Kia Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi GT-Line (2021)

autoreview

Kia Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi GT-Line (2021)

Signalement

UitvoeringCeed Sportswagon 1.0 T-GDi GT-Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst300 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe private lease auto!

  • 300 km

Eén van de weinige 1.0 benzine reviews. Bij deze:

Afgelopen zaterdag mijn private lease Kia Ceed Sportswagon GT-line opgehaald. De geur van een nieuwe auto, daar kan weinig tegenop :) Weinig extra opties genomen (metallic Lunar Silver, luxe kentekenplaten en rubberen kofferbak mat), omdat de GT-line al zo goed als fully loaded is.

Om mijn keuzeproces uit te leggen:
Ik kom van een VW Golf 7 facelift uit 2017. Vier jaar ge'privated leased en het contract liep af. Heerlijk in gereden, maar de auto werd eigenlijk te klein omdat gezinsuitbreiding een feit is geworden :) Tijd voor de befaamde papa-station. Ik had een paar simpele eisen: ik wilde per maand minder betalen (de Golf was stiekem toch wel duur), maar als autoliefhebber wilde ik wel een station met een stoere uitstraling en behoorlijk compleet in de opties. Minder betalen en een complete auto, je raad het al: dat was geen makkelijk zoekproces. Eigenlijk alle auto's van de VAG-groep konden in één klap worden afgeschreven: te duur voor mij. Ik moest het zoeken in de wat goedkopere merken. Proefgereden in de Ford Focus Wagon ST-Line, Hyundai i30 N-line en de Kia Ceed Sportswagon GT-line.

- Ford Focus ST-line: van buiten gaaf (die rode remklauwen: wow!), interieur vond ik minder. En ik zal één van de weinigen op deze aardkloot zijn die de Ford niet zo fijn vond rijden. Viel redelijk vlot af, mede omdat de Ford toch nog vrij duur uitviel.
- Hyundai i30 N-line: wat een stoere auto van de buitenkant! Van binnen wel prima, maar niet spectaculair. Van de drie reed deze het fijnste. In de N-line zit standaard een mild-hybride 160 pk motor. Heerlijk!
- Kia Ceed GT-line: super gaaf uiterlijk en van de drie het mooiste interieur. Dat is toch de werkplek waar je op uitkijkt.

De keuze ging dus tussen de Hyundai en de Kia. In het voordeel van de Kia sprak dat deze goedkoper was (mede omdat ik de 1.0 motor met 120 pk kon bestellen en de Hyundai standaard met die 160 pk motor kwam), een mooier interieur heeft (met standaard een glazen dak en volledig digitaal instrumentarium) en wat groter is. Wat ook nog in het voordeel was: Kia van Mossel ging die week een laatste badge van 600 Ceed's pre-facelift bestellen. Vlak daarna kwam de facelift en kon het pre-facelift model niet meer besteld worden. Van Mossel gaf dus nog een scherpe actieprijs. En nu ik het facelift model zie, ben ik blij dat ik een pre-facelift model heb. Hij is er niet mooier op geworden.

Ik rij de auto nu een week en de eerste indruk is top! Het interieur steekt goed en degelijk in elkaar. Het GT-line stuur is echt prachtig. Het grote scherm werk snel en heeft prima graphics. Ja, je kunt het interieur niet helemaal met de Golf vergelijken, die stak meer dan goed in elkaar, maar hee, je betaald ook minder. Dat moet ergens inzitten. Ik heb al veel complimenten gekregen over de uitstraling van deze auto. Het kleurtje doet 'm goed en laat de donkere GT-line accenten er mooi uitkomen.

Van te voren was ik heel erg bang voor de beruchte Ceed afrolgeluiden. Tijdens de proefrit vond ik het wel meevallen en dat is nu ook wel gebleken. Hij is niet zo stil als de Golf (die is bovengemiddeld stil), maar heb veel auto's gereden en vind de Ceed niet perse rumoeriger dan andere auto's in deze prijsklasse. Ook een kwestie van wennen. Ergens moet het prijsverschil ook tot uiting komen natuurlijk.

Als laatste de 1.0 motor. Bewust voor deze motor gekozen, omdat ik voor mijn werk alleen maar korte stukken op binnenwegen rijd. Iedere keer 50 of 80 rijden, kan meer dan prima met deze motor. Het wordt geen strepentrekker, maar je hoeft je ook niet te schamen. Op de snelweg kan die prima mee, maar doe geen wedstrijd op de Autobahn ;) Daarnaast was de 1.5 motor een stuk duurder en het budget wel zo'n beetje aan z'n plafond. Prima zo.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Ceed

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.