Kia Ceed SW 1.6 CRDi Business Pack (2013)

autoreview

Kia Ceed SW 1.6 CRDi Business Pack (2013)

Signalement

UitvoeringCeed SW 1.6 CRDi Business Pack
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf46.000 km
KM-stand laatst46.000 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Inmiddels 112000 km

  • 46.000 km

Na 5 jaar Seat Altea werd het tijd om te kijken voor een nieuwe auto. De reden hiervoor waren de onderhoudskosten die er aankwamen (distributie, schijven etc etc). Een grotere kofferbak was eveneens wenselijk.

Kandidaten waren de Seat Altea XL, Skoda octavia en op de valreep dus de Cee'd sportswagon. Uiteindelijk gaf het ontwerp van de Cee'd en de 7 jaar garantie de doorslag alsmede de onderhoudsintervallen van 30.000km of 2 jaar.

De auto is uiteindelijk een occasion uit 2013 met 46000 op de teller geworden. Daarnaast heeft de auto een afneembare trekhaak die we graag wilden.

Eerste indruk na 600km.

De Zit is behoorlijk lager dan de Altea. Dat is nog steeds even wennen. De stoelen zitten overigens prima, vele malen beter dan de octavia. Het rijcomfort is een stuk beter dan de Altea. Veel stiller (door de commonrail diesel) en comfortabeler geveerd. De vering is in mijn optiek zelfs iets te zacht. Met 3 pubers en hun voetbaltassen achterin heb ik de eerste drempel al geraakt en bereikt de auto snel de eindaanslag van de veren. Ik overweeg nu de (prijzige) verzwaarde veren. Ik wil het echter eerst nog even aankijken.


Het navigatiesysteem doet het goed maar de kaartactualiteit laat te wensen over. Zo heeft de dealer gegarandeerd dat de laatste versie erin zit (en dat is ook zo) maar de A5 moet volgens het systeem nog aangelegd worden terwijl hij er toch al een paar jaar ligt. Voordeel is wel dat de updates de komende 6 jaar gratis zijn dus begin volgend jaar maar eens kijken wat die update doet.

Het verbruik. Ik heb niet de illusie dat ik de 3,8L per 100km ga halen zoals opgegeven. Tot nu toe na 600km staat de teller echter op 5,3. Iets beter dan de Altea (5,7) maar vind 'm wel tegen vallen. Overigens ging de Altea door de jaren heen steeds zuiniger lopen dus ik hou hoop de 5,0 te gaan halen.

Verder opvallende zaken. Ik krijg geen hoogte van de automatische ruitenwissers. Dan wissen ze niet, terwijl het raam toch echt goed nat is, dan wissen ze achter elkaar terwijl er maar 2 spatjes opzitten. Ga ik in de gaten houden en anders aankaarten bij de dealer.

De achteruitrij camera werkt perfect! Ik vrees dat ik vanaf nu niet meer zonder wil. ook de parkeersensoren doen hun werk goed. Dit geld ook voor het start stop systeem. Ik lees hier veel klachten over maar bij deze auto werkt hij goed.

Verder vind ik het luxe interieur fenomenaal en degelijk afgewerkt met kwalitatief goede materialen. Ook de 2 kleuren bekleding in stoelen en deuren is schitterend. De vele knopjes beginnen inmiddels te wennen.

Voor de winter ga ik nu nog op zoek naar een setje winterbanden op stalen velg. En als deze banden op zijn voor mooie lichtmetalen velgen. Eigenlijk schandalig dat deze niet standaard op een bussinesline uitvoering worden geleverd.

De plussen en minnen in een notedop.

+ Comfort
+ Rijgedrag
+ Design interieur en exterieur
+ Kofferbak (klep gaat hoog open icm een lage tildrempel
+ Ruimte en de vele opbergvakjes

- Actualiteit navigatie
- te zacht geveerd
- automatische ruitenwissers leiden een eigen leven
- Geen lichtmetalen velgen
- Gordelruimte tussen stoel en armsteun

Resume. Een heerlijke comfortabele reisauto met veel ruimte en luxe. Maar het is absoluut geen sportmodel vwb power en wegligging. De stoelen zitten veel beter dan de standaard stoel van de octavia, maar mensen die een hoge zit gewend zijn en niet anders willen moeten wegblijven bij deze auto.

Update 10.000km

Het verbruik blijft hangen rond de 5,3. Dus redelijk. Op enig moment begon achter de ophanging vreemde geluiden te vertonen (knak geluid na over een drempel rijden). De oorzaak werd snel gevonden door de dealer en bleek een steentje in de veerschotel rechtsachter te zijn. Dit schijnt vaker voor te komen. Daarnaast geconstateerd dat de bochten verlichting het niet deed. Dit bleek doordat beide lampjes kapot waren. De bochten verlichting zit bij deze Kia overigens geïntegreerd in de koplampen en niet zoals bij andere merken in de mistlampen. Beide zaken zijn snel en kosteloos opgelost door de dealer :).

