Kia EV6 84kWh Dual Motor AWD GT-Line (2025)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | EV6 84kWh Dual Motor AWD GT-Line |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 10 km |
| KM-stand laatst | 3.900 km |
Flauwe blijdschap en schrikken!
- 3.900 km
Flauwe blijdschap
Ja, deze auto heeft een voorgeschiedenis. Daar heb ik in mijn eerdere review over de EV6 RWD GT-line een half jaar geleden al over geschreven. Ik had een AWD besteld, maar per ongeluk had Kia een RWD geleverd in mei 2025. Geen vierwielaandrijving dus maar achterwielaandrijving. Ik heb vervolgens die RWD gehuurd voor een aantal maanden terwijl de juiste uitvoering alsnog besteld werd. Die AWD zou in september komen. Ok, ik ben een ruimdenkend mens, hij is op 72 september geleverd. Verder precies gelijk uitgevoerd, zelfde kleur. Echt geen verschil te zien, behalve een kleinere frunk en het kenteken. Wel vreemd om dan het doek van je nieuwe auto te trekken in de showroom en vervolgens staat daar op het oog een exact identieke auto als die je al had. Flauwe blijdschap.
De aandrijving
Het verschil zit hem natuurlijk in het rijden, RWD met 225 pk of AWD met 325 pk. Dat verschil voel je wel. Lekker! Nodig? Nee, maar het is soms wel lekker om echt wat over te hebben. Bij de RWD zat ik toch soms wel tegen de limiet aan te trappen. En wat ik persoonlijk heel prettig vind is dat deze AWD in de drive mode ‘normal’ eigenlijk zo vlot is als ik ‘m voor normaal gebruik ook wil hebben. De RWD zette ik als ik ging rijden eigenlijk altijd gelijk op ‘sport’ voor een prettige gasresponse. En niet alleen de gasresponse is prettiger bij deze AWD, ook het regeneratief remmen is sterker, waardoor ik ‘m niet op ‘i-pedal’ hoef te zetten bij het wegrijden. In LV3 remt de auto ook al sterker af dan de RWD. En inderdaad, de Kia’s onthouden de i-pedal stand niet als je de auto uitschakelt, dus die moest ik voorheen elke keer weer aanzetten. Irritant. Maar i-pedal zette ik toch nog wel steeds aan, want ja, maximaal regenererend rijden, dat was ik eerder in de Tesla ook gewend en gaan waarderen en zou ook relatief zuinig moeten zijn.
Het verbruik: schrikken!
Het verbruik van deze auto was echter wel even schrikken! Ik had rekening gehouden met 10% extra verbruik vanwege de 4-wiel aandrijving, maar dat was eerder zo’n 25% meer! Zat ik met de RWD op 18,5 kWh/100km, met de AWD was dit met moeite 23,5! Daar ging mijn blijdschap met mijn nieuwe EV6 waar ik al met al bijna een jaar op had moeten wachten! Leuk dat extra vermogen, maar als daardoor je range 25% afneemt, dan wordt het toch niet zo’n leuke auto voor de wintersport. En ja, de RWD had ik in de zomer en herfst en nu met de AWD waren de temperaturen wel wat lager, maar toch ook weer niet zoveel lager . . .
Van alles geprobeerd, niet te snel rijden, eco-stand, noem het maar op, maar hielp allemaal amper. Op een gegeven moment ook steeds dat schermpje voorgezet waarin je de verdeling van de aandrijfkrachten over de vier wielen ziet en tot mijn verbazing bleven zelfs in de eco-stand de vier wielen aangedreven worden! Op een gegeven moment de moderne Winkler Prins maar even geraadpleegd (youtube) en daar kwam ik een gast tegen die in een ioniq5 AWD liet zien dat i-pedal stand permanente 4-wielaandrijving forceert en daardoor meer verbruikt. Nou, en dat bleek het i-pedal van Columbus: ik nam aan dat i-pedal de zuinigste stand was, maar dat bleek juist niet het geval. Zelfs in de eco-stand worden de voorwielen mede aangedreven als je gas geeft, ook bij vrij rustig gasgeven, zie ook de foto’s.
Dus nu begrijp ik ook eindelijk waarom die Koreaanse EV's de i-pedal-stand niet onthouden als je de auto uitschakelt, want je moet niet altijd zo willen rijden. Alleen in de stad schakel ik nu met de flippers i-pedal in, daar heeft het ook minder impact op het verbruik – zo lijkt het – maar op de doorgaande wegen ga ik z.s.m. weer naar LV3. Geen idee trouwens of het bij een RWD ook nog impact heeft op het verbruik, maar ik vermoed het niet.
