Kia Ceed 1.6 CRDi Business Pack (2013)

autoreview

Kia Ceed 1.6 CRDi Business Pack (2013)

Signalement

UitvoeringCeed 1.6 CRDi Business Pack
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst160.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Preview Kia Cee'd 1.6 CRDi 5drs hatchback Business

  • 900 km

Na lang wachten eindelijk afgelopen vrijdag mijn nieuwe leaseauto in gebruik genomen.

In oktober 2012 is deze auto besteld als zijnde Kia Cee'd 1.6 CRDI plus pack.
Maar wat bleek op het afleverdocument dat het om een Kia Cee'd 1.6 CRDI business pack ging. Dat was eerst even schrikken maar al gauw bleek door de optie's tussen deze twee te vergelijken dat het om dezelfde uitvoering gaat.

Omdat deze auto nog zo nieuw is neem ik aan dat iedereen begrijpt dat het hier om een preview gaat van de auto.

Uiterlijk (exterieur):
Alle smaken verschillen, maar naar mijn mening oogt deze auto heel chic en sportief. zeker omdat hij voorzien is van de 17 inch genua velgen.
Zelf wilde ik graag de rood metallic omdat iedereen meestal gaat voor een grijze, zwarte of witte auto. Maar ja, vrouwlief mocht ook meebeslissen.
Zij de kleur, ik de velgen.

Ik heb de auto laten voorzien van privacy glas door middel van folie. en dit is keurig uitgevoerd.
Enig nadeel is dat het zo donker in de auto is.
Mijn dochter vindt dit overigens zeer prettig, want zij klaagde altijd als de zon schijnt.
Hierdoor is met name het zicht door de achteruitkijkspiegel in het donker heel slecht.
Vooral als de achterligger zijn lampen niet aan heeft.

Interieur:
De cockpit stijl in deze auto sprak mij meteen aan.
Het interieur staat naar de bestuurder toe.
Iets wat mij erg tegenviel in zijn broertje (hyundai I30).
Niet voor niets gaat Peter Schreyer designen voor Hyundai.

Foto's van de auto volgen overigens nog.

Prestaties:
Je merkt dat deze auto lekker veel koppel heeft maar als je op de snelweg bij 120 snel naar 130 wil kun je toch beter even terugschakelen naar zijn 5.
Ik ga over die prestaties nog niet teveel zeggen omdat ik denk dat dit na de inrijperiode alleen nog maat beter wordt.

Verbruik:
Ik heb nog niet getankt maar voor zover ik dat nu al kan bepalen denk ik dat ik na de eerste snelweg kilometers 120 - 130 km/u zonder cruisecontrol (bewust voor het inrijden voor gekozen) 1:17 heb gereden.
Wat opvalt is dat het isg systeem (start-stop) van Kia nog maar 1 keer zijn werk deed bij de stoplichten en dat viel mij tegen( misschien door de lage temperatuur van afgelopen week).
Dat is wel iets wat ik de komende tijd in de gaten ga houden.
Ik zal vanaf nu de autoweek verbruiksmonitor gaan gebruiken om te kijken wat het werkelijke verbruik gaat worden.

Comfort:
Ik heb niet veel ervaring met andere auto's in dit segment. (vorige auto is een b-segmenter Peugeot 207 sw 1.6 vti outdoor) maar stiller is hij wel (vooral de motor) maar dit wordt op dit moment overschaduwd door het bandenlawaai. Het zijn michelin Alpin banden 225-45-17.
Wel verneem ik af en toe wat windgeruis bij de linker buitenspiegel (afhankelijk van de wind-richting en kracht).
Maar wat een fijne stoelen zitten er in de auto. Beetje hard maar door de lendesteun-verstelling (electrisch) ben ik eindelijk van mijn rugklachten af. (maar misschein komt dit wel doordat de stoelen van de peugeot (outdoor versie) ronduit waardeloos waren.
Ik had verwacht dat vering en demping met de band/velgcombinatie wel tegen zal vallen maar niets is minder waar.
Met mijn vorige auto schuin over een verkeersdrempel liet mijn sleutelbos aan het contactslot flink rammelen maar in deze auto bijna niet.

Het schakelen gaat als een mes door de boter. wat een verschil met die peug.

Ik denk dat ik zelf nu nog 1 van de weinige reviewers ben met een diesel en hoop dan ook dat ik meerdere mensen kan overtuigen om mee te schrijven over deze auto. Misschien heb je wel hele andere ervaringen met deze auto?

Volgende review plaats ik ongeveer als de teller op zo'n 10.000 km staat.

Review na ruim 10.000 kilometer

  • 11.998 km

Hierbij een update van de kia cee'd na bijna 12.000 km.

Ik ben nog steeds in mijn nopjes met deze auto.
Elke dag als ik instap verschijnt er een lach op mijn gezicht.
Ook zijn er wel wat minpunten maar die overschaduwen mijn lach niet.

Allereerst maar de neagatieve punten
Ik begin met de meest storende:

- de geintegreerde handsfree bluetooth installatie voor mobiele telefonie.

Ik maak gebruik van een iphone 4s en icm bluetooth en de audio functie (stream) werkt prima maar als ik een telefoongesprek heb dan kan de ontvangende partij mij zeer slecht verstaan. Het geluid wordt dan als het ware bij het praten steeds afgekapt en dat is voor de gesprekspartner noet om aan te horen.
Omdat deze gesprekken veelal zakelijk zijn is dat zeer hinderlijk.
De dealer heeft al een softwareupdate gedaan van het systeem (duurt 1 uur) gevraagd of een andere telefoon dit ook heeft, maar mijn vrouw heeft een iphone 4 en dat hielp ook niet.
Wat mij opvalt is dat de microfoon van de handsfree recht boven het midden van mijn hoofd geplaatst is en dat lijkt mijn niet de goede plek.
Is dat bij concurrenten ook daar geplaatst?
Ik heb de hoop nog niet opgegeven voor een oplossing want a.s. Dinsdag gaat de auto naar de garage voor deze kwaal.

- brandstofverbruik
Ik dacht met deze auto gemiddeld wel op een brandstofverbruik van 1:20 uit te komen.
Maar dat is tegen gevallen
Gemiddeld 1:16,5 is bij een redelijk rustige rijstijl niet om te juichen.
Rustig rijden betekent dan schakelen voor 2000 toeren en 60/70% snelweg met gemiddeld 115 km. Per uur. Rest is 80 km wegen en ik woon in een dorp en rij 17 km naar mijn werk zonder 1 stoplicht.
Ik rij op 17 inch velgen met 225-45 banden.

Positieve punten:

Dat zijn er wel heel wat meer.

Comfort
Ik vind deze stoelen heerlijk.
Goed instelbaar en een beetje stevig.
Iets te smal voor je billen op een zeer lange rit maar gelukkig ben ik niet zo breed.
Op kleine richels is de vering wel wat stug en zou het soms iets beter mogen worden gedempt.

Motor
Deze is nu lekker soepel maar je moet om echt te versnellen wel wat terugschakelen als je in zijn 6 rijdt.
Hierdoor kan je ook niet makkelijk naar zijn topsnelheid komen.
Bij 180 is de fut er helamaal uit en kruipt hij nog iets omhoog.
Uiteraard is dit in nederland niet van belang maar het geeft wel aan dat die zesde versnelling voor de zuinigheid moet zijn.

Uiterlijk
Daar kan ik nog steeds over zeggen dat ie chic en sportief er uit ziet.
Ik heb er van die mooie xenon lookalike lampen in zitten en dat staat samen met de ledverlichting wel mooi. ( bijna dezelfde kleur)

Geluid
Het geluid van buiten komt toch wel duidelijk binnen in het interieur.
Toch denk ik dat deze banden wel eens de schuld kunnen zijn.
Maar wat komt er toch een heerlijk geluid uit het audiosysteem.
Misschien kan het nog vele malen beter maar voor een standaardsetje is dit niet verkeerd.

Einde tussentijdse review
Ik denk dat er een update komt bij zo'n 25.000 km.
Ik laat wel even weten hoe het bluetooth handsfree systeem in de komende periode gaat presteren.

tussentijdse korte update

  • 16.500 km

De dealer heeft laten weten dat de geluidsproblemen met de handsfree (bluetooth) carkit in de laatste versies van het apple IOS zit. Ze hebben hier vooralsnog een oplossing voor. Ik hoop dat ze binnen een maand of 9 wel een oplossing hiervoor hebben bij Kia. Mocht dit niet zo zijn dan probeer ik eens een telefoon met een ander besturingssysteem dan het IOS.

Het blijft verder een fijne auto om vele kilometers mee te maken.
Sterk minpunt is nog steeds de handsfree en het verbruik.

Andere zaken die nog aan het licht kwamen zijn:
knipperlicht gaat niet uit na het nemen van een niet geheel haakse bocht.
Persoonlijke instellingen audio worden niet onthouden na uitschakelen contact.

Garantie? Laat me niet lachen

  • 160.000 km

Mij Kia Cee'd is een leaseauto.
Normaliter zou een leaserijder zich daar niet echt druk om maken als de velgen beginnen te oxideren maar als je de auto weer gaat inleveren na de contractperiode wil ik niet dat ik extra kosten krijg.
Dan zou je zeggen als je velgen ontzettend beginnen te oxideren dan verwacht je dat Kia zijn garantiebeloften waarmaakt. (7 jaar). toch?

Nou niets is minder waar.
Ik ben bij het begin van het oxidatieproces al eens naar de kia dealer gegaan en gevraagd om garantie.
De Kia dealer zegt dat ik stoeprandschade heb gehad en dat daardoor de velgen zijn gaan oxideren.
Maar bij nadere beschouwing begon de oxidatie bij de hart van de velgen en niet bij de velgrand dus daar trapte ik niet in.
Dus ging ik naar een andere dealer.
Na een paar maanden kreeg ik eindelijk antwoord.
We gaan uw velgen kosteloos vervangen onder garantie in de maand januari 2017.
Ik denk dat is keurig geregeld.
Maand later neem ik nog eens contact op met de dealer voor de afspraak om ze te vervangen.
Nou nee want u heeft de velgen apart besteld van de auto.
Huh hoezo.
Nou de auto is besteld door de leasemaatschappij met de standaard velgen en de optionele velgen apart en daardoor heeft u niet de fabrieksgarantie,

De kia rijd prima maar is wat mij betreft de laatste.
Niet te geloven.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Kia Ceed

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.