiken, zakte het verbruik bij 23-25 graden naar 30 kwh/100km. Op dit stuk van de reis van Montelimar naar Thionville kwamen we gemiddeld op 31 kwh/100km met een kruissnelheid van 93 km/u.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.