Dus nu ik zo rijd, is het verbruik vergelijkbaar met de RWD. Een exact vergelijk kan ik niet maken vanwege de seizoensinvloeden op de vergelijking, maar in ieder geval kan ik nu op mijn woon-werkafstand, een 50km-mix van stad + binnenwegen + snelweg, met gemak onder de 20 kWh/100km blijven, corresponderend met een bereik van 400+ km (100% = 448 km, zo zegt ie vandaag).
Flipperen
Ik ben nu een stuk meer aan het flipperen als ik rijd. Want wat diezelfde gast op youtube ook aangaf, maar wat me zelf nog niet was opgevallen, is dat als je de regeneratie op LV2 of op LV1 zet, dat het gaspedaal dan minder tegendruk geeft dan in LV3 of i-pedal. En dat voelt op doorgaande wegen als je door kan rijden wel lekker. Mijn rechtervoet is gevoelig voor hielspoor (vandaar mijn vreemde bijnaam op deze site) en op lange afstanden is het ontspannener voor mijn rechtervoet. Of, hoor ik je al denken, zet je de adaptieve cruisecontrol aan. Inderdaad. Die werkt nog steeds prettig. Heel prettig.
En wat je met de flippers ook nog kan: remmen. Houd de linker flipper aangetrokken en de auto remt af tot stilstand, ook in LV3, 2 of 1. Daarmee wordt het gebruik van flippers nog wat aantrekkelijker en is de noodzaak voor de onzuinige stand i-pedal nog wat minder nodig.
Om het simpel te houden is de hoofdregel voor mij nu: standaard rijden in LV3. In de stad soms op i-pedal. Op de snelweg soms LV2. De drive-mode vind ik bij de AWD dus prima in ‘normal’. In die stand heb je nog steeds alle vermogensreserve: als je doortrapt worden alsnog alle 4 wielen aangedreven en het gasgevoel is voor mij vlot genoeg, vergelijkbaar met ‘sport’ in de RWD. Ik zet deze auto alleen op ‘sport’ als ik echt even lekker wil gassen.
Ja, er is ook nog een stand ‘auto’ voor de regeneratie. Sommige lieden op youtube zijn daar lyrisch over, maar ik heb er nog niet aan kunnen wennen. Het is een soort adaptieve instelling van het regeneratief remmen, maar het geeft mij het gevoel dat ik de controle over de auto kwijt ben. Misschien ga ik het nog waarderen in de toekomst. Ik heb de auto nog maar 7 weken. . .
Veiligheid
Voordeel van regeneratief remmen is volgens mij ook, maar wordt zelden benoemd, dat het een stuk veiliger is. Als je een noodstop moet maken, duurt het een halve tot een hele seconde voordat je voet werkelijk het rempedaal flink intrapt. In die tijd is de auto in LV3 of i-pedal al flink aan het afremmen. In LV2 of 1 veel minder. Dit betekent bij een noodstop vele meters verschil in de remweg. Daarom blijft LV3 mijn voorkeur.
Het sturen
Volgens de redacteuren van Autoweek en andere vaklui is het stuurgedrag van een RWD superieur aan al het andere. Moah. Ik moet zeggen, de AWD lijkt iets, met de nadruk op iets, minder scherp te sturen dan de RWD. Het verschil is zo klein dat het ook een andere uitlijning zou kunnen zijn of van het niveau ‘andere banden’. Nu zitten er dezelfde Continentals onder, dus daar ligt het niet aan. Er is dus wel wat verschil, misschien ook wel door het extra gewicht in de neus, maar daar staat tegenover dat ik het gevoel erg waardeer van een vierwielaandrijver die je door de bocht pusht met het gas. Heerlijk. Al met al niet teleurstellend. De auto stuurt nog steeds lekker, zeker in vergelijking met diverse andere vorig jaar proefgereden EV’s, zie mijn eerdere review van de EV6 RWD.
Samenvatsel
Lang verhaal. Lekkere auto, onlogische werking van de regeneratie-level bediening. Maar wel lekker flipperen.
Als ik weer nieuwe ervaringen heb, bijvoorbeeld in de sneeuw, dan kom ik wel weer in de lucht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Kia EV6 Light Edition 63 kWh | Stuur-/stoelverwarming | Camera | 19" LM | LED | Adap. Cruise | Clima | Draadloze telefoonlader | 17% bijtelling |
- 2025
- 18.992 km

Kia EV6 GT-Line 84 kWh Direct Leverbaar!! | ACTIE PRIJS €.56.995,= Rijklaar!!!
- 2025
- 10 km

Kia EV6 Plus 84 kWh - Stoel / stuur verwarming - Stoelventilatie - Navigatie - Adaptive Cruise Control - Apple Carplay / Android Auto - Fabrieksgarantie tot 04-2032 of 150.000 km
- 2025
- 18.814 km
Lees ook

Dubbeltest: Kia EV6 GT vs. Zeekr 7x – Premium power voor een bescheiden budget

Nieuwe elektrische Kia rond de €45.000: EV3, Niro EV of EV6?

Kia EV6 versus Skoda Enyaq: klaar voor de tweede ronde – Dubbeltest

Nu ondenkbaar, toen kon het nog: Break kwam bij Peugeot 306 pas na 4 jaar

