Kia Carens 2.0 CVVT X-ecutive (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Carens 2.0 CVVT X-ecutive |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 0 km |
Carens op gas kan extra geld kosten
De Carens begin 2008 gekocht en vanwege een aardige aanbieding werd deze met een gasinstallatie afgeleverd. Van tevoren was er goed geïnformeerd naar de kosten die bij deze auto zijn te verwachten. Vandaar dat het prettig was dat de importeur het boekje 'Kia Reparatie- en Onderhoudsprijzen' had uitgegeven. Dan weet je wat de vaste beurten kosten en waar je dus aan toe bent.
Over de auto tot nu toe (altijd maar weer afkloppen natuurlijk) geen klagen; een prettige wagen met weliswaar een vrij hoog brandstofverbruik, maar dat was van tevoren bekend en daarom was er ook voor gas gekozen. Wat dat betreft geen verrassingen.
Die kwamen er wel toen de auto aan een grote beurt toe was. In de nieuwe uitgave van het overzicht van onderhoudsprijzen staat nu opeens dat de Carens die een gasinstallatie heeft iedere 30.000 km op klepspeling moet worden gecontroleerd. Dat kost je € 78,-. Wordt daarbij een afwijking geconstateerd, dan moeten de kleppen worden afgesteld: maar liefst 500 euro!!!
Navraag bij ANWB en KIA levert op dat een dergelijke controle niet nodig is als de motor over hydraulische klepstoters (ja, daar hoor je dan ook voor het eerst van) beschikt. Vrijwel iedere auto heeft die, maar deze KIA dus niet. Dat bevestigde op harde wijze het (leken)vermoeden dat er voor de koop al was dat het hier kennelijk om een ouder type motor gaat. Want iedere 15.000 km een onderhoudsbeurt is toch ook niet echt van deze tijd. Aanvankelijk denk je dan nog aan een trucje om door die vele beurten weer geld terug te vangen voor de langere garantie die men op de auto geeft, maar zo zit dat dus kennelijk toch niet.
Was het financiële risico dat er met een Carens op gas wordt gelopen van tevoren bekend geweest, dan was eigenlijk wel zeker van de koop afgezien. Wat dat betreft waren er alternatieven voor handen. Nu zit je er mee en verhaal halen heeft geen zin. De toenmalige importeur Kroymans is failliet en de wagen is gekocht bij een inmiddels ook failliete dealer. En bij de huidige importeur hoef je natuurlijk niet aan te kloppen. In feite doet die het nu alleen maar goed door hier in het onderhoudsoverzicht te vermelden. Aspirant-kopers kunnen dus gewaarschuwd zijn (zij wel).
Nogmaals: verder een prettige auto, maar wie denkt het hoge brandstofverbruik enigszins te kunnen opvangen door op gas te rijden moet nu wel stilstaan bij de toch wel grote financiële risico's.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.