Verder blijft het een fijne auto met veel luxe. Enige storende factor blijf ik de kwaliteit van de kaarten vinden. De navigatie doet het prima maar een aantal wegen (oa de A5 van de coentunnel naar de A9) staan er niet op. Snel in maart maar de nieuwe update halen.

April 2015 63000km

Navigatie update gehaald. En jawel de A5 staat er nu op maar het nieuwe verkeersplein bij hoofddorp (eind 2013 opgeleverd) niet. Hmmm....

Bij het wegbrengen van de auto voor de navigatie update tussen neus en lippen door ook even vermeld dat het stuur wat leek te kleven vanuit de middenstand bij kleine/subtiele correcties. Toen ik de auto in de middag ophaalde werd even gemeld dat de complete stuurkolom was vervangen!?!?!? Hadden ze gewoon op de plank liggen omdat dit een Cee'd kwaal blijkt te zijn van de eerste generatie. Dit alles onder garantie uiteraard ;). Prima service van Kia Wolters in IJsselstein. Het stuur voelt nu prima aan en zelfs iets minder kunstmatig. Al met al een hele verbetering!

Het verbruik is inmiddels ook verder afgenomen. 5,1 op de teller!! Ik ben tevreden :).

Inmiddels zijn ook de verzwaarde achterveren besteld. Een pittig bedrag (435,-) maar met een volbeladen auto blijf ik de eindaanslag voelen van de huidige veren. Ik vind daarbij de wegligging met een volbeladen auto bij hogere snelheden ook niet geweldig (zelfs een beetje eng). De ervaring met de nieuwe veren zal ik met de tijd ook posten.

18-05-2015

De verzwaarde veren zijn gemonteerd. Wat een verschil in rijbeleving!!! De auto ligt veel vaster/strakker op de weg zonder oncomfortabel te worden. De achterkant is wel wat omhoog gekomen maar dat mag de pret niet drukken. Kortom......een aanrader!!

In augustus werd ik spontaan gebeld door de verkoper. Hij had mijn berichtjes gelezen over de wisselende werking van de automatische ruitenwissers. Hij gaf als tip om de stand op maximaal te zetten en 'm dan vervolgens een klein tikje terug te draaien (schijnt een traploze werking ge zijn). Dit geeft iets verbetering maar het blijft af toe onvoorspelbaar. Ik blijf toch pleiten voor een interval naast de automatische functie. Marc in ieder geval bedankt voor de service en meedenken!!

04-10-205

Inmiddels is de auto na 30.000km toe aan een grote beurt. Geen bijzonderheden gevonden. Wel een pittig bedrag maar dan kun je ook weer 30.000km door. We hebben deze beurt uit laten voeren bij Durmi auto Zaandam omdat we daar ook een Picanto hebben gekocht. Volledig over naar de KIA dus :).

09-10-2015 775000km

Tijdens een rit in Belgie valt het me enkele malen op dat de koppeling slipt in heuvelachtig gebied! Met name wanneer het heuvelopwaarts gaat en ik in de 5e versnelling naar 100 wil door accelereren. Bij thuiskomst meteen de garage gebeld en al snel kreeg ik het antwoord dat dit een bekende klacht is bij de eerste serie cee'ds. Oorzaak, een lekke oliekering tussen versnellingsbak en motor. Onder garantie zijn nu de keerring, drukgroep en koppelingsplaten vervangen. Wederom prima service van Durmi Zaandam!!

Helaas is de klacht met de koppeling nog 2x teruggekeerd (rond de 95000 km). Na een telefoontje met de importeur bleek het probleem in de versnellingsbak ontluchting te zitten. Deze ging dichtzitten waardoor er druk werd opgebouwd in de bak en de prisas kering ging lekken. Na deze fix geen problemen meer gehad. Wederom alles onder garantie.

Wat is er inmiddels vervangen onder garantie:

- Stuurkolom (63000) leven in de middenstand.
- Achteruitrij camera (rond 110000 km) ivm vocht
- Beide koplampen 112000 km (dagrij verlichting ging af en toe spontaan uit en bleek een produktie fout van de eerste serie)
- Prisas kering en koppeling 3x

Hierdoor heb ik de betrouwbaarheid verlaagd naar voldoende. Service en garantie blijft uitstekend. Volgende auto wordt zeker weer een KIA (waarschijnlijk optima).

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Ceed

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.