Kia Ceed 1.6 GDI Super Pack (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ceed 1.6 GDI Super Pack |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 37.824 km |
Eerste ervaringen
- 1.097 km
Er is nog maar 1 review van de Kia Cee'd, daarom plaats ik die van mij alvast om toekomstige kopers te informeren. Ik beperk me nu eerst alleen nog de eerste ervaringen.
U moet dit dus zien als een preview.
Waarom een andere auto? De vorige (Auris hybride) was eigenlijk te klein voor 2 kleine kinderen, je kan niet meer normaal zitten op de voorstoelen omdat ze te ver naar voren moeten ivm de kinderstoeltjes (isofix). Tevens is de kofferbak te klein.
Wat ik wel ga missen is de CVT en de aandrijflijn. Altijd vermogen beschikbaar en niet te schakelen. Ik heb niet voor de DCT (dubbele koppeling) op de Kia gekozen omdat deze 2000 euro duurder is (hogere CO2 tax...)
22 augustus heb ik de auto opgehaald bij Jager & Blokhuis in Nijkerk. Fijne dealer, ik zal nog een keer een review daarvan posten.
Ik heb gekozen voor de Super Pack in Pearl Black zonder extra opties. Ik heb voor de Super Pack gekozen omdat dan het aantrekkelijke LCD scherm inzit voor het weergeven van de boordcomputer en de snelheid. Tevens zit hier een navigatie in, lichtmetalen velgen, keyless entry, parkeersensoren voor/achter, enz.
Een hele complete uitrusting voor een goede prijs.
Levertijd:
Ik heb 2,5 week moeten wachten, de auto was op voorraad bij de importeur. De levertijd zou 4 weken zijn (afhankelijk van transport)
Ik heb getwijfeld tussen een grijze en de zwarte. Maar toch voor de zwarte gegaan omdat deze kleur erg mooi contrasteert bij de chrome delen op de auto.
Onderstel:
Het onderstel is mooi in balans, relatief comfortabel. De koets blijft mooi neutraal in klaverblad bochten, hij rolt iets over de banden (Hankook). Tevens zijn de banden redelijk lawaaiig.
Geluidsproductie:
Zoals hiervoor genoemd, de banden zijn redelijk lawaaiig op ZOAB, de Michelin Premacy's (van 225 ipv 205 op de Kia) op mijn vorige auto waren een stuk rustiger.
De auto is voor de rest erg stil van binnen, de motor hoor je haast niet bij constante snelheid en er is nauwelijks windgeruis hoorbaar.
Er zijn geen kraakjes of kreuntjes hoorbaar vanuit het interieur.
Motor:
Hij heeft nog maar dik 1000 km gedraaid, dus ingereden is hij nog niet.
Positief:
* Erg soepel, 60 km/u in zijn 6 (krap 1000 tpm) is geen enkel probleem
* Voldoende vermogen, al vanaf 2000 tpm voldoende aanwezig, je hebt bij normaal optrekken niet de behoefte om boven de 3000 tpm te komen.
* Relatief zuinig, de laatste tankbeurt gaf 1 op 15,8 met voornamelijk snelweg (100 tot 120 km/u op de teller, afhankelijk van de wegsnelheid). Dit wordt vast nog beter, gezien de kilometer stand.
Negatief:
* Soms iets bokkerig (licht), het voelt alsof de motor iets teveel geknepen wordt. Het doet zich alleen voor rond de 50/60 km/u in een hogere versnelling.
* Klinkt ietwat rauw, lijkt alsof er niet zoveel aan klankmanagement gedaan is. Kan ook komen door de directe inspuiting (GDI).
Versnellingsbak:
Fijn in gebruik, de eerste paar 100 km iets hakerig, maar dat is nu compleet verdwenen. Gewoon een goede bak, koppeling pakt ook mooi op. De versnellingen zijn wel lang, maar dat is tegenwoordig normaal met de eco instelling.
Koets/Exterieur:
Mooi model koets, erg veel positieve reacties. Straks en stoer gelijnd. Door de brede heupen is het zicht door de buitenspiegels niet zo goed voor achteropkomend verkeer.
Het overzicht is goed, mede door de achteruitrij camera, parkeersensoren (visueel op de boordcomputer en via piepjes). De achterdeuren hebben kleine raampjes (oplopende koets), spiegelen is belangrijk om niet kleine kinderen te missen.
Interieur:
Mooie afwerking. De plaatsing van de knoppen is in mijn ogen veel mooier dan die van haar zusje, de i30. Meer een cockpit idee.
Alle knopjes en lampjes zijn in een rode gloed, fijn in het donker. Alleen jammer dat de dashboard verlichting niet regelbaar is via de lichtsensor.
Ook prettig is dat de waarschuwinglampjes van de passagierairbag en de gordels van de achterpassagiers na x aantal uit gaan, dat geeft wat meer rust.
Genoeg opbergruimte, 2 bekerhouders in de middenconsole (afsluitbaar dmv een rolluikje), genoeg ruimte in de deuren en een groot vak onder de klimaatregeling, waar ook 2 12V aansluitingen en een USB/aux poort zitten. Standaard op elke versie.
Mooie bekleding, manuele hoogteverstelling op beide voorstoelen (kan heel hoog en laag), ook op beide stoelen elektrische lendesteunen!
Verlichting:
Dagrijverlichting is standaard, deze zitten onderin de koplampunits en fungeren gelijk als stadsverlichting (worden gedimd). Ik heb daarom de voorlampen vervangen door een wittere soort zodat de kleur overeenkomt. Misschien komt er nog een Xenon setje in voor meer lichtopbrengst.
De bochtverlichting werkt fijn, deze zit niet zoals bij veel andere merken in de mistlampen, maar is een aparte lamp in de koplamp unit die onder een hoek van 45 graden gemonteerd zit. Deze geeft veel licht.
De achterlichten incl. remlichten zijn allemaal uitgevoerd in LED. ze geven mooi licht en zijn goed zichtbaar voor medeweggebruikers.
Elektronica/gadgets:
* Handrem: De handrem is een elektronische versie. Het voordeel is dat hij automatisch eraf gaat als je wegrijdt (mits gordel om).
* Parkeersensoren: Erg prettig, visueel goed te beoordelen door het gebruik van verschillende kleurtjes en per sensor zichtbaar op de boordcomputer. Tevens kan de auto automatisch inparkeren. 1x gebruikt om te testen, voor de rest een leuke gimmick die waarschijnlijk zelden gebruikt wordt.
* Radio: Redelijk goed geluid, helaas geen extra optie voor een subwoofer/speaker upgrade. Standaard 6 speakers (waarvan 2 tweeters). Hij voldoet, maar ik zit nog te twijfelen voor een speaker upgrade.
* Navigatie: Fijn werkende navigatie, goed beeldkwaliteit. Helaas maar 1 stem (Brabantse Berta), maar voldoet sinds de laatste update (verbetering stem). Updates kunnen overigens zelf geinstalleerd worden, ze kunnen gedownload worden via Mijn Kia, waar ook de handleidingen te vinden zijn.
* Cruisecontrol: Voldoet, fijne bediening op het stuur. Bij steile hellingen valt de snelheid max 5 km/u terug, naar mijn idee teveel. Ik zal het de volgende keer aankaarten bij de dealer, misschien is hier een update voor.
* LKAS: Er zit een rijbaan detectie systeem op. Het werkt vanaf 60 km/u. Het werkt goed, behalve bij laagstaande zon, de camera kan de lijnen dan niet meer goed zien en geeft dan vals positieve meldingen.
* Verwarming/koeling:
De airco werkt goed, de verwarming heb ik nog niet echt kunnen testen, maar de motor warmt relatief snel op, dus ik vermoed dat de kachel geen problemen geeft. Dual control is standaard. Tevens zit er spiegelverwarming en ruitenwisser verwarming op, gekoppeld aan de achterruitverwarming.
Enkele maanden verder
- 4.800 km
Ik heb de auto nu 4 maanden en 4800 km verder. Hij heeft nog niet kilometers gemaakt, maar hij voelt nu wel meer ingereden aan.
Het schakelen gaat een stuk soepeler en de motor is ook lekker veerkrachtig.
Een kleine opmerking tov de vorige review, de dashboard verlichting wordt wel automatisch gedempt als het donkerder wordt. Je moet hiervoor de dashboard verlichting niet op max zetten, maar 1 (of meer) stapjes lager.
Tevens is het bokkerige rond de 50/60 km/u verdwenen, blijkbaar moest het blokje even goed inlopen.
Voor de rest weinig bijzonderheden. Momenteel zitten de winterbanden eronder, gelukkig pasten de velgen + banden van de vorige auto eronder, alleen een andere centreerring erin. Scheelt weer veel geld.
Brandstofverbruik blijft redelijk constant al stijgt deze wel in de koudere periodes. Ook de krachtige (tegen)wind gooit roet in de verbruikscijfers. De boordcomputer wijkt ongeveer 0,3 l/100 km af (bijv. boordcomputer 6,3, bij de pomp 6,6)
Ook heb ik xenon verlichting ingebouwd, dat geeft heel mooi en veel licht icm de projectiekoplampen.
De voorruitwissersverwarming (3x woordwaarde) werkt ook erg prettig, de ruitenwissers zijn snel ontdooit.
Wat wel opvalt is dat er water in de deur blijft staan, bij het openen van de deur gaat het via de voorste afvoer eruit. Ik ga dit nog even bij de dealer aankaarten, misschien zitten de andere afvoeren verstopt. Dit kan nooit goed zijn op de langere termijn. Geld trouwens voor de beide voordeuren.
Tot op heden geen olieverbruik.
De regensensor werkt goed, ik hoef hem bijna nooit anders in te stellen. Dit geld ook voor de lichtsensor, het licht gaat op het juiste moment aan.
Een jaar verder
- 16.216 km
De auto heeft zijn eerste beurt gehad, zoals verwacht geen bijzonderheden.
Ervaringen:
* Aandrijving
Motor is lekker soepel, schakelen gaat ook zeer prettig.
* Electronica
Weinig problemen, een paar keer gehad dat het TFT scherm geen gegevens weer gaf, maar na opnieuw starten was het probleem opgelost.
* Verbruik
Verbruik wordt bijgehouden vanaf dag 1, het gemiddelde ligt nu op 1 op 15,08. Normale waarden voor zo'n auto/motor combi.
* Verlichting
De verlichting is vervangen door een Pilot Xenon setje, dat geeft een goed en mooi beeld, en staat goed icm de DRL. De LED achterlichten geven veel en goed licht, vooral in mistige omstandigheden zie je ze beter.
* Waterafvoer probleem
Het waterafvoer probleem bij de (voor)deuren was onbekend bij de dealer. Ze vermoedden dat het komt door een dwarsbalk in de deur waardoor er water achter blijft staan.
* Parkeersensor voor
1 parkeersensor voor bleef piepen ook al stond er niks voor. Dit blijkt een bekend probleem te zijn, iets met oxidatie in de kabel. De sensor is keurig onder garantie vervangen.
Op 1 januari is op een smalle weg een onzachte aanraking met een tegenligger met de spiegels geweest. Het plastic gedeelte van de LED knipperlicht strip was kapot. Gelukkig was dit onderdeel los te bestellen, voor 105 euro incl. montage was dit probleem opgelost.
Tot nu toe dus behoorlijk tevreden.
Inruilen
- 37.824 km
Na bijna 3 jaar is het tijd om afscheid te nemen van de Kia. Hij heeft zich keurig gedragen, 1x heeft hij met een lege accu gestaan doordat er corrosie in een deurschakelaar was opgetreden waardoor de auto niet in de slaapstand was gegaan. Het gevolg: een lege accu.
Een belletje naar de Kia pechservice later en binnen een half uur was er een bergingsbedrijf met een starthulp.
In de garage werd het probleem gevonden, een slechte schakelaar in de deur, een bekend probleem. Dit is het tweede geval van corrosie, de vorige keer in de parkeersensoren.
Daarnaast zijn bij de laatste beurt ook de chromenomlijsting van de mistlampen vervangen, deze werden dof. Vervangen onder garantie.
Maar toch een overstap naar een Toyota Auris, en dan de TS versie in de lease pro uitvoering (2013).
Die CVT heb ik altijd gemist bij de Kia, en met het nieuwere model en de station variant is de overstap snel gemaakt.
De auto is ingeruild bij Toyota dealer van Leussen in Ommen waar de Auris gekocht is.
In de afgelopen jaren heb ik 37824 km gereden en ligt het gemiddelde verbruik op 1 op 14,8 (30% afwijking tov de fabrieksopgave).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Ceed
Had je deze auto's al gezien?

Kia Ceed cee'd Sportswagon 1.6 GDI DynamicLine Trekhaak | Clima | Navi | Cruise
- 2015
- 108.998 km

Kia Ceed Cee'd 1.6 GDI Business Pack | Cruise | Trekhaak | Camera
- 2013
- 117.221 km

Kia Ceed cee'd Sportswagon 1.6 GDI DynamicLine | All season | Airco | Navi | Camera | Cruise | Trekhaak | 15 " LM |
- 2015
- 69.094 km