Kia Carnival 2.7 V6 LX (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Carnival 2.7 V6 LX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 104.000 km |
KM-stand laatst | 199.984 km |
Fijne Full-size MPV
- 168.000 km
In 2012 kocht ik als opvolger van een Chrysler Voyager een Kia Carnival III. Dus de wat hoekiger en fractioneel compactere versie.
Dankzij de uiterst slechte reputatie van zijn voorganger was deze V6 ronduit goedkoop in aanschaf.
Al na enkele maanden heb ik er een LPG-installatie in laten bouwen, gezien het gewicht en slagvolume leek mij dat ik het verbruik nooit beter dan 1:7,5 zou kunnen krijgen. Dat klopte. Wel is de wegenbelasting door deze meest milieuvriendelijke brandstof (als ik het niet opmaak wordt het afgefakkeld) de lucht in geschoten: € 166,- per maand.
De auto rijdt veel strakker dan de Voyager, is wel wat minder doordacht op diverse details. Maar ik heb er nog geen enkele storing aan gehad.
Wel is het onderhoud ronduit duur op deze auto. Een MPV van 2 ton is natuurlijk niet goedkoop te onderhouden, maar de onderdelen voor deze auto horen in het hoekje 'exoot' (dus alleen fabrieks en geen namaak) en daardoor zijn ze veel duurder. Remmen vervangen is al gauw € 220,- per kant en die lust hij graag.
Lampjes houdt hij ook van; met koplampen doe ik meestal slechts een half jaar....dealer kon niets vinden.....
In de (vele) vakanties hangt er een 1500 kg caravan achter en dat gaat comfortabel en stabiel tot hoogst illegale snelheden. Ook vrij steile hellingen zijn goed te bedwingen.
Lastig is het doseren van de koppeling en aan de voetbediende parkeerrem moest ik ook even wennen.
De binnenruimte is enorm; recent gebruikt als verhuiswagen en er kan idioot veel in als je alle stoelen eruit haalt.
Waarschijnlijk wordt mijn volgende auto toch weer een Voyager, maar dan wel een Grand Voyager; die biedt op de achterste zitplaatsen net wat meer ruimte en daarvoor is het onderhoud stukken goedkoper.
Kortom; voor weinig geld een ruime en zeer goed rijdende MPV (met hoogste veiligheidswaardering in zijn klasse destijds) gekocht. Maar onderhoud kost meer geld dan ik gewend was.
Einde verhaal
- 199.984 km
Na heel wat kilometers komt dan toch het moment om afscheid te nemen. De kosten beginnen steeds meer op te lopen. Alle onderhoud kost bij deze auto de hoofdprijs. Als dan de compressor van de airco het begeeft (vervangen inclusief vullen en arbeidsloon ca. €1.400,- geen grapje) en de motor weer eens op een cylinder te weinig loopt en inhoudt bij lage toeren. Dan begin ik het op te geven.
Heel veel plezier gehad van de enorme binnenruimte en de rust tijdens het rijden. De hoge zit is geweldig en het geluid en de souplesse van de V6 zijn ook fantastisch. Niet al te snel, wel dorstig (gelukkig lpg) maar altijd soepel.
Hij gaat eruit omdat de kosten te hoog oplopen en wij de binnenruimte niet meer per sé nodig hebben.
Als opvolger een wat compactere Mitsubushi Grandis gekozen. Wanneer ik daar meer ervaring mee heb zal ik ook daar een review over schrijven.
Conclusie Kia Carnival;
+ ruim (stoelen eruit en je hebt 3.400 liter bagageruimte...)
+ fijne motor
+ zitpositie
+ reisauto
+ weinig storingen
+ zeer stabiele caravantrekker
- kosten van werkelijk alles; mrb € 167,- per maand op lpg, alle onderdelen duur; bijv. distributie en grote beurt € 1.200,-
- verbruik circa 1: 6,5
- windgeruis bij hogere snelheden
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren