Kia Ceed 1.6 CRDi 115 X-tra (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ceed 1.6 CRDi 115 X-tra |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 195.950 km |
KM-stand laatst | 232.993 km |
de aankoop
- 195.960 km
Aangezien de Seat Leon de geest had gegeven was ik op zoek naar een goedkope maar wel een stuk nieuwere diesel met minder kilometers op zijn teller.
Aangezien ik ook niet meer door het hele land rond kon gaan kijken werd de keuze al redelijk beperkt.
De Cee'd viel mij al meteen op vanwege de lage prijs (4250,-) en de redelijk lage kilometerstand van 195960 en het bouwjaar 2007.
Dus gaan kijken en even een proefritje gemaakt.
Stil, alles netjes binnen en bekend blokje (heb ooit een i30 crdi uit hetzelfde bouwjaar als lease gehad).
Wel viel me op dat er wat gezoef achterin gebeurde (bandjes).
Ik kreeg van de garage nog 1500 euro terug voor de Leon, dus hoefde maar 2750 bij te betalen.
Uiteindelijk dus ja gezegd bij garage mits er een nieuwe apk op zou komen.
Na aankoop (geen bovag garage, en duidelijk garantie tot aan de poort) merkte ik dat de achterwisser het niet deed (no big deal) en dat airco warme lucht blaast (laat ik nog naar kijken).
De bandjes achter waren gecupped vandaar het gezoem. 2 bandjes laten vervangen en probleem opgelost.
Het onderhoud is erg onduidelijk waar en hoe dat is gebeurd, maar laat eind deze week een kleine beurt doen.
Tot zover een eerste review.
3000 kilometer verder
- 198.200 km
Binnen minder dan een maand 3000 kilometer er bij gereden.
Wel 2 dingetjes gefixed..
de airco bleek lek bij de condensor.
Laten fixen voor 225 euro.
En de achterruitwissermotor deed het niet.
Deze heb ik zelf uitgebouwd en even schoongemaakt. Totale kosten 5 euro voor een nieuw wisserblad.
Wel komen er nog 2 nieuwe stuurkogels op (met daarbij uitlijnen) aangezien bij het rijden over klinkers de auto wel erg veel lawaai maakt. Kosten daarvan vallen ook wel mee.
Verder is het gewoon een prima auto'tje en hoop er nog een jaar of 2 mee te kunnen doen.
20000 verder
- 216.800 km
Kort maar krachtig, geen veranderingen :)
Grote beurt gehad, nieuwe apk bij 211000, enkel multiriem die vervangen is.
Verder niks bijzonders.
Natuurlijk, het interieur kraakt wat en er zit wel speling op het stuurhuis, maar afgezien daarvan geen enkel probleem gehad.
Starten en rijden ;) enkel mis ik wel de luxe van een usb poortje op de radio... en een aftermarket radio kan wat probleempjes opleveren qua boordcomputermogelijkheden.. dus daar zal ik mee moeten leven ;)
op naar de volgende 20000 km :)
nog 2 weekjes..
- 232.200 km
Weinig nieuws te vertellen.
Ondertussen op 232000 km en nog steeds geen bijzonderheden te vertellen.
Betrouwbaar is denk ik het goede woord.
Bijna 40000 km op anderhalf jaar tijd en enkel het reguliere onderhoud moeten doen.
Toch besloten hem in te gaan ruilen voor z'n landgenoot, alleen dan de station uitvoering. Ofwel de i30cw.
Reden? Een veel lagere kilometerstand (125000) , een paar jaar jonger (althans.. pas in december 2010 voor het eerst op naam gezet) en veel luxer.
Zeker met mijn rijgedrag qua kilometers per jaar leek het een verstandige keuze.
Dus nog 2 weekjes, en dan begin ik met een nieuwe review over de i30cw :)
Verkocht
- 232.993 km
Dat wil zeggen.. ingeruild voor mijn "nieuwe" Hyundai i30CW.
Reden? Kilometerstand, wat rammeltjes en interesse in een wat nieuwere/luxere versie :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren